דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר אמש (יום רביעי) במענה לשאלת ynet כי יש "שיח" על צוות המומחים החיצוני שמינה הצבא לבדיקת אירועי 7 באוקטובר. לדבריו, "נסיים את השיח ונעדכן את הציבור במה שיסוכם".
בממשלה, נזכיר, מתחו ביקורת חריפה על הקמת הצוות תוך כדי מלחמה ועל החברים בו, בהם הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז שמרבה למתוח ביקורת על ראש הממשלה והליכוד.

1 צפייה בגלריה
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש, שאול מופז
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש, שאול מופז
מימין לשמאל: שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש ושאול מופז
(צילום: דובר צה"ל, רפאל, טל שחר, מוטי קמחי)
הצוות בראשות מופז היה אמור להתחיל את עבודתו לאחר שיקבל כתבי מינוי מהמטה הכללי, אך לאור הביקורת נראה כי הדבר מתעכב. מלבד מופז חברים בו האלופים במיל' יואב הר אבן, שלום (סמי) תורג'מן ואהרן זאבי פרקש. הגרי ציין כי לצד ה"שיח" על הצוות הזה, לא מתנהל שיח על עצם התחקיר הפנימי של צה"ל. "תחקיר זה נשמת אפו של הצבא", אמר. "הרמטכ"ל מתחקר אל מול אלופי הפיקודים, שמתחקרים את הכוחות שלהם, מפקד האוגדה והזרועות. יש פה אמ"ן, אמ"צ, כל אחד יעשה תחקיר, התחקיר הפנימי קורה ועל זה אין שיח. יש מפת דרכים שהרמטכ"ל יאשר ונפרסם אותה לציבור".
הגרי אמר בתדרוך אמש גם כי אין לצבא תמונת מצב מודיעינית מלאה של מצב החטופים. "אנחנו במאמץ מודיעיני מתמשך להשלים אותה, לבנות אותה ולהשיג אותה כל הזמן", הוסיף.
לדברי הגרי, הצבא מתאים את הלחימה לפי המודיעין שעומד ברשותו. הוא הוסיף כי המאמץ להשבת החטופים נותר בעדיפות העליונה של הצבא, והדגיש: "הביטוי למשפט הזה הוא במעשים, בפעילות מודיעינית ומבצעית מאוד מורכבת שלא את כולה אנחנו מפרסמים. חשוב מכך, אנו מייצרים תנאים מיטבים בשטח כדי שיהיו מהלכים להשבת החטופים".
מוקדם יותר אתמול אמר ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי כי מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר יודע שיחוסל, ומקשיח עמדות במו"מ כדי להבטיח את הישרדותו. כשנשאל הגרי על-ידי ynet כיצד הדבר מתיישב עם הטענה שלחץ צבאי מסייע להשבת חטופים, השיב: "הנהגת חמאס, בוודאי ההנהגה הצבאית ובוודאי סינוואר, הם יעד מרכזי לחיסול. זה חלק מפירוק חמאס ברצועת עזה. נמשיך לפעול לחיסול המנהיגים הצבאיים והמדיניים, זה יקרה, זה ייקח זמן. לצד הדבר הזה יש מאמצים להשבת החטופים, זה קורה ויש תהליכים נוספים. צה"ל יידע להתאים עצמו לכל מה שיוחלט".
פורסם לראשונה: 21:35, 17.01.24