ההפצצות הרוסיות באוקראינה מתרחבות, וכך גם הסנקציות של המערב: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע הערב (שישי) על שורת סנקציות חדשות נגד מוסקבה, במהלך שתואם בין כלל מעצמות ה-G7. במסגרת המהלך החדש ישנמכו המעצמות החברות בארגון המדינות המתועשות - בהן גם קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה - את יחסי המסחר את רוסיה, ולא יגדירו אותה עוד כ"מדינה מועדפת", מונח מעולם הכלכלה שמשמעותו שיחסי המסחר עם מדינה שכזו הינם שגרתיים ומבוססים על הנמכת מכסים על מנת להגביר את היקף המסחר. בארה"ב המהלך הזה דורש את אישור הקונגרס, ואם יאושר סופית הוא יאפשר להטיל מכסים גבוהים על ייבוא סחורות ושירותים מרוסיה.
ביידן אמר בהצהרה שנשא הערב כי במקביל לשנמוך יחסי המסחר, הוא יטיל גם סנקציות חדשות שייאסרו לייבא מרוסיה יהלומים לא-מסחריים, מאכלי ים כמו קוויאר ומוצרי אלכוהול כמו וודקה. לפי הערכות הבית הלבן, העיצומים הללו ישללו מרוסיה הכנסות של כמיליארד דולר בשנה. ביידן הודיע כי יאסור גם על חברות אמריקניות לייצא לרוסיה מוצרי יוקרה, כמו שעוני יד, מכוניות פאר ותכשיטים, פריטים ששווי המסחר בהם מדי שנה עומד על כחצי מיליארד דולר. בבית הלבן ציינו כי הצו שעליו יחתום ביידן יאסור כל השקעה עתידית מצד ארה"ב בכל מגזר כלשהו בכלכלה הרוסית. הנשיא האמריקני הצהיר גם על כוונה להכניס אוליגרכים רוסים נוספים לרשימת הסנקציות.
17 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן בהצהרה הערב בבית הלבן. "מוחצים את כלכלת רוסיה"
(צילום: AP)
לדברי ביידן, הסנקציות החדשות מהוות "מכה" נוספת עבור רוסיה, ומכלול הסנקציות עליה "מוחצות" את הכלכלה רוסית. לדבריו, יש להמשיך לגבות מחיר כבד מהנשיא ולדימיר פוטין, אותו כינה "התוקפן". "אלו הצעדים האחרונים שאנחנו נוקטים, אבל הם לא יהיו האחרונים", הדגיש. הוא הזהיר את פוטין מאפשרות של שימוש בנשק כימי נגד אוקראינה, על רקע האזהרות שהשמיעו בסוגיה בארה"ב ובמערב ביומיים האחרונים, ואמר שבמקרה כזה רוסיה תשלם מחיר כבד במיוחד. עם זאת, גם הפעם שב ביידן והדגיש כי אין בכוונת ארה"ב להתערב ישירות בעימות הצבאי: הוא הזהיר שבמקרה כזה תפרוץ מלחמת עולם שלישית.
הסנקציות החדשות, נזכיר, מגיעות אחרי שהמערב כבר הטיל שורה ארוכה של סנקציות חסרות תקדים נגד רוסיה: בין השאר הוא הקפיא את נכסיהם של אוליגרכים, פוליטיקאים ומוסדות ממשל רוסיים; ניתק שורה של בנקים ממערכת העברת הכספים הבינלאומית SWIFT; ועצר את פרויקט צינור הגז "נורד סטרים 2" שהיה אמור להזרים לקופתה של ממשלת פוטין סכומי עתק. ביידן הכריז השבוע גם על חרם נגד הנפט והגז הרוסי, אולם למהלך הזה לא הצטרפו מדינות האיחוד האירופי, שתלויות הרבה יותר מארה"ב בגז הרוסי.
לחרם על רוסיה הצטרפו באופן עצמאי שלל תאגידי ענק, מחברות טכנולוגיה כמו אפל ומייקרוסופט עד חברות הלבשה וריהוט כמו נייקי ואיקאה, וכעת הן מנתקות את יחסיהן עם השוק הרוסי. למרות המכה הקשה שספג פוטין, שנראה שלא צפה את חומרת והיקף הסנקציות והחרם על ארצו, הנשיא הרוסי הבטיח אתמול שרוסיה תתגבר על "הקשיים" הנוכחיים שלה, ותצא אף מחוזקת מכך ותלויה פחות במערב. "הסנקציות האלה היו מוטלות בכל מקרה", טען פוטין, והוסיף כי ל"פעולה הצבאית המיוחדת" של רוסיה באוקראינה אין אלטרנטיבה, ומוסקבה לא יכולה להתפשר על ריבונותה בתמורה לרווח כלכלי קצר-מועד.
