צבא רוסיה הפגיז הבוקר (שישי) שדות תעופה צבאיים בערים לוצק ואיוואנו-פרנקיבסק שבמערב אוקראינה - אזור הסמוך לגבול הפולני ומרוחק מהאזורים שבהם רוסיה ריכזה עד כה את מאמציה המלחמתיים. כמו כן, רוסיה תקפה בפעם הראשונה מאז הפלישה לאוקראינה את העיר דניפרו - הרביעית בגודלה במדינה. שירותי החירום בדניפרו שבמרכז אוקראינה דיווחו כי לפחות אדם אחד נהרג בשלוש תקיפות אוויריות שאירעו סמוך לגן ילדים ובניין מגורים. בהמשך הודיעה רוסיה כי כבשה את העיר וולנובאחה שבדרום-מרכז אוקראינה - עיר קטנה שבה כ-21 אלף תושבים.
10 צפייה בגלריה
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
(צילום: AFP)
ראש העיר איוואנו-פרנקיבסק, רוסלן מרצינקיב, הורה לתושבים המתגוררים באזורים הסמוכים לשדה התעופה לשהות במקלטים. ראש העיר לוצק, איחור פולישוק, אמר ל-CNN כי בתקיפות נהרג לפחות אדם אחד: "בסביבות השעה 5:45 לפנות בוקר שמענו שלושה פיצוצים, שלושה טילים פגעו בשדה התעופה הצבאי", הוסיף. דובר משרד ההגנה של רוסיה מסר כי נגרם נזק כבד באתרים שהופגזו בשתי הערים. הוא הוסיף כי צבא רוסיה השמיד 3,213 מתקנים צבאיים של אוקראינה מאז החל "המבצע הצבאי המיוחד", כלשונו.
מרבית הפליטים מאזורי הלחימה באוקראינה נמלטו עד כה מערבה לכיוון הגבולות עם פולין, רומניה ומולדובה מתוך אמונה כי שם בטוח יותר. רק אתמול דיווח שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" רון בן ישי שיצא מקייב בדרכו לרומניה כי נראה שיש כעת "שתי אוקראינות": "האחת, שממזרח לנהר הדנייפר ובחופי הים השחור שנלחמת כעת בכוח רוסי פולש, מלחמת התשה, מלחמת כתישה. השנייה, ממערב לדנייפר, השטח הגדול של אוקראינה, שם החיים מתנהלים כרגיל".
10 צפייה בגלריה
אנשים נמלטים באוקראינה
אנשים נמלטים באוקראינה
פליטים עוזבים את אוקראינה. מרביתם נמלטו לפולין, רומניה ומולדובה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
פליטים בגבול פולין-אוקראינה
פליטים בגבול פולין-אוקראינה
פליטים בגבול פולין-אוקראינה
(צילום: גיל נחושתן)
בינתיים, נמשכת הלחימה בעוצמה גם במוקדים האחרים. ראש העיר חרקוב אמר היום כי "העיר היא תחת הפגזה בלתי-פוסקת". לדבריו, 48 בתי ספר בעיר נהרסו בתקיפות.
בתוך כך, שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב טען היום כי הכוחות הרוסיים שפלשו למדינה הרגו יותר אזרחים אוקראינים מאשר חיילים מאז החלה המלחמה. "אני רוצה שזה יישמע לא רק בקייב, אלא ברחבי העולם כולו", אמר. נציבת זכויות האדם של אוקראינה, לודמילה דניסובה, ציינה כי לפחות 78 ילדים נהרגו במדינה מאז החלה הפלישה הרוסית.
במקביל, עדכן האו"ם עדכן יותר מ-2.5 מיליון פליטים נמלטו עד כה מאוקראינה. משרד האנרגיה האוקראיני עדכן כי כמעט מיליון אזרחים במדינה מנותקים מחשמל.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בלילה כי הוא מודאג מהאפשרות שעלתה בימים האחרונים, ולפיה רוסיה תתקוף את אוקראינה בנשק בלתי-קונבציונלי - בין אם כימי או ביולוגי. "הם מאשימים אותנו בפיתוח נשק ביולוגי, ובתכנון מתקפה כימית לכאורה. אני מודאג מזה, כי ראינו בעצמנו פעם אחר פעם: אם אתה רוצה ללמוד את התוכניות של רוסיה, תראה במה היא מאשימה אחרים", אמר בדברים שנשא בשפה הרוסית.
