2 צפייה בגלריה
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
יוסי כהן, ראש המוסד היוצא
יוסי כהן
(צילום: AP)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הורתה על סיום הבדיקה המשטרתית המקדימה בעניינו של ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, בעניין כספים שקיבל מאיש העסקים ג'יימס פאקר לחתונת בתו בקיץ 2016. היא עשתה זאת בהתאם להמלצת פרקליט המדינה וראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל. בנוסף צוין כי במהלך שנת 2022, חודשים רבים לפני החלטת היועצת המשפטית לסיים את הבדיקה, החזיר כהן את מלוא הסכום לפאקר.
לפי הודעת משרד המשפטים, "ההחלטה התקבלה בהתבסס על ממצאי הבדיקה המקדימה, שנפתחה בהוראת היועץ המשפטי לממשלה הקודם, והועמקה בהוראת היועצת המשפטית לממשלה. מהבדיקה עלה, בין היתר, כי היועץ המשפטי של המוסד דאז נתן אישור לקבלת הכספים. כן עלה שהעבירה שהייתה עשויה להיות רלוונטית בנסיבות העניין ולהצדיק את המשך הבירור במישור הפלילי היא הפרת אמונים של עובד ציבור. אולם, זו התיישנה בקיץ 2021, בסמוך למועד שבו הגיע המידע הרלוונטי לרשויות אכיפת החוק, וטרם החלה הבדיקה המקדימה בעניין".
המיליארדר האוסטרלי פאקר, שהיה מקורב למשפחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיע לחתונת בתו של כהן ביוני 2016 ולפי פרסום ב"הארץ" נתן כמתנה סכום של 20 אלף דולר. לפי אותו פרסום כהן לא דיווח על המתנה, ובעקבות זאת החל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבחון תלונות בנושא.
2 צפייה בגלריה
המיליארדר ג'יימס פאקר. "נקבע שאין מניעה לקבלת המתנה"
המיליארדר ג'יימס פאקר. "נקבע שאין מניעה לקבלת המתנה"
המיליארדר ג'יימס פאקר. "נקבע שאין מניעה לקבלת המתנה"
(צילום: EPA)
תגובה חריגה של המוסד, שנמסרה בזמנו לבקשת ynet, "טיהרה" את ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בפרשת קבלת מתנה על סך 20 אלף דולר מאיש העסקים ג'יימס פאקר לרגל חתונת בתו של כהן.
בתגובה שנמסרה מהמוסד באמצעות משרד ראש הממשלה נאמר כי "סוגיית קבלת המתנה מטעמו של פאקר עבור חתונת בתו של ראש המוסד לשעבר הובאה בשעתה לבחינה בפני היועץ המשפטי של המוסד ונקבע כי אין מניעה לקבלה. הסוגיה נבחנה על-פי כלל השיקולים הרלוונטיים, בהתאם להוראות הדין".
התגובה הרשמית שהעביר המוסד קובעת כי אכן יוסי כהן עדכן את היועץ המשפטי של המוסד וקיבל ממנו אישור לקבל את המתנה. מרגע שיועץ משפטי בגוף ממלכתי כמו המוסד מאשר קבלת מתנה כזו - היועצת המשפטית לממשלה, שהיועץ המשפטי של המוסד כפוף לה - התקשתה לקבוע שמדובר בעבירה.