1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשעה שהעיניים נשואות לברייטון שבאנגליה, לעדותו של ארנון מילצ'ן, ועוד רבע מבט עדיין פוזל למתרחש ברוסיה - בשקט-בשקט, הקואליציה הובילה אתמול (ראשון) שני מהלכים מדאיגים מאוד, בכנסת ובוועדת שרים לחקיקה, במטרה לאתחל את ההפיכה המשטרית. מי שחשב ש"הרפורמה מתה", עברה מהעולם, מגלה שלא - זה ממש לא נגמר.
ניסיונו האלים של שר המשפטים יריב לוין לחוקק את חבילת חוקי "הרפורמה המשפטית" נתקל במחאה דמוקרטית אזרחית חסרת תקדים, שהגיעה מכל קצות הקשת הפוליטית, לרבות מאנשי ימין כמוני. בנימין נתניהו, שהבין את גודל הנזק הכלכלי והבינלאומי - חצי שנה עברה מאז כוננה ממשלתו, והוא עדיין לא הוזמן לפגישה עם נשיא ארה"ב - ניסה לקחת כמה צעדים לאחור. אני מאמינה שהוא באמת ובתמים רצה למנוע את העיוותים שניסה לוין לבצע בוועדה לבחירת שופטים, ואת הפיכתה לוועדה פוליטית לכל דבר. אלא שהדבר כבר אינו בידיו.
הקואליציה הימנית הקיצונית שבה הוא שבוי, מימין לליכוד ובתוכו, שכמותה לא הייתה מעולם - מגובה ביועץ חדש בדמות שר המשפטים לשעבר חיים רמון, כפי שפרסם עמית סגל ב"ידיעות אחרונות", שיעשה הכול כולל הכול כדי לפגוע בשומרי הסף - לא התבלבלה, גם כאשר נוצחה על ידי האופוזיציה, בפארסת בחירתה של ח"כ קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים. לוין הרי הודיע שלא ייכנס את הוועדה עד שתהיה דמותה לרצונו, כך שממש לא מפריע לו שאלהרר נבחרה. ובינתיים, כצעד ביניים, החלה ועדת חוקה חוק ומשפט, בראשות השושבין השני להפיכה, שמחה רוטמן, בהכנת הצעת חוק של הוועדה (תהליך נדיר למדי) לביטול עילת הסבירות.
אין מדובר על צמצום עילת הסבירות, למי שנופל בפח ההטעיה של רוטמן-לוין. מדובר בביטולה. בית המשפט לא יוכל להתערב כלל בהחלטות של נבחרי ציבור, אלא רק של פקידי ציבור. כן, זה כולל גם את שובו של אריה דרעי, גם אם נשלחו רמזים שאולי עכשיו הוא לא יהיה מעוניין. לפוליטיקאים מותר יהיה לעשות הכול כולל הכול.
ועוד דבר נפל בימים האחרונים בישראל. הקואליציה הריצה את עו"ד אפי נוה, שהורשע על מעשה בהיותו יו"ר לשכת עורכי הדין, ועל אף הרשעתו, בגלל תמיכתו לכאורה בהפיכה המשפטית, מול עו"ד עמית בכר, שהוא מתנגד נחרץ להפיכה ונתמך על ידי ראשי המחאה. ושוב, הקואליציה נחלה מפלה, כואבת אפילו יותר. נוה הובס. האם הבינו ראשי הקואליציה את הרמז, שאולי כדאי שיסירו את ידיהם מהחוקים הפסולים הללו? לא ולא. להיפך. הם יעקמו את החוקים, את הכללים, לטובתם.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: יובל חן
וכך, ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול הצעת חוק פרטית שתעלה להצבעה בקריאה טרומית כבר מחרתיים, שכל מטרתה פירוק לשכת עורכי הדין. עכשיו נזכרו. הרי אילו המועמד המורשע שלהם היה עובר, היו מעבירים חוק לחיזוק הלשכה. איזו צביעות.
בשעה שהדרמות בארץ ובעולם ממשיכות לתפוס כותרות בכל רגע, העולם שלנו ממשיך להיות הפוך. במקום שנתניהו יפטר את איתמר בן גביר, בן גביר מעיף את המפכ"ל. אבל חשוב מאוד שלא נתבלבל: הניסיון להפיכה משטרית עדיין כאן עמנו. הם לא הלכו לשום מקום. עלינו להמשיך להיאבק כדי לעצור אותו.
  • לימור לבנת כיהנה כשרה מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il