אם ייכשלו שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות – ארצות הברית תהדק את הסנקציות נגד טהרן. זו ההערכה בישראל בתום שיחותיו של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ק סאליבן עם בכירים ישראלים.
החל משלשום בלילה ועד אתמול נועד סאליבן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ. כמו כן, הבכיר האמריקני קיים דיאלוג אסטרטגי בנושא איראן מול מקבילו הישראלי ד"ר אייל חולתא. גורם בכיר ישראלי אמר לאחר השיחות עם סאליבן כי ניתן כעת לומר שהמצב מול איראן הוא טוב ממה שחשבנו.
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן
נפתלי בנט נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן
ראש הממשלה בנט והיועץ לביטחון לאומי סאליבן
( צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בני גנץ  והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
בני גנץ  והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
שר הביחון גנץ והבכיר האמריקני
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
יאיר לפיד והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
גם שר החוץ לפיד נפגש עם סאליבן
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
בהודעה שפרסם הבית הלבן לסיכום ביקורו של היועץ לביטחון לאומי נכתב כי בשיחותיו עם הממשלה, "דנו הצדדים במאמצים להעמיק את יחסי השלום בין ישראל למדינות בעולם הערבי והמוסלמי", וכי היועץ וממשלת ישראל, "החליפו נקודות מבט על המצב הנוכחי בגדה המערבית ובעזה, ודנו בצעדים לחיזוק הרשות הפלסטינית ולשיפור חייהם של הפלסטינים". סאליבן, כך נכתב, "הדגיש את הצורך להימנע מצעדים שיכולים לעורר את המתיחות בשטח, ועודד מאמצים לקדם רוגע ולהתקדם לעבר המטרה של פתרון שתי המדינות".
ערב הגעתו של סאליבן לישראל התקיים מפגש יוצא דופן בקריה בהשתתפות כל הצמרת הביטחונית והמדינית של ישראל: ראש הממשלה בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון גנץ, הרמטכ"ל כוכבי, ראש המוסד דדי ברנע וראש המל"ל חולתא. כל הגורמים הבכירים התיישבו מסביב ל"שולחן ביטחוני" וקיימו דיון חשוב שבו "יישרו קו" כיצד מנהלים את הנושא האיראני מול ארה"ב ומה הדרישות של ישראל בפני האמריקנים. הנושא השני שנדון מסביב לשולחן הביטחוני היה המדיניות הישראלית בנושא הסיני אל מול הלחצים האמריקנים בנושא. המטרה הייתה לגבש חזית מסודרת ואחידה מה ישראל רוצה להשיג במפגשים עם האמריקנים.
כעת, לאחר הפגישות עם סאליבן, אומרים בצד הישראלי כי הפערים בין הצדדים הצטמצמו. חודש אחרי תחילת השיחות בווינה האמריקנים נמצאים במקום אחר. הם מבינים שהסיכויים לחזור להסכם הגרעין נמוכים. האיראנים פשוט מושכים זמן ולא משתפים פעולה ולכן צריך לראות איזו מבין האופציות היא הכי טובה לישראל. האמריקנים מבינים היטב את הדאגה הישראלית מהסרת הסנקציות על איראן והחשש כי כספים יופנו שוב לטרור ולהאצת תכנית הגרעין. הם מבינים גם את הדרישה הישראלית לא להסיר את הסנקציות והבטיחו שאם ישוחררו כספים זה יהיה אך ורק למטרות הומניטריות, ובכל מקרה לא יוסרו סנקציות ללא כל תמורה.
5 צפייה בגלריה
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
שבוע שעבר בווינה: מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוצא לבקר ב אזור ה אסון טורנדו קנטקי מייפילד
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוצא לבקר ב אזור ה אסון טורנדו קנטקי מייפילד
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - מוכן לשוחח עם ראש הממשלה בנט בהתרעה של דקות
(צילום:EPA)
האמריקנים הבהירו שהם יודעים היטב מה קורה באיראן ואוחזים במספיק מודיעין כדי להבין שהאיראנים לא עצרו לרגע את תכנית הגרעין. הצד הישראלי דיבר על החשיבות שבהצגת אופציה צבאית אמינה אל מול איראן, והתפיסה, שנובעת מלקחי העבר, כי זה אחד הדברים היחידים שיכולים באמת להשפיע על האיראנים.
הצד הישראלי הבהיר גם שאם יתעכבו יותר מדי זמן בשיחות בווינה לא יהיה טעם לשוב להסכם הגרעין כי תאריך הסיום שלו כבר קרוב, סביב חודש פברואר 2022. האמריקנים לא הרימו ידיים מהשיחות בווינה, והם נתונים לערוץ הדיפלומטי למצות את עצמו, אך גם בראייתם יש גבול לכמה זמן שאפשר למשוך את הדיפלומטיה.