10 צפייה בגלריה
אולכסיי רזניקוב
אולכסיי רזניקוב
"נהרגו יותר אזרחים מחיילים". שר ההגנה רזניקוב
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נושא הצהרה בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נושא הצהרה בקייב
באוקראינה ממשיכים בקריאות לשיחה בין השניים. "זלנסקי לא יתפשר"
(צילום: AFP, רויטרס )
היום אמר סגנו של זלנסקי בשיחה עם רשת CNN כי הנשיא מוכן לדבר עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין כשיהיה מוכן לכך. הוא ציין כי זלנסקי "לא יתפשר עם הצד הרוסי במהלך שיחות אלו". הדברים מגיעים לאחר הפגישה שנערכה בין שרי החוץ של אוקראינה ורוסיה בטורקיה, ולאחר ששר החוץ הרוסי אמר אמש כי פוטין מוכן להיפגש עם זלנסקי.

פוטין: "יש התפתחויות חיוביות במשא ומתן"

פוטין עצמו ציין היום כי יש התקדמות במשא ומתן: "הנציגים עדכנו אותי שיש כמה התפתחויות חיוביות, השיחות יימשכו", אמר בפגישה עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו - מבלי לפרט מעבר. הוא התייחס גם לסנקציות שהוטלו על מדינתו, ואמר כי "סנקציות רק חיזקו אותנו בעבר".
מוקדם יותר אמר פוטין כי יאשר למתנדבים מהמזרח התיכון ו"מכל מקום אחר" להצטרף ללחימה נגד אוקראינה, ואישר להעביר מערכת טילים מערבית שנתפסה לידי המורדים הפרו-רוסים. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו הציע למסור מערכות נגד טנקים מתוצרת אמריקנית ללוחמים מאזורי המורדים לוהנסק ודונייצק. שויגו הוסיף כי יש יותר מ-16 אלף מתנדבים מהמזרח התיכון שמוכנים להגיע להילחם עם כוחות הנתמכים על ידי רוסיה.
במקביל, תמונות לוויין חדשות של חברת הלוויינים האמריקנית Maxar שהתפרסמו הלילה, תיעדו לראשונה זה שמונה ימים את השיירה הצבאית הרוסית שהשתרכה לאורך 65 ק"מ. מהתמונות עולה כי השיירה, שכוללת טנקים, נגמ"שים, משאיות, משאיות דלק וארטילריה, התפזרה והחלה להתפרס מצפון-מערב לבירה האוקראינית קייב, סמוך לנמל התעופה אנטונוב. בתיעוד שהפיצה חברת הלוויינים נראות יחידות משוריינים מתמרנות בערים הסובבות את שדה התעופה, ובמקביל נראים כוחות שהתמקמו ביערות שמצפון לשדה התעופה כשהם תופסים עמדות ירי.
10 צפייה בגלריה
שיירות רכבים ליד גשר הרוס באירפין
שיירות רכבים ליד גשר הרוס באירפין
השיירה התפצלה. תמונות הלווין החדשות
(צילום: AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
10 צפייה בגלריה
הפגזת הרוסים באזור התעשייה בצ'רנייב
הפגזת הרוסים באזור התעשייה בצ'רנייב
הפגזת הרוסים באזור התעשייה בצ'רנייב
(צילום: AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
גורם ביטחוני אמריקני אמר הלילה כי כוחות הצבא הרוסי הצליחו להתקדם כ-5 ק"מ לכיוון קייב ביממה האחרונה. הכוחות שנמצאים מצפון-מערב לבירה, ממוקמים כ-15 ק"מ ממרכז העיר, בעוד הכוחות שמגיעים מצפון-מזרח לבירה נמצאים במרחק של כ-40 ק"מ מהעיר. ההתקדמות מגיעה על רקע הערכות במערב ולפיהן פוטין יסלים את התקפותיו על אוקראינה – על רקע העובדה שרוסיה כשלה בניסיונה להביא לניצחון בזק במלחמה, ועברה לטקטיקת לחימה שבה כוחותיה מכתרים ערים וכותשים אותן בהפצצות או בהפגזות ארטילריות, עד לכניעת התושבים.
