2 צפייה בגלריה
דדי ברנע ויאיר לפיד
דדי ברנע ויאיר לפיד
המסרים שיצאו מברנע לא תואמים את אלה של לשכת רה"מ. לפיד וראש המוסד
ראש הממשלה יאיר לפיד קיים שיחת הבהרה עם ראש המוסד דדי ברנע, והבהיר לו שחרג מדף המסרים בנושא איראן בתדרוכים שמסר ביום חמישי האחרון. מאותם תדרוכים השתמע שברנע יוצא במתקפה חריפה נגד ארה"ב, ובעקבות דרישת לפיד המוסד ביקש לרכך את הדברים שיוחסו לו. ראש הממשלה ביקש מברנע להתיישר עם הקו הרשמי של הממשלה, כזו שכל הגורמים המתבטאים בנושא הסכם הגרעין ידברו בקול אחד.
המסרים שהשמיע ברנע באותם תדרוכים היו מנוגדים אללה שיוצאים מלפיד ומלשכת רה"מ: בעוד ראש המוסד הבהיר שהסכם הגרעין הוא "דאן דיל" שייחתם ב-100%, דווקא בלשכת לפיד טענו שהצליחו להקשיח את העמדות האמריקניות מול איראן, וכי אין ודאות שהסכם ייחתם. בנוסף, ברנע חזר והדגיש שההסכם מבוסס על שקרים, ושאין כל משמעות לסוגיית התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) - מכיוון שאיראן בכל מקרה תשקר, והתשובה שלה בכל מקרה תספק את ארה"ב. מנגד, לפיד ולשכתו הבהירו שראש המל"ל איל חולתא שמע מהאמריקנים שלא יסכימו לסגירת התיקים הפתוחים ולא יתגמשו בנושא.
לשכת ראש הממשלה, נציין, הייתה מודעת לתדרוכים של ברנע - ולשכת ראש המוסד אף העבירה את דף המסרים לתיאום מוקדם עם המל"ל ולשכת רה"מ. אלא שכשאר פורסמו דברים החריפים של ברנע בחמישי בערב, לפיד הופתע מאוד בעיקר מהטון - וביקש לשוחח עמו. לדברי גורמים בסביבת ראש הממשלה, "התדרוך של ברנע היה מתואם, אך הוא קצת התפקשש וזה טופל. עשו מזה קצת יותר ממה שזה באמת". בסביבת לפיד היה חשש שבוושינגטון יפרשו את המתקפה של ברנע כמכוונת נגד הנשיא ג'ו ביידן – בזמן שלשכת רה"מ מנסה לתאם ללפיד שיחה עם הנשיא האמריקני.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
ראש הממשלה יאיר לפיד ובנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה בפגישת העדכון הבטחוני
פגישת העדכון הקודמת בין לפיד לנתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ )
בתוך כך, לפיד מתכוון לזמן השבוע את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לשיחת עדכון נוספת בעקבות הסכם הגרעין וההתקרבות בין איראן לארצות הברית, שמדאיגה מאוד את ירושלים. זאת תהיה שיחת התדרוך השנייה שמתקיימת בין השניים מאז נכנס לפיד ללשכת ראש הממשלה. נתניהו, נזכיר, סירב לקבל תדרוכים מלפיד ודרש שהמזכיר הצבאי יעדכן אותו - אך במבצע "עלות השחר" התרצה, ובין השניים התקיימה שיחת עדכון ראשונה.