סאליבן עדכן, אם כן, את הצד הישראלי בהתפתחויות האחרונות בשיחות ושני הצדדים החליפו דעות לגבי הדרך קדימה. גורמים רשמיים בשתי המדינות אמרו בתום השיחות כי ארה"ב וישראל מיושרות בנחישותן להבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני.
ראש הממשלה בנט אמר בפתח פגישתו עם סאליבן: "היחסים בין ממשלתי לבין ממשל ביידן, בין ישראל לארה"ב, חזקים מאי פעם. כיוון שהם חזקים כל כך והידידות בינינו משמעותית כל כך, אנחנו יכולים לדבר בפתיחות ובכנות על כל האתגרים המשותפים שאנו ניצבים בפניהם. זה בדיוק מה שנעשה. התקופה הזו חשובה מאוד. למה שקורה בווינה יש השלכות עמוקות על היציבות במזרח התיכון ועל ביטחונה של ישראל בשנים הקרובות. לכן, הפגישה הזו מתקיימת בעיתוי נכון".
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אמר: "תודה לך ראש הממשלה. אני מביא עמי איחולים אישיים מהנשיא ביידן וד"ר ג'יל ביידן שביקשו ממני למסור לך את ברכתם החמה. הם ביקשו ממני להגיע לכאן השבוע, לפני חג המולד, כיוון שאנו מצויים בנקודת זמן קריטית עבור שתי המדינות שלנו ביחס לשורת נושאים ביטחוניים חשובים. חשוב שנשב יחד, נמצא דרך להתקדם, ונפתח אסטרטגיה ונקודת מבט משותפת אשר מבטיחה באופן יסודי את האינטרסים של שתי המדינות. אנו מאמינים שהאינטרסים האלה, כמו הערכים שעליהם מדינותינו מושתתות, משותפים ועמוקים מאוד. הנשיא ביקש להעביר לך גם את תודתו האישית והעמוקה על אותו רגע קשה בחודש אוגוסט, כאשר ביקרת בארה"ב ואנו ספגנו מתקפת טרור קשה באפגניסטן. הפגנת אז תמיכה, הן באופן אישי והן בשם מדינתך. הרגע ההוא, כמו הרגע הזה, משקפים עד כמה כשישראל וארה"ב עומדות יחד - אנו חזקים יותר. זו הרוח שעמה הגעתי לכאן היום. תודה לך באופן אישי ותודה לעם בישראל".

בנוסף לנושא האיראני, במהלך פגישתו עם לפיד דן סאליבן גם באתגרים ובהזדמנויות הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון ובאזורים נוספים. בפגישה עם הנשיא הרצוג דנו השניים בנושאים אזוריים שונים. נשיא המדינה הביע את דאגתו מפני התקדמות איראן להשגת נשק גרעיני בחסות המשא ומתן בווינה, ותיאר באוזני היועץ כי כיום המזרח התיכון מחולק לקואליציות. זו של ישראל ומדינות ערב החותרות לשלום, נאבקות באיראן ופועלות לעולם טוב יותר עבור אזרחיהן, למול קואליציית הטרור של איראן ושלוחותיה המבקשות לערער את המרחב. הרצוג הדגיש את הצורך לבלום את התחמשותה הגרעינית של איראן בכל מחיר.
בשיחות של סאליבן וחולתא דנו הצדדים בצורך להתעמת עם כל ההיבטים של האיום שמציבה איראן, לרבות תוכנית הגרעין שלה, פעילויות מערערות היציבות באזור ותמיכה בארגוני טרור. הם הסכימו כי תוכנית הגרעין המתקדמת במהירות של איראן מהווה איום חמור על האזור ועל השלום והביטחון הבינלאומיים.
ביקור סאליבן בישראל נערך כאשר המו"מ בווינה מגיע לשלב הסופי, ערב הסבב השלישי של השיחות. מצד אחד איראן מציגה עמדה קיצונית שמעכבת השגת הסכם, ומצד שני ממשיכה להעשיר אורניום בקצב גבוה, דבר שיוצר תחושת דחיפות בקרב המערב. לבנט היה חשוב לקיים דיאלוג עם האמריקנים סביב השאלה מה כן אפשר לעשות בנושא האיראני. בישראל מודעים לכך שממשל ביידן מעדיף להיכנס למסגרת הסכמית עם איראן, אך כרגע הסף התחתון של האיראנים לא פוגש את הרף העליון של המעצמות.
בנט מוביל את קו לפיו אם יש משהו שלא נראה להנהגה הישראלית במה שהאמריקנים עושים בנושא האיראני, צריך לבטא את התחושה הזאת בכל פורום, גם אם בעדינות ובנימוס.
במהלך השיחות האמריקנים התייחסו בבדיחות לידיעה שביידן לא רצה לקבל שיחת טלפון מבנט והבהירו שהנשיא ישוחח עם רה"מ בהתרעה של דקות בכל זמן שירצה בכך. כעת, לאחר השיחות עם סאליבן, יש להניח שתתקיים שיחה בין בנט לנשיא ביידן בראשית חודש ינואר.