3 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
ניסיון ההשתלטות על תחנת המשטרה בכפר מסעדה
(צילום: אפי שריר)
לאחר יומיים של מחאות, גורמים בעדה הדרוזית טוענים כי ראש העדה שייח מואפק טריף וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו היום (רביעי) על "הודנה", שבמסגרתה יופסקו העבודות להקמת טורבינות רוח בגולן, ובמקביל ייפסקו ההפגנות עד לאחר חג הקורבן שיחול בשבוע הבא בימים רביעי עד שבת.
נתניהו נפגש עם טריף בלשכתו בירושלים. בפגישה השתתף גם ראש השב"כ רונן בר. "אני רואה בחומרה ובדאגה את מה שקורה כרגע ברמת הגולן", אמר נתניהו. מנגד, גורמים בממשלה הכחישו את הסיכום, הורו להמשיך את העבודות כרגיל ולא להיענות לדרישות הדרוזים - שהושגו לטענתם בעזרת "מהומות אלימות". בלשכת רה"מ הבהירו: "אין שום סיכום על 'הודנה', להפך - יש דרישה חד משמעית של נתניהו להפסיק מייד את האלימות וההתפרעויות".
גורמים במשטרה לחצו גם כן שלא להיכנע לדרישות, שאותן כינו כ"ניסיון סחיטה תוך שימוש באלימות קשה ומסוכנת". לדבריהם, ההתעקשות על אכיפת המשילות היא צעד חשוב שאין לחזור ממנו. ראשי העדה והכפרים שבצפון הגולן דנים כעת בהמשך אופי המאבק, והמאמצים להגעה להסכמות סופיות ולגישור הפערים נמשכים. במקביל, המפגינים ברמת הגולן התפזרו, והמשטרה עדכנה כי נפתחו לתנועה כלל הצירים שנחסמו בעקבות האירוע.

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) ציין: "קיבלתי דיווח משייח מואפק טריף שהמצב בסדר ובשליטה. הוא נפגש עם ראש הממשלה והייתה ישיבה טובה, וראש הממשלה הבטיח לו דברים טובים. אני הייתי כאן בגולן עם האנשים. הצלחנו להרגיע את השטח, להחזיר את האנשים לבתים. לטובת כולנו, אנחנו חייבים להגיע להפסקת עבודות עכשיו, לעבור את החג. נשב עם השייחים כאן, ונראה איך אנחנו יכולים להגיע לסיכומים. הם צריכים להיות מקובלים גם על השייחים, וגם על הממשלה".
יאסר גדבאן, ראש מועצת ראש מועצת כסרא סמייע, הוסיף: "אחרי פגישה של המנהיג הרוחני של העדה השייח מואפק טריף עם ראש הממשלה, ראש השב"כ וגורמים נוספים, אין שום התקדמות. אנחנו מבקשים להוציא את הכוחות מהשטח ולתת לנו לחגוג את חג הקורבן כמו שצריך. המשטרה תקבל הנחיות מהממשלה. הממשלה לא מחוברת לשטח ולא יודעת מה קורה בו. אנחנו דורשים להפסיק מיד ולבטל את הפרויקט".

