נשיא המדינה יצחק הרצוג הזהיר מפגיעה קשה בדמוקרטיה ומאובדן האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק בעקבות חשיפת כלכליסט בעניין המעקב המשטרתי אחר אזרחים ופוליטיקאים בעזרת תוכנות ריגול. "זהו יום לא פשוט, אני לא יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר", אמרהבוקר (שני) הרצוג ב"כנס ירושלים" של קבוצת בשבע.
הנשיא הוסיף כי "מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק, חייב להקפיד על החוק 'קלה כחמורה' יותר מכולם. אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו, אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו ואסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית מאוד".
1 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
המפכ"ל קובי שבתאי עצמו אמר כי הוא פנה לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב וביקש ממנו להקים ועדת בדיקה חיצונית ובלתי-תלויה בראשות שופט כדי שתבחן את הנושא. "ככל שתמצא הוועדה אי-סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק", אמר שבתאי.
בריאיון לאולפן ynet אמרה אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים שגילתה שגם היא הייתה על הכוונת של המשטרה, כי הסיבה לכך היא דו"ח שחיברה בעניין התנהלות הארגון. "לא הייתה לי סיבה לחשוב שיש למישהו עניין לעקוב אחריי", אמרה הבוקר פלמור. במדינה קטנה, צריך להזכיר, כולם מכירים את כולם. כלומר, מבחינתי, בתחושה שלי, אני חושבת על כמעט שש שנים שהייתי מנכ"לית משרד המשפטים, המון ממשקים עם המשטרה, והמחשבה שמאחורי המסך הם יודעים עליי כמה דברים. אגב, דברים לגמרי מהאזורים האישיים של החיים, לא מאזורים מקצועיים, לא מאזורים פליליים. 'אנחנו יודעים עליה משהו שהיא לא יודעת'".
שרת הפנים איילת שקד הוסיפה כי היא הזדעזעה מהגילויים החדשים בתחקיר. "זה ברור שבמדינה שבה המשטרה שואבת מידע מטלפונים של ראשי ערים, מנכ"לים של משרדים ממשלתיים, פעילים חברתיים, זו מדינה שלא ראוי שתיקרא דמוקרטית", אמרה שקד. "צריך להבין מה האמת. גם לכנסת, גם לממשלה וגם לציבור מגיע לדעת מה האמת ולקבל תשובות. במקרה הזה אין מנוס מוועדת חקירה חיצונית".