הקואליציה הודיעה אמש (יום שבת) על קידום "חוק יסוד העדה הדרוזית", שיעניק לעדה מעמד מיוחד - מבלי לשנות את חוק הלאום, שגרם לתחושת קרע עמוק בחברה הדרוזית. ההחלטה התקבלה בעקבות מלחמת חרבות ברזל, שהמחישה שוב את העוול שנעשה לעדה הדרוזית - ששישה מבניה נפלו בקרבות.
לדברי יו"ר הקואליציה אופיר כץ, "בימים הקרובים נקדם את הצעת חוק יסוד העדה הדרוזית, שמטרתה לעגן את מעמדה החשוב של העדה הדרוזית במדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
עלים עבדאללה  סלמאן חבקה  דניאל ראשד גוואד עאמר  גמאל עבאס  עדי חרב
עלים עבדאללה  סלמאן חבקה  דניאל ראשד גוואד עאמר  גמאל עבאס  עדי חרב
החללים הדרוזים במלחמת חרבות ברזל
(צילום: דובר צה"ל)
הצעת החוק תתבסס על נוסחים שהוגשו בעבר וחלקם גם אפילו קודמו מעט. ההצעה נובעת מההבנה כי הייחודיות של העדה הדרוזית היא בכך שבניה תמכו ותומכים במדינת ישראל כבית לאומי ייחודי לעם היהודי, ומאז הקמתה נוטלים חלק אינטגרלי בבניית המדינה והבטחת קיומה.
לבני העדה הדרוזית אין מדינת לאום משלהם אשר בה הם יכולים לממש את השייכות העדתית והדתית שלהם. שייכות זו נחוצה לשימור מאפייניה הייחודיים של העדה, המבוססים בעיקר על הדת הייחודית והסגורה שלה. תכליתה של הצעת החוק היא לעגן את מעמדה של העדה הדרוזית במדינת ישראל תוך שמירה על מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לצד הכרה בזכותם של אזרחי המדינה בני העדה הדרוזית לשמר את מאפייניה הייחודיים של עדתם ואת הגדרתם העצמאית.

ההצהרה של השר מש"ס בזמן המלחמה

לאחרונה התייחס לכך שר הרווחה יעקב מרגי, בטקס להנצחת שמם של סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים עבדאללה שנפלו בקרבות ברצועת עזה ובגבול הצפון. "עם קצת רצון, אפשר למצוא את הנוסח המאוזן שייתן ביטוי עמוק לעדה הדרוזית בחוק הלאום", אמר. "זאת תהיה אות הברית - תיקון חוק הלאום".
לדברי מרגי, "לא כרתנו ברית דמים, כרתנו ברית חיים! ובברית הזאת יש צד אחד שממלא את חלקו פעם אחר פעם בדם ויזע", אמר מרגי. "לצערי הרב אני אומר זאת כחבר הממשלה ומעל שני עשורים כחבר כנסת, תמיד הרגשתי תחושת אי נוחות וחוסר הוגנות. הצד השני שזה הריבון, לא ידע לתרגם את ברית החיים הזאת באותה מידה. אם זה בדיור, בקרקעות ובתעסוקה. ומעל הכול צריך לומר באומץ - גם בחוק הלאום".
אתמול הודיע דובר צה"ל על שני חללים נוספים בני העדה הדרוזית - סמל-ראשון עדי מאלכ חרב (19) מבית ג'אן, לוחם בסיירת הנח"ל בחטיבת הנח"ל; ורב-סרן ג'מאל עבאס (23) מפקיעין, מפקד פלוגה בגדוד 101 בחטיבת הצנחנים. לדברי מרגי, "מאז קום המדינה ועד היום, סיפורי הגבורה והשכול של העדה הדרוזית שזורים במורשת חייה של האומה הזו. ואני אומר האומה בדגש על האומה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי הוא מברך על הודעתו של מרגי. "הגיע הזמן. בואו נעשה את זה יחד", קרא לפיד.
מאז תחילת המלחמה נהרגו עוד ארבעה לוחמים מבני העדה הדרוזית: סגן-אלוף עלים סעד, סגן-אלוף סלמאן חבקה, סמל-ראשון דניאל ראשד ורב-סמל ג'ואד עאמר.

אישור החוק השנוי במחלוקת ב-2018 - והמחאה של הדרוזים

חוק הלאום, שמעגן בחוק-יסוד את זהותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, אושר ביולי 2018 ברוב של 62 תומכים מול 55 מתנגדים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר אישור החוק: "122 שנה אחרי שהרצל פרסם את חזונו, קבענו בחוק את עקרון היסוד של קיומנו".
מאז אישור החוק בכנסת, הביעה העדה הדרוזית את מורת רוחה - בעיקר לנוכח העובדה שרבים מבניה נפלו במלחמות ישראל. ההפגנה הגדולה ביותר באותה תקופה נערכה באוגוסט 2018 בכיכר רבין בתל אביב. כ-90 אלף בני אדם, רבים מהם מקרב העדה הדרוזית, השתתפו אז ב"עצרת למען השוויון".


תת-אלוף במיל' אמל אסעד, קרא אז לכל אזרחי ישראל להתייצב לצד הדרוזים: "אנו, קציני צבא בכירים ששירתנו את המדינה עשרות שנים, איבדנו חברים, פקודים ומשפחה, רוצים שישאירו לנו את 'הישראליות' שלנו וסבורים שיש בידי ממשלת ישראל והעומד בראשה את היכולת לעשות כדי לתקן את חוק הלאום".
אסעד הקריא על הבמה את תחילתה של מגילת העצמאות ואמר: "מהעצרת הזאת, שבה שילבנו את הידיים ואת הלבבות, אנו יוצאים לשנים נוספות של חיים משותפים במדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות. אנחנו מוכנים לקיים שיח עם כל גורם בממשלה למען פתרון הסוגיה ולטובת עתיד בנינו".
פורסם לראשונה: 22:28, 18.11.23