לצד זאת, הלילה, אחרי שאישר הקונגרס העברת 13.6 מיליארד דולר לאוקראינה, דווח כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכנן לבקש מבית הנבחרים ומהסנאט לאשר את הורדת דרג יחסי הסחר עם רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. הצעד הזה יאפשר לו להטיל מכסים גבוהים יותר על יבוא מרוסיה. ביידן מציע להפסיק את הגדרת יחסי הסחר עם רוסיה כ"קבועים ורגילים", וצפוי לזכות לתמיכה נרחבת מהמחוקקים האמריקנים. הבית הלבן אישר כי ביידן צפוי להודיע בהמשך היום על פעולות נוספות שיטילו את האחריות על מוסקבה לפלישה לאוקראינה.
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
יודיע על צעדים נוספים נגד רוסיה. ביידן
(צילום: AP)
אף שהסנקציות עלולות להביא את רוסיה למשבר כלכלי קשה, פוטין אמר אתמול שההגבלות על הכלכלה הרוסית יפגעו בסופו של דבר במערב. הוא אמר כי מוסקבה תפתור את בעיותיה ותצא מהמשבר הזה מחוזקת, והוסיף בשיחה עם שרי הממשלה של"פעולה הצבאית המיוחדת" של רוסיה באוקראינה אין אלטרנטיבה, שכן היא לא יכולה להתפשר על ריבונותה בתמורה לרווח כלכלי קצר-מועד.
אל מול החשש במערב שרוסיה תעשה שימוש בנשק כימי באוקראינה, הציגה מוסקבה טענת נגד. רוסיה ביקשה לכנס בהמשך היום את מועצת הביטחון של האו"ם היום מה שהגדירה "הסיוע של ארה"ב בפיתוח נשק ביולוגי באוקראינה". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי מדובר בהאשמות "מגוחכות", והוסיפה כי ייתכן שרוסיה "מכינה את הקרקע" למתקפה כימית או ביולוגית באמצעות טענות שקריות נגד קייב, שכביכול יכולות להצדיק את הפעולה הזו - מסר דומה לזה שהשמיע הנשיא האוקראיני זלנסקי.
בצל החשש מהאפשרות שרוסיה תשתמש בנשק כימי או ביולוגי, ובעקבות הלחימה העזה במדינה, המליץ ארגון הבריאות העולמי לאוקראינה להשמיד פתוגנים בסיכון גבוה שנמצאים במעבדות לבריאות הציבור במדינה. זאת, כדי למנוע אפשרות של דליפה שעלולה להפיץ מחלות בקרב האוכלוסייה. מומחים אמרו כי הפלישה הרוסית העלתה את הסיכון של דליפת פתוגנים שגורמים מחלות מאחד מהמוסדות האוקראיניים, שם חוקרים חיידקים שונים כדי להפחית את הסכנה שהם מציבים לבני אדם ובעלי חיים.
במקביל, הפרלמנט האוקראיני הודיע הלילה כי כוחות רוסיים הפגיזו מכון מחקר גרעיני ניסיוני ליד העיר חרקוב. בציוץ בעמוד הרשמי של הפרלמנט נכתב כי מדובר ב"טרור גרעיני", ושהלחימה נמשכת. יועץ במשרד הפנים האוקראיני טען כי כמה מבנים עלו באש במקום, והמפקחים באתר אמרו כי אכסנייה מקומית נשרפה. לא דווח על נפגעים באירוע.