משרד החוץ הפלסטיני מכנה את עלייתו להר הבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "פרובוקציה חסרת תקדים", בחמאס אומרים כי "הקרב לא ייפסק עד הניצחון הסופי של עמנו" - אבל שב"כ לא התנגד לעליית בן גביר, וצה"ל לא שינה את ההיערכות.
שב"כ לא התנגד לעלייה להר הבית של יו"ר עוצמה יהודית - השר הראשון שעלה להר זה שנים - מכמה סיבות שעלו בדיונים המקדימים: לא היו התרעות קונקרטיות לפעולת תגובה של גורמי הטרור; המהלך בוצע בהליך סדור של הדרג המדיני; והוא משמר את הסטטוס קוו בהר. בהתאם לכך גם צה"ל לא שינה היערכותו באיו"ש או במערך ההגנה האווירית.
פרט לפלסטינים, שגינו כצפוי, גם ירדן זעמה על עלייתו של בן גביר להר הבית. "אנחנו מגנים בחריפות הרבה ביותר את הסתערותו על מסגד אל-אקצא", אמרו - שבוע לאחר שהמלך עבדאללה הזהיר כי "יש לנו קווים אדומים, ואם מישהו רוצה להתעמת איתנו - אנחנו מוכנים".
בירדן הוסיפו כי "מדובר בהפרה בלתי מתקבלת על הדעת של החוק הבינלאומי ושל הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי בירושלים והמקומות הקדושים. ישראל נושאת באחריות המלאה להשלכות המסוכנות של הסלמה זו, המערערת את כל המאמצים הנעשים למנוע הסלמה אלימה המאיימת על הביטחון והשלום".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית, הבוקר
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שהזהיר אתמול כי עליית בן גביר להר הבית תעלה בחיי אדם, תקף הבוקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שידע על הביקור ולא מנע אותו: "זה מה שקורה כשראש ממשלה חלש נאלץ להפקיד את האיש הכי חסר אחריות במזרח התיכון על המקום הכי נפיץ במזרח התיכון".
המשטרה לא הודיעה מראש על ביקורו של בן גביר, שנתן תחושה בדבריו שבכוונתו לדחות את הביקור. בהודעה שפרסמה לאחר הביקור נכתב כי "אמש, בתום ישיבת הערכת מצב שקיים מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי עם מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן ובעלי תפקידים נוספים במשטרת ישראל, ובתיאום עם הדרג המדיני, הוחלט לאפשר את עלייתו של השר בן גביר להר הבית. עלייתו של בן גביר להר הבית התקיימה והסתיימה ללא אירועים חריגים".
לאחר עליית להר אמר בן גביר: "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס. הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל". ל-ynet אמר: "עשינו תרגיל. נתניהו ידע מהרגע הראשון והסכים שאסור להיכנע לחמאס".
בהודעה מטעם בן גביר נכתב שהוא קיים הערכת מצב עם המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים ונפגש עם ראש השב"כ, "וכולם קבעו שאין מניעה שבן גביר יעלה להר הבית. גורמי ביטחון שהשתתפו בהערכת המצב סברו גם שהתקפלות מול האיומים תהווה פרס לטרור ומתן לגיטימציה לפעולות נגד ישראל".


ח"כ צביקה פוגל ממפלגתו של בן גביר אמר ל-ynet radio: "אני מניח שבעתיד נבקש דיון בממשלה על שינוי הסטטוס קוו". כשנשאל מה צריכה להיות התגובה במקרה של שיגור רקטות מעזה בעקבות עליית בן גביר, ענה: "אם זה תלוי בי עזה בוערת. מתחילים במדיניות סיכול ממוקד מתפקיד מ"מ ומעלה". חבר מפלגתו אלמוג כהן אמר כי "בן גביר תיאם מול כל הגורמים הרלוונטיים. יש אמירה ברורה, מי שינסה אותנו ישלם מחיר כבד מאוד. אם זה יעלה בחיי אדם - התגובה תהיה בלתי מרוסנת".
ח"כ גלעד קריב הגיב על דברי כהן בריאיון ל-ynet radio ואמר כי "הוא שילם את מס השפתיים בסוף. הדבר הראשון שעושה אחרי שטרלל את כולם זה לעלות להר הבית". על בן גביר וחברי מפלגתו, אמר קריב: "חבורה של פרחחים ונתניהו נכנע להם".
יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר על הביקור של בן גביר כי "זה מעשה לא אחראי. במקום שיתמקד בענייני משרדו, במיוחד הנושא של מיגור הפשיעה והאלימות וטיפול בביטחונם האישי של אזרחי המדינה, הוא בוחר להתגרות ולהביא אותנו לנקודה שהיינו בה כמה פעמים בשנים האחרונות. אנחנו יודעים שזה מקום רגיש ומשם יצאה רוב ההסלמה הביטחונית בשנים האחרונות. אין מקום לא לקיים פולחן ולא לקיים ביקור בכפייה בתוך מתחם מסגד אל-אקצה. לא רק אני חושב ככה, רוב הרבנים השפויים, שהם הרוב הגדול, אומרים שאסור. זה שטח כבוש שאמור להיות תחת שליטת מדינת פלסטין שתקום".
ח"כ אלי דלל מהליכוד אמר לאולפן ynet כי "אם עולים בתיאום - לא צריכה להיות בעיה. לא צריך למנוע את זה מאף אדם, גם לא מחבר כנסת".

3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר הר הבית
איתמר בן גביר הר הבית
בן גביר בהר הבית
הפלסטינים, בינתיים, תקפו בחריפות. במשרד החוץ הפלסטיני אמרו: "אנו מגנים בחריפות את הסתערותו של בן גביר הקיצוני על מסגד אל-אקצא, ורואים בכך פרובוקציה חסרת תקדים ואיום חמור. האחריות מוטלת על נתניהו".
דובר חמאס חאזם קאסם אמר כי "הפשע של השר הציוני הפשיסטי בן גביר בהסתערות על מסגד אל-אקצא הוא המשך לתוקפנות הכיבוש הציוני. מסגד אל-אקצא היה ויישאר פלסטיני, ערבי, איסלאמי, ושום כוח או אדם פשיסטי לא יכול לשנות עובדה זו. העם הפלסטיני ימשיך להגן על מקומות הקדושים ומסגד אל-אקצא, והקרב הזה לא ייפסק עד הניצחון הסופי של עמנו וגירוש הכובש מכל ארצנו".
מטיף מסגד אלאקצה השיח' עכרמה סברי כינה את מעשהו של בן גביר "בגידה". לדבריו, "כל הממשלה הזו שותפה לפשע ומנסה לשלוט במסגד אל-אקצא כדי לפגוע בריבונות הערבית והאיסלאמית ובהשגחה הירדנית עליו".