בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דחה אמש (יום שישי) את בקשת דרום אפריקה להטיל סעדים זמניים נוספים נגד ישראל שימנעו פעולה ברפיח. בית הדין ציין כי "המצב החמור מחייב יישום מיידי ואפקטיבי של הסעדים הזמניים שכבר ניתנו בצו בחודש שעבר, שחלים על כלל רצועת עזה, כולל רפיח. הוא אינו מצריך סעדים זמניים נוספים".
עוד הוסיף בית הדין בהאג כי "על ישראל לקיים באופן מלא את התחייבויותיה בהתאם לאמנת רצח העם, ולהבטיח את שלומם וביטחונם של הפלסטינים ברצועת עזה".
1 צפייה בגלריה
ג'ואן דונהיו
ג'ואן דונהיו
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: רויטרס)
לפני כשלושה שבועות פרסם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שישה צווים שהוטלו על ישראל, הקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים. לפני כן קבע בית הדין כי בסמכותו לדון בסוגיה האם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה.
אך בין הצווים שפורסמו לא נכלל הצו המרכזי שאותו דרשה דרום אפריקה - להפסקת הלחימה - וגם לא כזה שדורש החזרה של אזרחים פלסטינים לבתיהם בצפון הרצועה, וגורמים מדיניים בישראל הביעו אז סיפוק מההחלטה. החלטת הביניים, נזכיר, התפרסמה במסגרת התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין מעשים שאופיים "רצח עם" במלחמה בעזה - כשהפסיקה בטענה המהותית הזו צפויה רק עוד שנים, כשלפי ההערכות היא תידחה בסופו של דבר.
בהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק הוצאו כאמור שישה צווים בנוגע למלחמה בעזה, כשדרום אפריקה דרשה תשעה צווי ביניים. ברוב של 15 מול 2 נקבע שישראל נדרשת לפעול על פי מחויבותה לאמנת הג'נוסייד - ולנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי למנוע רצח עם; ברוב של 15 מול 2 נדרשת ישראל "להבטיח באופן אקטיבי ומיידי" שצה"ל לא מבצע רצח עם; ברוב של 16 מול 1 ישראל נדרשת לנקוט "בכל הצעדים בכוחה כדי למנוע ולהעניש על הסתה לרצח עם"; ברוב של 16 מול 1 "לעשות פעולות מיידיות ואפקטיביות כדי לאפשר שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי לתושבים הפלסטינים בעזה"; ברוב של 15 מול 2 ישראל גם נדרשת "לנקוט צעדים אפקטיביים במטרה למנוע הרס ולהבטיח שימור ראיות שנוגעות להאשמות" כלפיה; וברוב של 15 מול 2 ישראל נדרשת כאמור לדווח על יישום הצווים לבית הדין בתוך חודש.
נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אהרן ברק, שנשלח על ידי ישראל כנציגה בהרכב השופטים, נמנה עם עמדת המיעוט ברוב הצווים והתנגד להם - מלבד שניים: הוא תמך בצו שדורש לאפשר סיוע הומניטרי לעזה ובצו שדורש למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש על כך. גורם משפטי בכיר בישראל אמר כי ברק פעל מאחורי הקלעים נגד הצו לעצירת המלחמה, שאכן לא הוצא בסופו של דבר.
פורסם לראשונה: 22:36, 16.02.24