רוטמן: "עילת הסבירות לא חלה על חקיקה בכנסת, זה ספין"
(צילום: ערוץ כנסת)

פרסום ראשון: בליכוד מתכוונים "לרכך" את החוק לביטול עילת הסבירות - ולהחריג רק החלטות ממשלה ושרים. המשמעות, בית המשפט יהיה רשאי לפסול החלטות של יו"ר הכנסת, החלטות פנימיות של הכנסת, השלטון המקומי וראשי ערים. זאת לאחר התייעצויות בשעות שמאז אושרה ההצעה בקריאה ראשונה במליאה.
ל-ynet נודע כי יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין מעוניינים בנוסח הנוכחי, אולם בליכוד יש קולות הקוראים לריכוך נוסף על רקע "יום השיבוש" והמחאות בכל רחבי הארץ. בליכוד מעוניינים להוריד את גובה הלהבות כדי לא לאפשר הסלמה של המחאות.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, ישראל כץ, יריב לוין ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו, שמחה רוטמן, ישראל כץ, יריב לוין ואיתמר בן גביר
נתניהו, רוטמן, ולוין במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדיונים עלה נוסח אפשרי ולפיו, "על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, לרבות החלטה של שרים, של ראש הממשלה או של שר אחר".
בינתיים, ועדת החוקה של הכנסת התכנסה כדי לדון בקידום החקיקה ובהכנת הצעת החוק לביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית. רוטמן הופתע מהפרסום על ריכוך חוק עילת הסבירות שמבקשים בליכוד, ואמר כי "למען הסר ספק, עילת הסבירות לא חלה על חקיקה בכנסת ולא תמשיך לחול על חקיקה בכנסת. אין קשר בין עילת הסבירות לחקיקה בכנסת, זה מצטרף לספין בנוגע להוצאת ראשי ערים מהחוק והם לא כתובים שם מלכתחילה".
היועמ"ש של הוועדה, עו"ד גור בליי, הבהיר גם כן שנוסח החוק כפי שהוא כעת לא נוגע לנבחרי ציבור שאינם בממשלה. "החרגה של עילת הסבירות מוחרגת מראש מממשלה או שר אחר. בשביל שביקורת שיפוטית של עילת הסבירות לא תחול על נבחר ציבור אחר יהיה צריך לחוקק את זה בשלוש קריאות בחוק רגיל", הוא אמר.
לוין נואם לפני ההצבעה בכנסת, אמש
(צילום: ערוץ כנסת)

בפתח הדיון הודה רוטמן "ל-64 ח"כים שהצביעו בעד החוק". ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) עקץ בתגובה: "אנחנו מודים למאות אלפי המפגינים". ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת חריפה על הממשלה: "החוק הזה יהפוך את מדינת ישראל לענייה ומפולגת יותר. ממשלות שפועלות באופן כל כך בוטה מול האינטרסים הישראלים לא ישרדו".
אמש דווח כי בליכוד שוקלים "ריכוך" נוסף לעילת הסבירות, ולפיו מינוי שנעשה בתקופת בחירות יאושר שוב על ידי הממשלה הנבחרת. כיום המינויים שנעשים בתקופת בחירות נפסלים בשל עילת הסבירות. קיים חשש שאם העילה תתבטל, יוכלו למנות בתקופת בחירות תפקידים לאורך זמן שימנעו מהממשלה הבאה למנות אנשים שלה.
הקואליציה מתכוונת לסיים בתוך שבועיים את החקיקה של תיקון חוק יסוד: השפיטה לצמצום עילת הסבירות. אחרי מספר דיונים מצומצם בוועדה, ההצבעה צפויה להתקיים בוועדת החוקה לקראת סוף שבוע הבא. ביום ראשון שלאחר מכן תובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.