17 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין, אמש. "נתגבר על הקשיים, ונצא מחוזקים"
(צילום: EPA/MIKHAIL KLIMENTYEV / KREMLIN / SPUTNIK /)
17 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו
פוטין עם רודן בלארוס לוקשנקו, היום. קייב האשימה: ממש באותו זמן מטוסי קרב רוסיים ביימו בבלארוס "הפצצה אוקראינית"
(צילום: AP)
מוקדם יותר היום האשימה הממשלה בקייב את רוסיה בביום מתקפה נגד בלראוס, על מנת לגרור אותה למלחמה נגד אוקראינה. על פי הממשלה האוקראינית, חיל האוויר הרוסי ביצע ירי מתוך המרחב האווירי של אוקראינה לעבר יישוב בלארוסי, סמוך לגבול, במה שתואר כ"מבצע דגל כוזב", כלומר כזה שניתן יהיה להאשים לאחר מכן את אוקראינה בביצועו ולספק לבלארוס – בעלת בריתה הקרובה של רוסיה – הצדקה לסייע לצבאו של ולדימיר פוטין בהכנעת הכוחות האוקראיניים.
בלארוס, נזכיר, אפשרה כבר לכוחותיו של פוטין לפלוש לאוקראינה משטחה, באופן שאפשר לכוחות הרוסיים לאגף את קייב הסמוכה לגבול הבלארוסי ממערב, אך בלארוס עצמה טרם הצטרפה לקרבות באופן ישיר. בשבועיים שחלפו מאז תחילת הפלישה עלו כמה וכמה השערות שרודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו יחליט לשלוח את כוחותיו כדי לסייע לצבא הרוסי, שקיווה אמנם לניצחון בזק באוקראינה אך הופתע מההתנגדות האוקראינית העזה, ונתקל גם בשורה של קשיים לוגיסטיים כמו מחסור במזון ובדלק.
לוקשנקו, יצוין, נועד הבוקר עם פוטין במוסקבה. יועצו של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי טען כי המתקפה האווירית לכאורה בוצעה ממש בשעה שלוקשנקו שהה לצד פוטין. הוא אמר כי מדובר ב"פרובוקציה ברורה", אך הוסיף כי המשטר במינסק ינסה לעשות כל מה שהוא יכול על מנת שלא להצטרף למלחמה, שלפי ההערכות במערב גבתה כבר את חייהם של אלפי חיילים רוסים.

ההאשמה היום של קייב בדבר מבצע "דגל כוזב" אינה הראשונה שמופנית כלפי מוסקבה: בשבועות שלפני הפלישה הרוסית, ב-24 בפברואר, הזהירו במערב שוב ושוב מפני ניסיון רוסי לביים מתקפה אוקראינית שתצדיק את הפלישה. ואכן, בימים שלפני שפוטין הורה לכוחותיו לתקוף באוקראינה, פרצו חילופי אש קשים במזרח המדינה, בחבל הבדלנים הפרו-רוסים דונבאס. פוטין הצדיק את הפלישה בצורך להגן על אותם מורדים, שבעצמאותם הוא הכיר ימים קודם לכן.

מה קורה בצ'רנוביל?

האשמה נוספת השמיע אחר הצהריים משרד ההגנה האוקראיני, ולפיה פוטין הורה לכוחות הרוסיים ששולטים כעת בתחנת הכור הגרעינית המושבתת צ'רנוביל להתכונן לאפשרות של "פעולת טרור", לשון האוקראינים, במתחם. על פי ההודעה שפרסם המשרד, "הרוסים ינסו ליצור קטסטרופה מעשה ידי אדם בצ'רנוביל, על מנת להאשים את אוקראינה באסון".
כלי תקשורת בעולם הדגישו כי האוקראינים לא הציגו הוכחה לטענה הזו, אולם היא מצטרפת לחשש הגובר בימים האחרונים למצב הכור המושבת, שם אירע ב-1986 האסון הגרעיני הגדול בהיסטוריה. אחר הצהריים מסרו הרשויות האוקראיניות כי הכור עדיין מנותק מחשמל, למרות טענתה של מוסקבה כי מומחים מבלארוס חיברו אותו לרשת החשמל אחרי שכבל המחבר אותו לרשת החשמל האוקראינית נותק לפתע ביום חמישי, לטענת קייב בעקבות הירי של הצבא הרוסי.
