ראשי העדה הדרוזית פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות כינוס חירום שערכו הלילה (בין רביעי לחמישי) בכפר יאסיף, ודרשו להקפיא את עבודות הבנייה של טורבינות הרוח בצפון רמת הגולן. פנייתם מגיעה לאחר המהומות שהתרחשו אתמול, כשאלפי דרוזים הפגינו והפרו את הסדר במחאה על העבודות. בנוסף להקפאת הבנייה, ראשי העדה דורשים כי כוחות המשטרה יצאו מאזור הבנייה, "עד לאחר תום ימי חג הקורבן של בני העדה". במידה שדרישותיהם לא יתקבלו, מנהיגי העדה מתכננים את המשך המחאה האלימה.

4 צפייה בגלריה
מכתב הדרישה להקפאת העבודות בגולן
מכתב הדרישה להקפאת העבודות בגולן
מכתב הדרישה להקפאת העבודות בגולן
"ראשי העדה רואים לנכון כי יש להורות על הקפאה מיידית של העבודות ויציאת כוחות המשטרה מאזור ביצוע העבודות עד לאחר תום ימי חג הקורבן של בני העדה הדרוזית. אנו מצפים כי ממשלת ישראל תשיב בחיוב לבקשה זו ותאפשר לבני העדה לציין את תקופת החג בנח ובשלווה", נכתב.
מנהיג העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, אמר אחרי הישיבה: "מציאת פתרונות לסוגיות הקרקעות, התכנון והבנייה במגזר הדרוזי היא צו השעה והדרישה של כל בני העדה הדרוזית. משכך, נדרשת החלטה מיידית על הקפאת הקנסות המנהליים וצווי הריסה. שבענו הבטחות. התרעתי בעבר והבעתי חשש מפורש כמה פעמים מגל מחאה שישטוף את היישובים הדרוזיים, עקב מדיניות נוקשה וחקיקה מפלה בשנים האחרונות כמו חוק הלאום, חוק קמיניץ וכעת גם הצעת ההחלטה בעניין יישום חוק הלאום".
"אני מזהיר כי המשך המצב הקיים יביא לתוצאות קשות שאין לאף אחד שליטה עליהם", הוסיף טריף. "איננו רוצים אלימות או עימותים. אנו חפצי חיים במדינה. יש לנהוג במוחים כפי שנוהגים בכל המחאות בארץ. דרשתי להקפיא את העבודות ברמת הגולן ולהיכנס לדיאלוג באופן מיידי".
4 צפייה בגלריה
 מחאת הדרוזים
 מחאת הדרוזים
מחאת הדרוזים, אתמול
(צילום: רויטרס, Avi Ohayon)
הפנייה לראש הממשלה מגיעה לאחר שאתמול טענו גורמים בעדה הדרוזית כי טריף סיכם על "הודנה" עם נתניהו, שבמסגרתה יופסקו העבודות להקמת הטורבינות, ובמקביל ייפסקו ההפגנות עד לאחר חג הקורבן שיחול בשבוע הבא בימים רביעי עד שבת.
במהלך המהומות אתמול, נזכיר, נפצעו 27 בני אדם, בהם 17 שוטרים שמצבם קל. בהפגנות היה מעורב גם ירי חי מצד המוחים הדרוזים, וחמישה מהם נפצעו באורח קשה. שישה מפגינים נעצרו בסך הכול במסגרת המחאה, ובכוונת המשטרה לבקש את הארכת מעצרם. במשטרה ציינו כי עם תום המהומות, "המעגל ייסגר והמעורבים בהובלת האלימות ייתפסו ויובאו לדין". כלל הפצועים טופלו תחילה בבית החולים זיו בצפת, משם פונו חלקם לבית החולים רמב"ם בחיפה.
נתניהו נפגש עם השייח טריף בלשכתו בירושלים, לפגישה שבה השתתף גם ראש שב"כ רונן בר. "אני רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה כרגע ברמת הגולן", אמר נתניהו. מנגד, גורמים בממשלה הכחישו את הסיכום על "הודנה", הורו להמשיך את העבודות כרגיל ולא להיענות לדרישות הדרוזים - שהושגו לטענתם בעזרת "מהומות אלימות". בלשכת רה"מ הבהירו: "אין שום סיכום על 'הודנה', להפך - יש דרישה חד משמעית של נתניהו להפסיק מיד את האלימות וההתפרעויות".
4 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
כוחות המשטרה בהפגנה
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
(צילום: אפי שריר)
אתמול התברר כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוא זה שעומד מאחורי ההנחיה לפעול להתחלת העבודות להקמת חוות הטורבינות ברמת הגולן. "אני אוהב את החברה הדרוזית וסבור שכמו שיש לנו ברית דמים יש לנו גם ברית אחים", אמר בן גביר, "הנחיתי את המשטרה להוציא לפועל את מבצע 'רוחות הגולן' לאחר שנדחה פעם אחר פעם בגלל איומים של קומץ אנשים שיזרקו בקבוקי תבערה ואבנים".
לדבריו, "למדינת ישראל אסור להיכנע. מדובר בחברה פרטית שקנתה אדמות כדת וכדין, והולכת לעשות שם טורבינות, חשמל ירוק שיעשה הרבה טוב למשק הישראלי. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תוכל להוציא לפועל את המבצע ולאפשר לחברה פרטית את זכות הקניין שלה. משילות חייבת להיות גם בדרום, גם בצפון וגם ברמת הגולן".

בכינוס של "מפקדים למען ביטחון ישראל" בהשתתפות מאות מבכירי מערכת הביטחון במיל' שהתקיים אתמול בעוספיא, תא"ל במיל' עמל אסעד מתח ביקורת חריפה על המצב: "לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית הדרוזים הם אזרחים סוג ב'. אני עבריין כי בניתי בית לבן שלי, אך יישוב דרוזי אחד לא נבנה". הוא תקף: "המדינה יודעת לבנות אלף יחידות דיור בביתר עילית כי זו החלטה אסטרטגית, כי סמוטריץ' ביקש אחרת יפרק את הממשלה. מה אנחנו מבקשים? אנו עדה של 100 אלף איש עם אחוז לידה נמוך, ומצבנו כדרוזים בישראל גרוע יותר מזה של הדרוזים בסוריה - כי אין לנו תחושת שייכות ללאום".