2 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
המשבר בין ישראל לרוסיה: המשלחת המשפטית הישראלית נועדה היום (שני) במוסקבה עם ראש אגף במשרד המשפטים הרוסי, הפגישה הסתיימה ללא תוצאה מוחשית וגם לא נקבעה לה פגישת המשך. המשבר עם רוסיה הגיע על רקע הכוונה הרוסית לסגור את משרדי הסוכנות היהודית במדינה.
הפגישה עסקה בעיקר בעניינים טכניים, הוצגו בה ניירות משני הצדדים והיא התנהלה באווירה עניינית. בישראל אומרים שחשיבותה של הפגישה הוא בעצם קיומה אך בניגוד לציפיות לא ניתן היה להבין מהרוסים לאן פניהם מועדות. ההערכה בישראל אחרי הפגישות של המשלחת המשפטית, היא שהפרשה תוכרע אך ורק בדיאלוג מדיני עם רוסיה.
את הצד הרוסי ייצג ראש אגף במשרד המשפטים - שאינו בדרג של קבלת החלטות. בצד הישראלי עמדה בראש המשלחת עו"ד תמר קפלן, סגנית היועץ המשפטי של משרד החוץ, ונציגים של היועץ המשפטי לממשלה ומשרדי הממשלה. המשלחת צפויה לקיים פגישות נוספת עם עורכי הדין של הסוכנות ולאחר מכן תשוב לארץ.

שגריר ישראל במוסקבה אלכס בן צבי נועד במקביל עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב וזאת במסגרת מאמצי המדינות להוריד את גובה הלהבות במתיחות שנוצרה עקב משבר הסוכנות. השניים דנו במגוון נושאים בילטראליים ואזוריים וגם דיברו על סוגיית הסוכנות וביקור המשלחת המשפטית הישראלית במוסקבה, שקיימה פגישות נפרדות הבוקר עם בכירים במשרד המשפטים הרוסי.
לפי הודעת משרד החוץ הרוסי, בפגישה שקיים היום סגן שר החוץ הרוסי בוגדנוב עם שגריר ישראל בן צבי, השתתפה ראש המשלחת המשפטית הישראלית תמר קפלן שהגיעה למוסקבה להתייעצויות סביב פעילות הסוכנות היהודית בשטח רוסיה. עוד נמר כי במהלך השיחה נדונו באופן מהותי מספר נושאים אקטואליים ביחסי רוסיה-ישראל, וכן בעיות בינלאומיות ומזרח תיכוניות בעלות עניין הדדי.
במקביל מקיימים הנשיא הרצוג ורה"מ לפיד מגעים שקטים מול הרוסים שמתקיימים בכמה ערוצים כולל באמצעות מתווך זר.
קבלת האשרה לכניסה לרוסיה עבור המשלחת הישראלית הייתה סבוכה למדי, ונדרשו למשלחת חמישה ימים שלמים עד שקיבלה אותה סוף-סוף, ובפרק הזמן הזה יציאתה למוסקבה הייתה נתונה בספק.
2 צפייה בגלריה
מוסקבה רוסיה דיון בית משפט סוכנות הסוכנות היהודית עורכי דין
מוסקבה רוסיה דיון בית משפט סוכנות הסוכנות היהודית עורכי דין
לפני הדיון בבית המשפט ברוסיה בנוגע לסוכנות היהודית
(צילום: AP)
יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, אמר ביום חמישי על כוונה הרוסית לפתוח במשפט: "לסוכנות היהודית תפקיד חיוני בטיפוח הזהות היהודית וחיזוק הקשר לישראל של כלל הקהילות היהודיות ברחבי העולם. פעילותה החיונית של הסוכנות בקרב הקהילה היהודית החשובה ברוסיה תימשך על מנת להבטיח את המשך שגשוגה ואת זיקתה למורשת היהודית ולמדינת ישראל".
ביום חמישי האחרון קבע בית משפט במוסקבה כי דרישת משרד המשפטים הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות היהודית במדינה תעבור מהשלב המקדמי לשלב המשפט. דיון נוסף בנושא נקבע ב-19 באוגוסט - ואז יחל רשמית המשפט.
הדיון נמשך כשעה, והיה טכני ברובו. שני עורכי הדין המקומיים של הסוכנות היהודית לקחו בו חלק, אבל לא השתתפו בו נציגים ישראלים. העובדה שהשופטת לא הציעה ללכת לגישור לא מבשרת טובות, אולם ייתכן שהיא רק ביקשה לסיים את ההתדיינות הטכנית - ושהצעה לגישור שכזה תעלה בהמשך. באופן מעשי, בפני הסוכנות היהודית עומדים כעת שלושה שבועות שבהם עליה לבחון את התרחישים האפשריים - ולהיערך אליהם.
החקירה ברוסיה נגד הסוכנות היהודית התחילה כבר בשנת 2019, ומאז היו מספר פשיטות של שירות הביטחון הרוסי, משרד המשפטים והמשטרה הרוסית – על משרדים של הסוכנות ברחבי המדינה, בעיקר בערים נידחות.