17 צפייה בגלריה
צ'רנוביל אוקראינה מבט אווירי על ה כור האטומי
צ'רנוביל אוקראינה מבט אווירי על ה כור האטומי
הכור בצ'רנוביל. קייב מאשימה, בלי הוכחות: "פוטין מתכנן שם פעולת טרור"
(צילום: EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS SERVICE)
בכור הגרעיני גנרטורים שמספקים חשמל חלופי, אך באוקראינה הזהירו כי לאלו דלק שמספיק ל-48 שעות בלבד. ללא חשמל לא ניתן יהיה להפעיל קירור אקטיבי של מתחם האחסון של הדלק הגרעיני המשומש בכור, ובממשלה בקייב הזהירו שבמצב כזה הדלק עלול להתחמם באופן שיפזר לסביבה חלקיקים רדיואקטיביים. עם זאת, בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מסרו כי גם ללא קירור אקטיבי, המים במתחם האחסון יספקו קירור פסיבי.
במקביל, בסבא"א הביעו דאגה גדולה באשר למצבם של כ-200 מעובדי הכור, שתקועים שם מאז תחילת הפלישה לאוקראינה, והכוחות הרוסיים ששולטים במקום לא מאפשרים להם להתחלף במשמרת אחרת. לפי הדיווחים, אנשי הצוות הפסיקו לתקשר מרחוק, באמצעות אי-מייל, עם הרשויות האוקראיניות. גם מערכות ניטור המרוחקות הפסיקו לשדר לסבא"א.
במערב מביעים כאמור חשש גובר גם מהאפשרות שרוסיה תשתמש בנשק כימי או ביולוגי, וסבורים שעצם ההאשמות של מוסקבה על כך שארה"ב סייעה לכאורה לאוקראינה לפתח נשק ביולוגי מראות כי היא מכינה הצדקה לשימוש בנשק כזה בעצמה. הערב צפויה מועצת הביטחון של האו"ם לקיים דיון בטענה הזו של רוסיה, לבקשתה של מוסקבה. את ההאשמה הרוסית הזו הכחישו בקייב ובוושינגטון מכל וכל, וכינו אותה מגוחכת.
17 צפייה בגלריה
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
נזקי ההפצצות בדניפרו, במרכז אוקראינה. רוסיה תקפה שם לראשונה, אחרי שבועיים
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
(צילום: רויטרס)
בינתיים, בשטח הלחימה נמשכת, ונראה שרק מתעצמת: אחרי שבמשך זמן רב מיקדה רוסיה את מתקפותיה בדרום אוקראינה ובמזרחה, לצד ניסיון לכתר את הבירה קייב עם קרבות קשים שהתחוללו בפרברים של העיר, היום הפציצו כוחותיו של פוטין גם אתרים ויישובים במערב אוקראינה, אזור שדרכו זורמים כעת המוני פליטים בדרך אל פולין ושכנותיה. הפצצה רוסית בשדה תעופה בעיר לוצק שבמערב אוקראינה הביאה לפי הרשויות שם למותם של ארבעה חיילים ופציעתם של שישה אחרים. גם שדה תעופה צבאי באיוואנו-פרנקיבסק הופצץ, וראש העיר רוסלן מרצינקיב הורה לתושבים המתגוררים באזורים הסמוכים לשדה להיכנס למקלטים.
הערב אמר גורם ביטחוני בארה"ב כי המתקפות הללו במערב אוקראינה נועדו למנוע מנמלי התעופה באזור לשמש את הכוחות האוקראיניים. במקביל, ובפעם הראשונה מאז הפלישה לאוקראינה, רוסיה תקפה הבוקר את העיר דניפרו - הרביעית בגודלה במדינה. שירותי החירום בדניפרו שבמרכז המדינה דיווחו כי לפחות אדם אחד נהרג בשלוש תקיפות אוויריות שאירעו סמוך לגן ילדים ובניין מגורים. בהמשך הודיעה רוסיה כי כבשה את העיר וולנובאחה שבדרום-מרכז אוקראינה - עיר קטנה שבה כ-21 אלף תושבים. הלחימה גם במוקדים האחרים: ראש העיר חרקוב שבצפון-מזרח אמר היום כי "העיר תחת הפגזה בלתי-פוסקת". לדבריו, 48 בתי ספר בעיר נהרסו בתקיפות.

