ניצולת השואה דורה רוט הלכה לעולמה הלילה (בין ראשון לשני) בגיל 92. רוט הייתה ידועה בפועלה למען זכויות ניצולי השואה בארץ, ולפני שמונה שנים השתתפה בדיון הבלתי נשכח של ועדת העבודה והרווחה בכנסת - אז זעקה את מצוקתם של ניצולים רבים. "חשבתי שבפלסטינה יש רק יהודים, אבל מה שאתם עושים לניצולי שואה זה פשע", הטיחה בחברי הכנסת שדנו במצבם של ניצולי השואה בישראל.
"אבי נהרג בפונאר. הייתי שש שנים בגטו ורשה ובגטו וילנה, וספגתי שני כדורים בגב מחיילים גרמנים", סיפרה רוט בדמעות. "סבלתי משחפת ומיתמות, ובאתי לישראל מבלי לדעת מה זה ציונות. המדינה קיבלה כספי שילומים שיחזיקו את הניצולים עד סוף חייהם. מה עשיתם עם הכסף? לראות ניצול שאין לו כסף לאוכל או לחימום זאת הבושה שלכם, הבושה של הבית הזה. קשה מאוד לחיות עם זה שש שנים, הייתי רעבה וחלמתי על לחם. לא צריך את הוועדות. תעשו דבר אחד, תתנו לניצולים שנשארו, תתנו לנו למות בכבוד בלי ישיבות".
1 צפייה בגלריה
דורה רוט
דורה רוט
דורה רוט
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
שר הרווחה מאיר כהן שכיהן גם אז בתפקיד זה השיב לרוט בדיון: "יש קרן כזאת, ועדה אחרת, רנטות שונות, ואני נדהם על כך שאף אחד לא לקח את הנושא וגיבש אותו בתוך מטרייה אחת. יש לנו חלון הזדמנויות קצר ואני מוכן לקחת על עצמי את הטיפול כך שמשרד הרווחה יטפל בכל הנושא יערוך רגולציה ויביא את הכסף ממשרד האוצר".
חודש וחצי לאחר מכן נפגשה רוט עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, והעלתה בפניו הצעות לשיפור רווחתם של ניצולי השואה. על הופעתה בוועדה בכנסת אמר לה נתניהו: "התרשמתי מאוד מדברייך, מהלהט ומהאמת שלך וזה מה שצריך להראות כאן - את האמת, וזה מה שנעשה. נגעת באזרחים ברגש עמוק, האנשים מבינים שצריך לטפל בדור הזה והזמן לא רב, וזה הדבר העיקרי".
"הראיתי לו את אחוזי הנכות שמקבלים ניצולי השואה", סיפרה רוט אחרי הפגישה. "מי שיש לו 50% נכות ויותר מקבל 800 שקל. אני עם 65% נכות אמורה לקבל 8,400 שקל - ומורידים לי בגלל הכנסות אחרות. זו לא צדקה - זה מה שמגיע לי לפי ועדות של משרד האוצר, שקבעו שאחוזי הנכות שלי הם בגלל השואה. הוא אפילו לא ידע על מה שהוא ראה בניירת שהבאתי לפגישה, הוא גם אמר שהוא לא מבין מה פשר הדבר ושהוא יתקשר לאנשיו בנושא".
נכדה של רוט, תום אבירם, ספד לה היום בפייסבוק שלו וציטט את שירה של גלי עטרי: "היא הייתה חזקה מהחורף, היא הייתה חזקה מסופה. לצמוח מכלום שהיה לה, זה סוד הכוח שלה. סבתא אהובה שלי, גיבורה שקיימת רק בסרטים, אהובה, חכמה ואינטליגנטית. זאת שכל חייה נלחמה עבור זכויות הניצולים האחרונים שנשארו בינינו, זאת שכל מה שחלמה עליו השיגה בעשר אצבעות".

"זכיתי בחיים האלו להיות לצידך, לשמוע את הסיפורים המרגשים מלאי הכוח, הרגש והעוצמה. מי היה מאמין שאכתוב עליך בלשון עבר. אני עם דמעות בעיניים ולא מאמין. הלילה היה ליל כל הקודשים ואת היית הקדושה שלי. כזו שעושה רק טוב ונלחמת בשביל צדק ובשביל עם ישראל. אתמול היה הקרב האחרון שלך, ולצערי לא שרדת אותו".
אבירם הוסיף: "סבתא אהובה שלי, אני לא ישנתי כל הלילה וחשבתי כמה הייתי מוכן לתת בשביל שתהיי פה לעוד כמה רגעים בלי לסבול, כדי שתוכלי לשמוע את הנינים שכל כך אהבת צוחקים איתך. אני כבר מתגעגע לשמוע את קולך, צחוקך. אין סוף לאהבה שלי כלפייך, את חסרה לי. אוהב אותך עד קצה היכולת ועדיין לא מעכל. תשמרי עלינו מלמעלה".
בקרן לרווחת לרווחת נפגעי השואה אמרו כי "דורה רוט ששרדה את השואה הייתה נקודת אור עצומה במשך חייה עבור שורדים ושורדות רבים. היא היוותה בעבורם פה וקול, כשנאבקה את מאבקם בועדות הכנסת ומול מקבלי ההחלטות - מאבק שנשא פרי ושיפר את חייהם של עשרות אלפים משורדי השואה. בחייה, למרות התלאות שעברה בשואה, דורה הייתה דוגמא של עזרה וסיוע לאחר. הקרן לרווחת נפגעי השואה כואבת על לכתה ומשתתפת בצער המשפחה. יהי זכרה ברוך".