מפחיד ברמות: לאור יום, חברי כנופיה ירושלמית ניהלו מרדף דרמטי לפני מספר שבועות על גבי אופנועים בכבישים מרכזיים בבירה - מרדף שהחל מצומת יגאל ידין, צומת הר חוצבים ורחוב בר אילן אחר חבר כנופיה יריבה – שרכב אף הוא על אופנוע. לאחר שנסעו נגד כיוון התנועה ועלו על מדרכות וצמתים, הם הצליחו להגיע לקורבן, דקרו אותו בגבו התחתון תוך כדי נסיעה ונמלטו מהמקום. כך קרב בין שתי כנופיות מטיל אימה על תושבי שכונת רמות השקטה בירושלים.
במסגרת חקירת האירוע, שהוטלה על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים, הורדו סרטונים מ-80 מצלמות אבטחה שבזכותן הצליחה המשטרה להגיע לחברי הכנופיה, לעצור אותם ולהגיש נגדם כתבי אישום חמורים. אירוע זה מהווה חוליה נוספת בשרשרת מסעות נקמה שמקיימות שתי הכנופיות, כששיאן נרשם בחודשים האחרונים בבירה. במשטרה מעריכים כי הרקע לסכסוך הוא רצח שאירע לפני 13 שנים.
5 צפייה בגלריה
חברי כנופייה ירושלמית ניהלו מרדף דרמטי על גבי אופנועים בצירי תנועה מרכזיים בבירה
חברי כנופייה ירושלמית ניהלו מרדף דרמטי על גבי אופנועים בצירי תנועה מרכזיים בבירה
תיעוד מהמרדף הדרמטי לאור יום ברחובות ירושלים
אותו אירוע משנת 2010, שבמהלכו נרצח יוסף בוזגלו במהלך שמחת תורה, עדיין נותן את אותותיו גם 13 שנים לאחר מכן. במסגרת הפרשה הורשע משה לקר, עבריין ירושלמי מוכר, בעבירה של סיוע להריגה, ונגזרו עליו שנתיים וחצי מאסר. לקר נחשב ליעד מספר אחד של הימ"ר כיום, ועל פי הערכות מודיעיניות מצוי בקשרים עם עבריין בכיר מאזור המרכז.
מאז אותו אירוע, מעריכים במשטרה, בני משפחת בוזגלו משכונת רמות וחייליו של לקר מנהלים מסעות נקמה. בחודש אפריל שניים ממשפחת בוזגלו דקרו ברחוב שניים מחייליו של לקר, אחרי שרדפו אחריהם. אירוע זה פוענח והוגשו כתבי אישום נגד שני המעורבים. זמן קצר לאחר האירוע, בוצע ירי מנשק חם בלב שכונת רמות לעבר בית משפחת בוזגלו, ובמשטרה סבורים כי מי שעומד מאחורי אירוע זה הם מקורביו של לקר. בתום פעולות חקירה נעצר חשוד, אך לאחר מספר ימים הוא שוחרר לאחר שנכשל גיבוש התשתית הראייתית נגדו.
הנקמה על אירוע הירי לא איחרה לבוא. מקורבים למשפחת בוזגלו הגיעו למוסך בשכונת תלפיות, ותקפו במוטות ובסכינים מקורב לחבורתו של לקר. במסגרת הפרשה הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה מעורבים - שלושה מהם מצויים במעצר עד תום ההליכים. להערכת המשטרה, לקר מצליח להוציא לפועל את פעולות הנקם מתוך כותלי הכלא, שם הוא מרצה עונש מאסר בתיק פלילי שבו הורשע.
בשנת 2020 נורה אלי אריש – יעד מודיעיני מרכזי של המשטרה, המקורב אף הוא למשפחת בוזגלו, מחוץ לביתו. באותו הזמן עשרות תלמידים עשו את דרכם לבתי הספר, כשמי שביצע את הירי והורשע בניסיון החיסול הוא נפתלי בנאבו, מקורבו של משה לקר. בינואר 2022 איתרה המשטרה מטען חבלה רב עוצמה שהוטמן ברכבו של אחד מילדיו של אריש, שחנה סמוך לבית ספר בשכונת רמות – במסגרת סכסוכי הכנופיות בשכונה.
5 צפייה בגלריה
משה לקר, יוסף בוזגלו
משה לקר, יוסף בוזגלו
משה לקר ויוסף בוזגלו, שנהרג ב-2010
(צילום: אוהד צויגנברג)
5 צפייה בגלריה
אלון חבר
אלון חבר
"הפעילות שלנו פוגעת בכנופיות באופן משמעותי". רס"ב אלון חבר
(צילום: דוברות משטרת ישראל )
רס"ב אלון חבר, חוקר בכיר ביחידה המרכזית במחוז ירושלים שאמון על טיפול בשתי כנופיות הפשע, ציין בשיחה עם ynet: "הסכסוך בין הצדדים החל בשנת 2010 כשמשה לקר הרג יחד עם נוסף את יוסף בוזגלו. מאותו רגע החל סכסוך עקוב מדם שבמהלכו מתרחשים מעשי נקם האחד בשני. הפעילות הפלילית של הצדדים מעסיקה אותנו ואותי באופן אישי, לפעמים במשך יממות שלמות, והמשטרה מפעילה את כל האמצעים שברשותה כדי למנוע את מעשה הנקמה הבא, שעשוי להביא לפגיעה בחפים מפשע.
"כרגע אנחנו כמה צעדים לפניהם", הוסיף. לדברי חבר, בחודשים האחרונים מעשי הנקמה עלו מדרגה, והם מבוצעים לאור יום, ברחובות ובכבישים מרכזיים, לעיני עוברים ושבים. "הפעילות שלנו נגד הכנופיות האלו נמצאת בתיעדוף של הצוות שלי ושל היחידה כולה, כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. הפעלנו אמצעים רבים, ורק בתקופה האחרונה הוגשו כתבי אישום חמורים נגד תשעה מעורבים משתי הכנופיות שנעצרו עד לתום ההליכים, והרחקנו אותם מהרחוב.
"הסרטונים שהוצאנו ממצלמות האבטחה הביאו לשחזור נתיב בריחת החשודים, לזיהוי וללכידה שלהם. בעקבות אותם מעצרים וכתבי אישום אנחנו רואים ש'מצבת' כוח האדם של שתי הכנופיות מתחילה להידלדל באופן משמעותי. בנוסף לפעילות שלנו, התחלנו 'לתקוף' את שתי הכנופיות גם באמצעים כלכליים כפי שעושים עם משפחות פשע. פעילות זו, יחד עם המאמץ החקירתי המשמעותי שלנו, פוגעת בהם באופן משמעותי".
תושב שכונת רמות, שהתראיין בעילום שם מחשש שייפגע, סיפר ל-ynet: "העבריינים רואים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים. אנחנו מרגישים גל פשע בשכונה במסגרת אותו סכסוך בין שתי הכנופיות. אני יודע על לא מעט תושבים שהחליטו להתקין מצלמות אבטחה סביב הבתים. צריך יותר כוחות משטרה בשכונה, שנחשבת לגדולה בארץ. המשטרה יצאה בקמפיין לגיוס מתנדבים לשכונה, אנחנו מפחדים שרמות תהפוך לנתניה ומטעני נפץ יתחילו להתפוצץ פה".
נציגו של משה לקר, עו"ד מיכאל עירוני, מסר: "לאורך השנים המשטרה טוענת את הטענות האלו, הרבה טענות שנשארות טענות. הוא חזר למוטב מזמן, מדובר באיש עסקים לגיטימי".