השר גדי איזנקוט הגיע היום (שני) לראשונה לתת סקירה לוועדת חוץ וביטחון, לאחר שהוזמן לשם על-ידי יושב הראש יולי אדלשטיין. במהלך הסקירה אמר לחברי הוועדה כי "צה"ל הגיע להישגים מרשימים בעזה", אך הבהיר: "הלחימה תימשך עוד זמן רב מאוד".
עוד אמר איזנקוט כי לא נכון לדבר במונחים של "שחרור חטופים" ו"סיום המלחמה", אלא "להגדיר כיעד את הגעת סיום הלחימה ברפיח, ובמקביל להתקדם בעסקת חטופים ולעצור את האש לכמה זמן שיידרש". הוא הבהיר כי צריך להתקדם עם הפעולה ברפיח, לפי התוכנית שאישרו בצה"ל. "צריך להגיע לקווי סיום (הלחימה ברפיח - מ"א) ולקדם עסקת חטופים ממקום של עוצמה".
"אין ניצחונות מוחלטים". איזנקוט בחודש שעבר
(צילום: עידו ארז)

הוא גם הזהיר מהתעצמות מחודשת של חמאס וטען כי ארגון הטרור "מחדש את כוחו", לכן לטענתו "הלחימה תימשך שנים ארוכות". איזנקוט ציין כי בשל כך "עסקת חטופים היא צורך אסטרטגי, גם כדי לארגן את הזירות". לדבריו, "אין משוואה כזאת של שחרור חטופים מול סיום מלחמה". בשלב מסוים הוא נשאל: "נעצור את האש? לכמה זמן?" - והשיב: "כמו שעצרנו בנובמבר להפוגה קצרה, נעצור ל-42 יום. וגם אם נידרש ליותר מזה, זה לא אומר שנסיים לחימה".
איזנקוט תיאר בפני חברי הוועדה את השתלשלות האירועים בימים שלאחר 7 באוקטובר, ואמר כי מפלגתו הצטרפה ל"ניהול מלחמת אין ברירה" וכי ההצטרפות ליכדה את החברה הישראלית ויצרה לגיטימציה בינלאומית למדינת ישראל. השר אמר כי בעוד שבשבועות הראשונים למלחמה התקבלו חמש החלטות אסטרטגיות - מאז התקבלו מעט החלטות קובעות בעלות חשיבות אסטרטגית.
בנוגע ל"יום שאחרי", השר תיאר את החלופות האפשריות בראייתו. כאמור, הוא ציין לשבח את ההישגים הצבאיים במלחמה, אולם העיד כי אין הדבר מיתרגם בשלב זה להישג אסטרטגי. איזנקוט גרס כי ללא חלופה שלטונית לחמאס לא ניתן יהיה להתקדם, וכי זו צריכה להיות קואליציה אזורית בינלאומית עם דומיננטיות מצרית, אך קידום חלופה זו מותנה בעוצמת הפגיעה בחמאס. לדבריו, הקבינט המצומצם מאוחד סביב ההתנגדות לממשל צבאי בעזה והקמת יישובים שם.
איזנקוט התייחס גם לשני נושאים נוספים שעל הפרק: הנורמליזיה עם סעודיה וסוגיית הדקמת הבחירות. על האפשרות להסדרת יחסים עם ריאד אמר השר כי "מדובר בהזדמנות אסטרטגית לחיזוק הכוח הסוני המתון באזור, שיכולה גם להעמיד אלטרנטיבה כלכלית בעזה, וליצירת ברית אזורית". על סוגיית הבחירות אמר איזנקוט כי "חידוש האמון בין הציבור הישראלי למערכת השלטונית הוא קריטי - ונכון לחזור מוקדם ככל האפשר לציבור ולזכות באמונו מחדש באמצעות בחירות". הוא הוסיף כי לדעתו צריכה לקום ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק את הכול שנים אחורה, והדגיש שיש לכלול גם את התקופה בה הוא כיהן כרמטכ"ל.
1 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט
גדי איזנקוט
סבור כי יש להקדים את הבחירות ולהקים ועדת חקירה ממלכתית. איזנקוט
(צילום: עידו ארז)
סקירתו של השר איזנקוט הגיעה על רקע הניסיון לחדש את המגעים לעסקת חטופים, בהמשך לביקורו של ראש המוסד דדי ברנע בפריז בסוף השבוע, שם נפגש עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס ועם ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני.
אתמול דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתנגד לתנאי שמציב חמאס - הפסקת המלחמה. גורם מדיני בכיר האשים אותו ב"ניסיון לטרפד עסקה עוד לפני שהבשילה". במקביל, בלשכת ראש הממשלה דיברו על דיון אפשרי שמבוסס על הצעות חדשות בהובלת המתווכות, אולם גורמים המעורים בפרטים אומרים כי ההצעה היחידה שעומדת על הפרק היא זו המוכרת: עסקה כוללת להשבת כל החטופים.
גורמים בכירים האשימו את נתניהו כי בעוד שקבינט המלחמה יכול לדון בשלב ראשון של עסקה, נתניהו פועל שלא להגיע אפילו לכך בהתנהלותו. "נתניהו לא מטרפד את העסקה באופן חד, אלא עושה זאת עוד לפני שהדבר מבשיל. כך שכל הזדמנות בעצם מתפספסת. ברור שאם תגיע עסקה מגובשת לתוך קבינט המלחמה הוא יהיה במיעוט", אמר גורם בכיר אחד. אמש דווח בחדשות 12 כי אלוף במיל' ניצן אלון, שאחראי על המאמץ המודיעיני להשבת החטופים, התבטא נגד הרכב הממשלה ואמר כי בהרכבה הנוכחי לא ניתן להגיע לעסקה. מטעם אלון הדברים הוכחשו נחרצות ונטען כי הוא כלל לא אמר את הדברים.