הסדר טיעון מקל לעומרי דהן, צעיר מדרום תל אביב שהואשם כי רצח את שכנו, נתין זר מסודן, בסוף שנת 2020. דהן הואשם כי דקר למוות את השכן בעקבות סכסוך שהחל כאשר מים חדרו מדירתו לדירתו של דהן וגרמו לו להתחשמל. הסדר הטיעון קבע שבמקום רצח הוא יורשע בעבירה קלה יותר, של "המתה בנסיבות אחריות מופחתת". ההסדר הוצג לאחרונה לבית המשפט, והשופטים אישרו אותו וגזרו על דהן 11 שנות מאסר. הוא ישלם גם 20 אלף שקל פיצויים למשפחת המנוח.
1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
דהן הודה שברח - והותיר את השכן מתבוסס בדמו. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
גזר הדין ניתן לפני כעשרה ימים, על ידי השופטים בני שגיא, חנה פלינר ומעיין בן ארי, בבית המשפט המחוזי בתל אביב. הסדר הטיעון, שנחתם בין סנגורו של הנאשם עורך הדין אלעד רט ופרקליטות מחוז תל אביב, כלל את תיקונו של כתב האישום. בהסדר סוכם כי התביעה תגביל את עתירתה לעונש של 16 שנות מאסר, מאסר מותנה ופיצוי למשפחת קורבן העבירה ואילו ההגנה תוכל לטעון באופן חופשי ביחס לרכיבי ענישה אלה. השופטים התחשבו בעונש שגזרו בסופו של דבר – 11 שנים בכלא – בכך שהמנוח "קינטר" את דהן סמוך לרצח. המשמעות המשפטית של קינטור היא התנהגות מתגרה, אשר שוללת מן הנאשם את היכולת לשליטה עצמית.
בינואר 2021, נזכיר, הואשם דהן (24) ברצח חאליד אלנור מורסל מוחמד (32), נתין זר מסודן. השניים התגוררו בשכנות בבניין בתל אביב וחלקו פרוזדור משותף. ב-24 בדצמבר, סמוך למועד הדקירה, חדרו מים מהדירה של מוחמד אל דירתו של דהן, וכתוצאה מכך התחשמל ממכשיר חשמלי. עימות אלים התפתח בין השניים, שבמהלכו הכה דהן את מוחמד.
דהן התנצל בפני מוחמד לאחר שהכה אותו, אך יומיים לאחר המקרה, בזמן שאכל ארוחת ערב עם דיירים אחרים – תקף אותו מוחמד בראשו עם מקל, מה שהוביל לעימות אלים נוסף בין השניים. לאחר שאחד מהנוכחים במקום הפריד ביניהם, הלך דהן לחדרו, לקח סכין מטבח, חזר לפרוזדור – ודקר את מוחמד למוות.
דהן הודה כי הותיר את מוחמד מתבוסס בדמו ונמלט מהמקום. כדי למנוע את איתורו, הגיע לבית חברו, הסיר את בגדיו שהיו מגואלים בדם, התקלח ולבש בגדים אחרים וכן הסתיר את מכשיר הטלפון הנייד. בהסדר הטיעון נכתב כי "הנאשם גרם באדישות למותו של המנוח, כאשר המעשה בוצע בתכוף לאחר התגרות כלפי הנאשם ובתגובה לאותה התגרות, בעת שבעקבות ההתגרות הנאשם התקשה במידה ניכרת לשלוט בעצמו".
משפחת המנוח התנגדה להסדר: למוחמד הורים בני 60 ושישה אחים שמתוכם ארבעה קטינים, והללו נמצאים במחנה פליטים בדרפור. המשפחה ביקשה פיצוי משום שמוחמד עבד כחשמלאי ופרנס אותה.
עו"ד אלעד רטעו"ד אלעד רטצילום: אופיר הראל
סנגורו טען להגנתו כי במשך שנים רבות ניהל דהן אורח חיים הישרדותי, כשהתגורר ברחוב וסבל מאלימות קשה מצד דרי רחוב אחרים. "נסיבות חייו משליכות על המעשה, והוא לא רצה במותו של המנוח", טען. דהן הביע בבית המשפט צער על המקרה.
