חמאס מתעקש על סיום המלחמה, נתניהו מצהיר בפומבי על התנגדותו לתנאי זה – וגורם בכיר מאשים אותו בניסיון לטרפד עסקה עוד לפני שהבשילה. בצל הניסיון המחודש להתנעת המשא ומתן מול חמאס, דיברו בלשכת ראש הממשלה על דיון אפשרי שמבוסס על הצעות חדשות בהובלת המתווכות, אבל גורמים המעורים בפרטים אומרים כי ההצעה היחידה שעומדת על הפרק היא זו המוכרת: עסקה כוללת להשבת כל החטופים.
4 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים
נתניהו והפגנה בדרישה לקדם עסקת חטופים
(צילום: JACK GUEZ / AFP / EPA)
גורמים בכירים האשימו גם אמש את נתניהו כי בעוד שקבינט המלחמה כן יכול לדון בשלב ראשון של עסקה, נתניהו פועל שלא להגיע אפילו לכך בהתנהלותו. "נתניהו לא מטרפד את העסקה באופן חד, אלא עושה זאת עוד לפני שהדבר מבשיל. כך שכל הזדמנות בעצם מתפספסת. ברור שאם תגיע עסקה מגובשת לתוך קבינט המלחמה הוא יהיה במיעוט", אמר גורם בכיר אחד.
בקרב המשפחות וגורמים נוספים יש הטוענים שהודעות לשכת נתניהו נועדו למעשה להרגיע את המשפחות, אולם אין מאחוריהן דבר אמיתי וכל עוד נתניהו לא יסכים לדון בתנאי הסף של חמאס – אין כל עסקה שיכולה לצאת לפועל ולפיכך הסיפור תקוע.
אמש דווח בחדשות 12 כי אלוף במיל' ניצן אלון, שאחראי על המאמץ המודיעיני להשבת החטופים וחבר בצוות המשא ומתן, התבטא נגד הרכב הממשלה ואמר כי בהרכב הזה לא ניתן להגיע לעסקה. מטעם אלון הדברים הוכחשו נחרצות ונטען כי ניצן כלל לא אמר את הדברים.
4 צפייה בגלריה
אלוף (מיל׳) ניצן אלון בשיח עם המשרתים במפקדה האחראית על השבת החטופים  מלחמת חרבות ברזל
אלוף (מיל׳) ניצן אלון בשיח עם המשרתים במפקדה האחראית על השבת החטופים  מלחמת חרבות ברזל
אלוף (מיל') ניצן אלון, שהכחיש את האמירות שיוחסו לו. נתניהו תקף את צוות המו"מ
(צילום: דובר צה"ל)
אלא שבלשכת נתניהו הגיבו בחריפות ותקפו את צוות המו"מ עצמו: "בעוד שראש הממשלה נתניהו נתן פעם אחר פעם לצוות המו"מ מנדט נרחב לשחרור חטופינו, סינוואר ממשיך לדרוש את סיום המלחמה, נסיגת צה"ל מרצועת עזה והשארת חמאס על כנו, כדי שיוכל לבצע את זוועות 7 באוקטובר שוב ושוב. ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך בתוקף. התדרוכים מתוך צוות המו"מ רק מקשיחים את עמדת חמאס, פוגעים במשפחות ומרחיקים את שחרור חטופינו".

זו דרישת חמאס, לפי המתווכים

המשא ומתן לעסקה מול חמאס, נזכיר, התפוצץ בתחילת החודש על רקע הסערה סביב הסכמת חמאס להצעה שבסופו של דבר, כך לפי דיווח ב-CNN, התברר ששונתה על ידי המתווכים המצרים ללא ידיעת שאר הצדדים – ישראל, קטאר וארה"ב. אחרי שבועות ארוכים של מבוי סתום, בשבוע שעבר החליט קבינט המלחמה להרחיב את המנדט של צוות המו"מ. אחרי אותה החלטה נערכה בסוף השבוע פסגה בפריז בהשתתפות ראש המוסד דדי ברנע, ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, ואלו סיכמו כאמור על מאמץ לחידוש השיחות.
ב-CNN דווח אמש מפי גורם מצרי כי השיחות יחודשו בקהיר ביום שלישי הקרוב. ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו לפני כן כי לא ברור אם חמאס יסכים להשתתף בשיחות, וגורמי תיווך ערביים אמרו לעיתון כי נעשתה פנייה לחמאס וארגון הטרור טרם אישר את השתתפותו בסבב החדש. עם זאת, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר שלשום לרשת אל-ג'זירה כי "לא התבשרנו מהמתווכים על שום דבר הקשור לחידוש המו"מ, הדיבורים היום על מו"מ חדש אינם רציניים". ב"וול סטריט ג'ורנל" ציטטו גורמים מישראל, ארה"ב וקטאר שטענו כי השיחות יתבססו על הצעות חדשות, שפרטיהן טרם ברורים.
קרובי חטופים בריאיון ל-ynet על רקע המאמצים לחידוש המו"מ
(צילום: ירון ברנר)

כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן תיאר אתמול בטורו את האופן שבו מסבירים כעת גורמים בכירים במדינות המתווכות מדוע המשא ומתן תקוע, ומדוע הם פסימיים לגבי האפשרות להגיע בקרוב להסכם – הסבר שבמערכת הביטחון וקהילת המודיעין מסכימים עם רובו.
על פי הגורמים הללו, למסגרת העסקה שלושה שלבים: הראשון הוא "השלב ההומניטרי", 42 יום של הפסקת אש, שבמהלכו יחזרו לישראל חמש החיילות החטופות, וכל האזרחים או רובם. בשלב השני יוחזרו החיילים ושאר הגברים שלא חזרו בסיבוב הראשון. השלב השלישי הוא החלפת הגופות. אחרי שאלה יסתיימו, "ינהלו" מצרים, קטאר והאו"ם את שיקום הרצועה.
הבעיה, כרגע, נמצאת באופן שבו יוגדר השלב השני, עוד בתחילת יישום השלב הראשון. חמאס למד את הלקח מהתפוצצות העסקה הראשונה, וכעת הוא דורש כי שלושת השלבים יהיו חלקים של עסקה אחת, שתאמר במילים ברורות, ותחת ערבות אמריקנית, שהפסקת האש הזמנית תהפוך לעובדה מוגמרת: סיום המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מעזה.
4 צפייה בגלריה
סינוואר והתיעוד שלו במנהרה ברצועה. מתעקש על סיום המלחמה
סינוואר והתיעוד שלו במנהרה ברצועה. מתעקש על סיום המלחמה
סינוואר והתיעוד שלו במנהרה ברצועה. מתעקש על סיום המלחמה
(צילום: דובר צה"ל, AP)
ישראל מסרבת לכך בתוקף, והציעה נוסחים שונים שהגדירו את 42 הימים של השלב הראשון ככוללים אופציה לאקזיט. בחמאס משוכנעים שנתניהו אולי מוכן לשלם מחיר גבוה יחסית בעסקה ההומניטרית, אבל שהוא נחוש לחזור להילחם, ולהציג את השארת החיילים החטופים מאחור כדי להצדיק את המשך המלחמה עד "הניצחון המוחלט".
וכך, המצב תקוע. "בחמאס מאמינים", אמר נציג בכיר של אחת המדינות המתווכות, "שאם יסכימו לנוסח המתחכם של ישראל, הם ייפלו לאותה מלכודת. בגלל שהם חושבים שישראל מוכנה להקריב את החיילים הגברים, הרי שאם הם ישחררו את האזרחים הם יישארו בלי קלפי מיקוח. הם הבינו את הטריק, והמצב הזה מסכן לא רק את החיילים אלא את כל החטופים".

"שחרור החבל" לצוות המו"מ: "נתניהו נגרר לשם"

בדיון בשבוע שעבר בקבינט המלחמה, שבו הוחלט כאמור על הרחבת המנדט לצוות המו"מ, הייתה כמעט תמימות דעים – וכולם סברו שיש "לשחרר את החבל" לצוות, כדי שינסה להביא לפריצת דרך. עם זאת, לדברי גורמים שמעורים בפרטי הדיון, נתניהו הגיע לחדר עם עמדה נחושה ולפיה אין להרחיב את המנדט – אך משראה שמולו כמעט תמימות דעים מקצה לקצה, הוא "נגרר לשם". הגורמים טענו כי שידור סרטון חטיפת התצפיתניות גרם לריכוך בהתנגדות של נתניהו לחידוש המגעים לעסקה.
4 צפייה בגלריה
ויליאם ברנס ראש ה CIA  דוד דדי ברנע ראש מוסד
ויליאם ברנס ראש ה CIA  דוד דדי ברנע ראש מוסד
ראש המוסד ברנע וראש ה-CIA ברנס. הצעות חדשות של המתווכות?
(צילום: יריב כץ, AP)
הגורמים אמרו שצוות המו"מ קיבל את ארגז הכלים שאותו הוא צריך וכי ניתן לו מרחב פעולה – אבל בכל מקרה המנדט שניתן לצוות לא הורחב כפי שהצוות ביקש. ההצעה של ניצן אלון הייתה שצריך להתכתב עם הדרישות של החמאס, שאיתו אמורים לנהל מו"מ. גורמים ישראליים מציינים כי בירושלים "לא רוצים לקבל מצב של קיפאון ומבוי סתום" וכי "שעון החול של החטופים אוזל". עם זאת, הם אומרים, "צריכים להיות ריאליים. אין עדיין פריצת דרך".
פורסם לראשונה: 22:39, 26.05.24