בקייב נערכים למצור: "קווי האספקה פתוחים עדיין"

התפתחות מדאיגה נרשמה באזור קייב: תמונות לוויין חדשות של חברת הלוויינים האמריקנית Maxar, שהתפרסמו הלילה, העידו על כך שהשיירה הצבאית הרוסית הענקית סמוך לבירה, שהשתרכה לאורך 65 ק"מ, החלה להתפזר – ימים ארוכים אחרי שנתקעה במרחק של כמה עשרות ק"מ מהבירה. מהתמונות עולה כי השיירה, שכוללת טנקים, נגמ"שים, משאיות, משאיות דלק וארטילריה, החלה להתפרס מצפון-מערב לקייב, סמוך לנמל התעופה אנטונוב. בתמונות נראות יחידות משוריינים מתמרנות בערים הסובבות את שדה התעופה, ובמקביל נראים כוחות שהתמקמו ביערות שמצפון לשדה התעופה כשהם תופסים עמדות ירי. גם תותחי הוביצר נראו עם כנים מורמים, באופן שמרמז כי הם נערכים למתקפה.
17 צפייה בגלריה
עורמים שקי חול במרכז קייב
עורמים שקי חול במרכז קייב
עורמים שקי חול במרכז קייב. נערכים למצור
(צילום: EPA)
גורם ביטחוני אמריקני אמר הלילה כי כוחות הצבא הרוסי הצליחו להתקדם כ-5 ק"מ לכיוון קייב ביממה האחרונה. הכוחות שנמצאים מצפון-מערב לבירה, ממוקמים כ-15 ק"מ ממרכז העיר, בעוד הכוחות שמגיעים מצפון-מזרח לבירה נמצאים במרחק של כ-40 ק"מ מהעיר. באוקראינה חוששים כי רוסיה תטיל גם על הבירה קייב מצור, כפי שהיא עושה כעת בערים אחרות במדינה, בטקטיקה שאותה נקטה אחרי שנכשלה בניסיון להביא לניצחון בזק: במסגרתה כוחותיה מכתרים ערים וכותשים אותן בהפצצות או בהפגזות ארטילריות, עד לכניעת התושבים. הדוגמה הבולטת ביותר היא מריופול שבדרום-מזרח, שמכותרת כבר עשרה ימים וחווה אסון הומניטרי חמור במיוחד: לפי הרשויות שם 1,300 בני אדם כבר נהרגו, ותושבים רבים זה עם זה על מזון. הערב טענה מוסקבה כי כל הגשרים ליד העיר נהרסו, וכי היא מכותרת לחלוטין.
בקייב נערכים כבר ימים ארוכים לאפשרות שגם היא תכותר, ומאות מחסומים מאולתרים הוקמו ברחבי העיר. ראש העיר ויטלי קליצ'קו תיאר אותה כמבצר של ממש, ולדבריו כחצי מתושביה כבר ברחו. לפי שעה, הוא אמר, שוכנים בה כ-2 מיליון תושבים, אך לדבריו גברים רבים שסייעו לבני משפחותיהם לברוח מהמדינה מערבה, עושים כעת את הדרך חזרה לעיר, כדי לסייע בהגנתה. בריאיון היום לרויטרס אמר קליצ'קו כי לפי שעה קווי האספקה לעיר פתוחים, וכי יש בה די מזון, מים ואספקה חיונית נוספת שיספיקו לשבועיים שלמים.
אחיו של קליצ'קו, ולדימיר קליצ'קו – שכמוהו הינו אלוף אגרוף לשעבר – התראיין לרשת CNN והזהיר כי מתקפה על קייב עלולה להתרחש "בכל רגע", אולי אפילו שעות: "יש לנו הרבה ציוד, ציוד צבאי, ואנחנו עושים כל מה שאפשר על מנת להערים על הצבא הרוסי. אני לא יודע כמה זמן נוכל להחזיק מעמד, אבל אנחנו הולכים להחזיק מעמד ככל שנוכל. מה שבאמת הכרחי הוא הסיוע הבינלאומי. אתם צריכים לבודד את רוסיה ואת הכלכלה הרוסית". נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר אחר הצהריים כי אם פוטין יכתר את קייב וימשיך להפציץ באוקראינה, סנקציות חדשות יוטלו על רוסיה.
פורסם לראשונה: 17:28, 11.03.22