בית משפט במוסקבה קבע הבוקר (חמישי) כי דרישת משרד המשפטים הרוסי לסגור את משרדי הסוכנות היהודית במדינה תעבור מהשלב המקדמי לשלב המשפט. דיון נוסף בנושא נקבע ב-19 באוגוסט - ואז יחל רשמית המשפט.
הדיון נמשך כשעה, והיה טכני ברובו. שני עורכי הדין המקומיים של הסוכנות היהודית לקחו בו חלק, אבל לא השתתפו בו נציגים ישראלים. העובדה שהשופטת לא הציעה ללכת לגישור לא מבשרת טובות, אולם ייתכן שהיא רק ביקשה לסיים את ההתדיינות הטכנית - ושהצעה לגישור שכזה תעלה בהמשך. באופן מעשי, בפני הסוכנות היהודית עומדים כעת שלושה שבועות שבהם עליה לבחון את התרחישים האפשריים - ולהיערך אליהם.
4 צפייה בגלריה
הסוכנות היהודית במוסקבה
הסוכנות היהודית במוסקבה
משרדי הסוכנות היהודית במוסקבה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מוסקבה רוסיה דיון בית משפט סוכנות הסוכנות היהודית עורכי דין
מוסקבה רוסיה דיון בית משפט סוכנות הסוכנות היהודית עורכי דין
לפני הדיון במוסקבה, הבוקר
(צילום: AP)
במקביל, לקראת הדיון הגיעה אמש לבירת רוסיה המשלחת המשפטית הישראלית בראשות עו"ד תמר קפלן, סגנית היועצת המשפטית של משרד החוץ, לאחר שקיבלה אשרת כניסה למוסקבה. היא תקיים היום שיחות במשרד המשפטים הרוסי כדי לראות אם אפשר לנהל מו"מ לביטול רוע הגזירה.
קבלת האשרה הזו הייתה סבוכה למדי, ונדרשו למשלחת חמישה ימים שלמים עד שקיבלה אותה סוף-סוף, ובפרק הזמן הזה יציאתה למוסקבה הייתה נתונה בספק. גורמים בישראל רואים בעצם מתן אור ירוק למשלחת המשפטית להגיע למוסקבה כניסיון רוסי להראות לישראל שהיא פתוחה למשא ומתן. המשפטנים הישראלים יוכלו, כך מקווים בירושלים, למפות מה בדיוק הרוסים רוצים על מנת לבטל את ההחלטה.

אנשי המשלחת ייוועדו גם עם עורכי הדין המקומיים שמייצגים את הסוכנות היהודית. בישראל מייחסים חשיבות לשיחות של המשלחת עם משרד המשפטים הרוסי כדי להבין האם ההחלטה לסגור את משרדי הסוכנות ברוסיה היא הפיכה או שמדובר בעניין סגור.
יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, אמר היום בתגובה לכוונה הרוסית לפתוח במשפט: "לסוכנות היהודית תפקיד חיוני בטיפוח הזהות היהודית וחיזוק הקשר לישראל של כלל הקהילות היהודיות ברחבי העולם. פעילותה החיונית של הסוכנות בקרב הקהילה היהודית החשובה ברוסיה תמשך על מנת להבטיח את המשך שגשוגה ואת זיקתה למורשת היהודית ולמדינת ישראל".
עדות למשבר עם רוסיה ניתן לראות גם בדברים שאמרו יהודים ממוסקבה לאתר הישראלי "וסטי" מקבוצת "ידיעות אחרונות", לפיהם סגירת הסוכנות היהודית והפסקת פעילותה ברוסיה לא ישפיעו על הגברת האנטישמיות במדינה, אך יקשו על העלייה לישראל. העיתונאית נטלה בולטיאנסקי, שמזוהה עם האופוזיציה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ערכה שאלון יחד עם האתר וציינה כי "כל המרואיינים, ללא יוצא מן הכלל, ביקשו להישאר בעילום שם. אנשים מפחדים". לדברי המרואיינים, יהודים שהגישו מסמכים במסגרת הליך עלייתם ארצה מפחדים עכשיו לגשת לבניין הסוכנות היהודית, מתוך חשש להפוך קורבן לסנקציות או רדיפה פוליטית. "הפחד העיקרי שלי הוא החזרת האיסור המוחלט לעלייה כמו בזמני השלטון הסובייטי", אמר ק', יהודי ממוסקבה.

החקירה שהחלה כבר ב-2019, והפשיטות על משרדי הסוכנות

החקירה ברוסיה נגד הסוכנות היהודית התחילה כבר בשנת 2019, ומאז היו מספר פשיטות של שירות הביטחון הרוסי, משרד המשפטים והמשטרה הרוסית – על משרדים של הסוכנות ברחבי המדינה, בעיקר בערים נידחות.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
נשיא המדינה הרצוג בפגישתו עם ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד בבית הנשיא
לפיד והרצוג. מחלקים את העבודה
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
הרוסים טוענים כי הסוכנות הפרה בצורה שיטתית וגסה את חוקי הגנת הפרטיות ברוסיה ופעלה לעודד "בריחת מוחות" מהמדינה. הסוכנות טוענת מנגד שפעלה לחלוטין במסגרת החוק הרוסי, ולדבריה יש לה הוכחות וראיות שתומכות בטענה הזו.
מתן האשרה למשלחת הישראלית באה לאחר שבימים האחרונים פעלו הן בישראל והן ברוסיה להוריד את רף המתיחות סביב המשבר, והבהירו כי אין פגיעה ביחסים המדיניים בין המדינות וכי סוגיית הסוכנות היא סוגיה משפטית גרידא.
מי שמנהלים את המשבר בתיאום מלא הם ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג. שניהם עשו "חלוקת עבודה" על מה ועוזרים זה לזה. ישראל אומנם מקווה שתשכנע את הרוסים לא לסגור את משרדי הסוכנות, אך במקביל נערכת לתרחיש שבו המשרדים יסגרו עד סוף השנה – ויהיה צורך למצוא תחליפים להבאת יהודים לארץ.
פורסם לראשונה: 09:24, 28.07.22