מוקדם יותר הפגינו אלפי דרוזים ברמת הגולן נגד הקמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת בצפון הרמה. כוחות משטרה רבים נכחו באזור העבודות, אל מול הפרות הסדר של המפגינים, שכללו הבערת צמיגים, יידוי אבנים, ירי זיקוקים ואף השלכת בקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה. שלושה מפגינים נפצעו באורח קשה, מפגין נוסף במצב בינוני.
מאות מפגינים ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה בכפר מסעדה תוך שימוש בירי חי, יידוי אבנים וירי זיקוקים. המשטרה מסרה כי השוטרים הצליחו להדוף את המפגינים. "עשרות רבות של דרוזים הגיעו לנקודת המשטרה במסעדה שבגולן וניסו להשתלט עליה. הם יידו אבנים, הציתו גלגלים, ניקבו גלגלים של ניידות משטרה ואף ירו ירי חי. חלק מהשוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם. בתגובה, המשטרה הדפה את הקבוצה והרחיקה אותם מהשטח", נמסר. מלבד המפגינים נפצעו בעימותים גם 12 שוטרים.
המחאות נגד הקמת המתחם ניצתו כבר אתמול, וגם אז נרשמו עימותים בין שוטרים למפגינים דרוזים, שדיווחו על כמה פצועים. ההפגנה הגדולה היום התרחשה ברקע קריאות שנשמעו ברשתות החברתיות אתמול לדרוזים מרחבי הגליל להגיע לגולן, ואף לחסום את צומת אליקים.
3 צפייה בגלריה
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
הפגנת הדרוזים בכפר יאסיף ברמת הגולן
מפגינים בצומת כפר יאסיף
3 צפייה בגלריה
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
תיעוד דרמטי: עשרות דרוזים ניסו להשתלט על תחנת משטרה תוך שימוש בירי
כוחות המשטרה בהפגנה
(צילום: אפי שריר)
זו אינה הפעם הראשונה שהדרוזים מפגינים נגד הקמת המתחם שבו טורבינות הרוח. בדצמבר 2020, הפגינו תושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן כשהחלו העבודות להקמתן, ומאז לא שבה המדינה לנסות ולהקים אותן בשל החשש מעימותים נוספים. באותם אירועים, ארבעה שוטרים נפצעו ושמונה מפגינים נעצרו, וביישובים הדרוזיים הכריזו על שביתה כללית, שבמסגרתה נסגרו גם בתי הספר - במחאה על הקמת הטורבינות.
מובילי המחאה טענו אז כי הקמת הטורבינות תפגע בהם ובאדמות החקלאיות ששייכות להם. "נמשיך במאבק שלנו עד הסוף ולא נתייאש. אלו האדמות שלנו וחייבים לשמור על כל מטר ולא להפקיע לנו את הפרנסה", אמרו מפגינים. "המדינה מקפחת אותנו בכל תחום, ועכשיו פוגעים באדמות שלנו".
גם בעמותת שומרי הגולן התנגדו להקמת החוות בעבר, לאחר שבדצמבר 2021 סוכם בין משרד הביטחון לחברת אר"ן על הקמת חוות רוח של עד 41 טורבינות. "זו בשורה עגומה ומצערת מאוד", מסרו אז מעמותת שומרי הגולן. "מתרחש כאן מחדל אחר מחדל: התעלמות מוחלטת מזעקת תושבי האזור המופגנת בשנים האחרונות בעיקשות רבה, מה שמעיד על ניתוק מהשטח וחוסר הבנה של המיעוט הדרוזי בגולן ורגישות היחסים עמו. בנוסף, התעלמות, על סף האבסורדית, מהמשמעות של טורבינות רוח ענקיות שעתידות, לפי המגמה הנוכחית, לכסות את הגולן ולשנות את אופיו מקצה לקצה תוך פגיעה חמורה בטבע הגולני הייחודי, כאשר כל המיזמים הללו יניבו כמות חשמל מזערית ביותר. זו דוגמה חיה לאנרגיה לא מקיימת - זו שחסרונותיה עולים בהרבה על היתרונות".

ראש מועצת דליית אל-כרמל הסביר כי אומנם הקמת מתחם הטורבינות הייתה "הסיבה המיידית" למחאות האלימות, אך ציין כי "זו תוצאה של כעס וזעם גדול מאוד. אנחנו נמצאים בהתרסקות טוטאלית של היחסים. הדרוזים בכרמל ובגליל יצאו אתמול להפגין נגד כל שיטת הדיכוי התכנוני, שיטת האכיפה של 'חוק קמיניץ', כל הבעיה שגורמים לה בתכנון וחוסר התקצוב".
"חוק קמיניץ", שאושר בכנסת ב-2017, החמיר את הענישה על עבירות תכנון ובנייה במטרה להגביר את האכיפה נגדן. מרכיב מרכזי בחוק הוא הגברת העיצומים שאפשר להטיל על עברייני תכנון ובנייה, בעיקר באמצעות החמרת הענישה הכלכלית נגדם. כמו כן, הוא אפשר להטיל קנסות מנהליים על עבירות תכנון ובנייה, ללא צורך בניהול הליך פלילי.