ראש ההרכב, השופט שגיא, פסק: "ניתן לראות כי התנהלות המנוח קודם לדקירתו אכן נראית כהתנהגות 'מקנטרת' כפי שזו פורשה בפסיקת בית המשפט העליון לאורך השנים. דקות ספורות לפני ביצוע העבירה התגרה המנוח בנאשם בכך שגידף אותו, חבט בראשו באמצעות מקל עץ וגרם לו לפצע מדמם. אין צורך להכביר מילים על החומרה הטמונה במעשה שביצע הנאשם, אשר נטל את חייו של המנוח, צעיר בן 32 שנים במותו, בנעיצת סכין אחת קטלנית בצד הימני של החזה, וזאת על רקע סכסוך של מה בכך. לאחר מכן נותר המנוח במקום, כשהוא מתבוסס בדמו, מבלי שהנאשם טרח להושיט לו עזרה או להזעיק סיוע רפואי".
השופט הוסיף: "אין חולק כי העבירה בוצעה באופן ספונטני על רקע העימות האלים שהחל ביוזמת המנוח, ולא פרי תכנון מוקדם. גם הסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה, איבוד עשתונות בעקבות התנהגות מקנטרת מצד המנוח, ובעיות רגשיות טבועות הן על פניו, בעלות משקל ממתן". השופט הסביר שיש להתחשב בין היתר גם בכך שדהן הודה במעשיו ונטל אחריות, בכך שאינו בעל עבר פלילי מכביד וכן בנסיבות חייו המורכבות, גילו צעיר והעובדה שישב במעצר תקופה ארוכה.
סנגורו של דהן מטעם הסנגוריה הציבורית, עו"ד אלעד רט, מסר: "מדובר באירוע מורכב, מבלי להקל ראש בתוצאה הטרגית – הנאשם הגיב בסערת רגשות לתקיפה ולא הייתה מחלוקת בין הצדדים שלא היה בכוונתו לגרום למותו של המנוח. לצערנו, העונש שהושת על הנאשם לא נותן כל משקל ממשי לעובדות אלה, כמו גם לנסיבות חייו של הנאשם ולעובדה שנטל אחריות מלאה על מעשיו וחסך ניהול משפט ארוך ומורכב. אנו כמובן מצרים על כך".
לדברי הסנגור, "סעיף העבירה בו הורשע הנאשם, המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, הוא אמנם סעיף חדש בחוק העונשין שטרם לובן לעומק בפסיקה. עם זאת, מטרת הרפורמה בדיני ההמתה הייתה ליצור אחידות ודיוק בענישה במטרה להתאים את העונש הראוי לסיטואציות עובדתיות ומשפטיות שונות. בשום פנים ואופן התיקון בחוק לא נועד להביא להחמרה, ובוודאי שלא להחמרה בלתי מידתית, במדיניות הענישה הנוהגת. לטעמנו, גזר הדין שניתן היום סוטה בצורה ניכרת ממדיניות הענישה המקובלת במדינת ישראל במשך שנים, וזאת ללא כל הצדקה עניינית. לאחר שנלמד את גזר הדין נשקול את המשך צעדינו, אך אין זה מן הנמנע שטרם נאמרה המילה האחרונה בתיק זה".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר באירוע שהתרחש בסמוך לכך שהמנוח תקף את הנאשם באמצעות מקל עץ. לאור האמור הורשע הנאשם, בהתאם להודאתו, בהמתה בנסיבות של אחריות מופחתת ולא רצח. חשוב להדגיש כי הפרקליטות דרשה להטיל על הנאשם בין 18-15 שנות מאסר. במסגרת גזר הדין בית המשפט שקלל את מכלול הנסיבות שהוצגו על ידי שני הצדדים וגזר את עונשו".