במאהל שהוקם בקריית הממשלה בירושלים, תחת הסיסמאות "רוצים לחיות" ו"אנחנו מאשימים", מוחה ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל כבר שלושה ימים. הוועדה, בתמיכתו של הוועד הארצי של ראשי הרשויות הערביות, זועקת לממשלה לפעול לעצירתה של האלימות בחברה הערבית, שרק היום הגיעה לנקודת ציון של 85 נרצחים. "הממשלה חייבת לפעול לעקירת הפשע מהשורש", האשימו המוחים.
בשלושת הימים האחרונים, מאז שהוקם המאהל ביום שני, נפגשו נבחרי ציבור, מומחים, אנשי מקצוע ומשפחות עם הציבור הרחב, נציגי שגרירויות ומקבלי החלטות - כדי לשקף את עומקה והיקפה של האלימות בחברה הערבית. "המדינה אחראית למצב, היא נותנת יד חופשית לארגוני הפשיעה", הטיחו הנוכחים.
1 צפייה בגלריה
"הממשלה חייבת לפעול לעקירת הפשע מהשורש". נציגי מאהל המחאה
"הממשלה חייבת לפעול לעקירת הפשע מהשורש". נציגי מאהל המחאה
"הממשלה חייבת לפעול לעקירת הפשע מהשורש". נציגי מאהל המחאה
(צילום: משי בן עמי)
עם הנוכחים נמנות כאמור גם משפחות מהחברה הערבית שאיבדו את יקיריהן לאלימות הגואה. מוחמד לוטפי (53), חבר מועצת ג'סר א-זרקא, נורה לפני כשלושה שבועות - כחצי שנה אחרי שבנו נהרג בחילופי אש עם שוטרים.
"מאיימים עליי מפני שאני חבר מועצה, אני נגד שחיתות", סיפר בריאיון ל-ynet, "מאז שנבחרתי למועצה, אמרתי: במועצה שלנו לא יעבדו עבריינים עם קבלנים, אף עבריין לא ייכנס. מנעתי את זה, ועד היום אני פועל כך, אבל הינה - שילמתי מחיר יקר". הוא הוסיף: "לצערי, המשטרה לא עשתה כלום עד עכשיו. בכל יום אני מקבל איומים, זו כבר פעם שנייה שאני נפצע מירי".
מוחמד ברכה, ראש ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, הוסיף: "תוך שבועיים-שלושה נארגן הפגנה שישתתפו בה עשרות אלפים. עוד לא החלטנו איפה, בחיפה או בתל אביב, אבל יש היענות גדולה. כל ראשי המועצות הערביות מחויבים, אבל הרבה ארגוני חברה אזרחית בקרב הציבור היהודי כבר באו ואמרו שהם מוכנים להירתם, להשתתף ולתמוך. אנחנו בונים על זה. יש לנו כבר תוכנית לחודש שלאחר מכן".
בתוך כך, ביום שני הקרוב ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חברי הכנסת הערבים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא יצטרף לפגישה, שכן חברי הכנסת ציינו כי הם לא מעוניינים בנוכחותו.
כאמור, רק היום אלמונים ירו למוות בגבר בן 45 בשפרעם - והוא הנרצח ה-85 בחברה הערבית מתחילת השנה. מתחילת חודש מאי (שיסתיים היום) נרצחו 24 בני אדם - מה שהופך אותו לחודש הכי מדמם מתחילת השנה.