2 צפייה בגלריה
 שאהד-171
 שאהד-171
מבוסס על RQ-170 האמריקני. שאהד-171
משרד האוצר האמריקני הודיע לאחרונה על סנקציות נגד גופים, חברות ואישים איראניים בעקבות העברת כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים) לרוסיה. בין היתר הוטלו עיצומים נגד חברת Paravar Pars, הקשורה קשר הדוק לאוניברסיטת אימאם חוסיין שבשליטת משמרות המהפכה. לפי משרד האוצר האמריקני, את הכטב"מים שלה ייצרה החברה באמצעות דגמים של כטב"מים מתוצרת ארה"ב וישראל, שהועברו אליה על-ידי משמרות המהפכה והונדסו לאחור.
לא מדובר בהאשמה חדשה: בעבר כבר אמר צה"ל כי שאהד-171 הוא העתק של הכטב"ם האמריקני RQ-170, שנפל בשטחה של איראן בדצמבר 2011 כשהוא שלם. ככל הנראה מבוססים עליו גם הדגמים שאהד-141, שאהד-191 ושאהד-197. בפברואר 2018, נזכיר, הפילה ישראל מל"ט איראני שחדר לשטח מדינת ישראל סמוך לכפר רופין, ולפי הערכות היה מבוסס על ה-RQ-170 האמריקני.
2 צפייה בגלריה
דומה לכטב"ם הישראלי הרמס-450. שאהד-129
דומה לכטב"ם הישראלי הרמס-450. שאהד-129
דומה לכטב"ם הישראלי הרמס-450. שאהד-129
(צילום: סיפא ניוז)
כמו כן, ידוע כי הכטב"ם האיראני שאהד-129 דומה לכטב"ם הישראלי הרמס-450, וישנן הערכות שהוא מבוסס על הכטב"ם הבריטי WK-450 - שמבוסס על הרמס-450 בעצמו. באפריל 2013 הציגה איראן את הכטב"ם H-110, שהמבנה החיצוני שלו בעל דמיון רב למבנה ההאנטר, כטב"ם מתוצרת התעשייה האווירית לישראל.
לפי משרד האוצר האמריקני, "חברת Paravar Pars ייצרה ובדקה מל"טים עבור חיל האוויר והחלל וחיל הים של משמרות המהפכה. בפרט, החברה הייתה מעורבת בפיתוח המל"ט האיראני שאהד 171, עבור חיל האוויר והחלל, שממנו קיבלה בעבר דגמים של כטב"מים מתוצרת ארה"ב וישראל. הדגמים הללו שימשו לצורך 'הנדסה לאחור', ולשחזור דגמי מל"טים מתוצרת מקומית".
משרד האוצר האמריקני ציין כי "רוסיה עושה בחירות נואשות ויותר ויותר כדי להמשיך במלחמתה באוקראינה, במיוחד לנוכח הסנקציות חסרות התקדים שלנו ובקרת הייצוא. ארה"ב מחויבת לאכוף בקפדנות את הסנקציות נגד רוסיה ואיראן".
"לא נהסס לפגוע ביצרנים וברוכשים שתורמים לאיראן ולתוכנית הכטב"מים של משמרות המהפכה שלה, ולהדגיש את נחישותנו לרדוף אחר שלוחי הטרור שמערערים את היציבות במזרח התיכון", הוסיפו במשרד האוצר. "גם ישויות לא-איראניות ולא-רוסיות צריכות לנקוט זהירות רבה כדי להימנע מתמיכה בפיתוח כטב"מים איראניים, או מהעברתם ומכירתם לשימוש נגד אוקראינה - וכך גם לגבי כל ציוד צבאי אחר".