רוסיה מואשמת על ידי אוקראינה ב"חטיפה" של ראשי ערים כבושות, וכעת גם של עיתונאים. לפי דיווחים, אחד מהעיתונאים הוא אזרח ישראלי שנעצר לצד בני משפחתו, אך שוחרר עמם בהמשך. "ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (בין שני לשלישי) כי מיכאל קומוק, לשעבר עורך עיתון מקומי ובעל בית דפוס בהווה, הוא אחד מארבעה עיתונאים שנעצרו אתמול יחד עם כמה מבני משפחותיהם בעיר מליטופול בדרום אוקראינה, עיר שנכבשה על ידי רוסיה כבר בתחילת החודש. הם שוחררו אחרי כמה שעות, ואחרי שהוסעו למקום לא ידוע.
3 צפייה בגלריה
טטיאנה ומיכאל קומוק
טטיאנה ומיכאל קומוק
מיכאל קומוק ובתו טטיאנה
לצד קומוק, כך דיווחו אתמול קרוביהם בישראל, נעצרו גם רעייתו ורה ובתם טטיאנה שהגיעה לביקור מישראל בחודש שעבר ולא יכלה לצאת מאוקראינה בעקבות פרוץ המלחמה. בפוסט בפייסבוק שהעלתה טטיאנה אתמול בבוקר, לפני שנעצרה גם היא, כתבה: "אבא נחטף הבוקר. הגיעו חמושים ולקחו אותו ואחרים. מתחת לבית של ההורים יש רכב של הכובשים".
טלי ברודסקי, חברת המשפחה, אמרה אתמול שכל מה שידוע להם עד כה זה שבני המשפחה נעצרו ללא סיבה, וכי קיים חשש אמיתי לשלומם. ברודסקי ציינה כי ההורים נעצרו סמוך לשעה 10:00, והבת טטיאנה כשעה וחצי לאחר מכן. במשרד החוץ מסרו כי הדיווח נמצא בבדיקה, ובהמשך עדכנו כי הישראלים שוחררו.
כעת מדווח ה"טיימס" כי איגוד העיתונאים הלאומי של אוקראינה הודיע שיחד עם קומוק נעצרו עוד שלושה עיתונאים שעבדו עמו בעיתון מקומי בשם "מליטופולסקי ודומוסטי". העצורים הנוספים הם העורך הראשי של העיתון הנ"ל, יבהניה בוריאן, ושני כתבים, יוליה אולקובסקה וליובוב צ'איקה.
אנה מדביד, מנכ"לית החברה שבבעלותה העיתון המקומי, אמרה לאיגוד העיתונאים האוקראיני כי החיילים הרוסים במליטופול הכבושה ערכו מולם "שיחות מניעה", בניסיון לשכנע אותם לשתף פעולה. "לפני שבוע, זומנתי גם אני לריאיון", היא מסרה. "הם רצו שנהיה נאמנים ותומכים. לא הסכמתי". לדבריה, החיילים החרימו טלפונים ניידים ושרתי אינטרנט מבתיהם של העובדים.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון
הפגנה מול צבא רוסיה בחרסון. דווח כי כמה מפגינים נפצעו מירי של החיילים הרוסים
(צילום: רויטרס)

איגוד העיתונאים האוקראיני גינה את מעשי הרוסים במליטופול, כמו גם בחרסון ובברדיאנסק, שתי ערים נוספות שנכבשו על ידיהם. לטענת האיגוד, רוסיה מנסה להפחיד את העיתונאים באזורים הכבושים, שם נערכות שוב ושוב מחאות של תושבים מקומיים נגד הכוחות הרוסיים. אתמול אף דווח על כמה מפגינים שנפצעו מירי של החיילים הרוסים בחרסון.