כוחות הביטחון של איראן הגבירו היום (ב') את דיכוי ההפגנות בערים כורדיות במדינה, ולפי הדיווחים פתחו באש על מפגינים בכמה מוקדים. דובר משרד החוץ הזהיר שהממשלה "לא תעמוד בחיבוק ידיים מול הכאוס ואי-הסדר".
המחאה ברחבי איראן על מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני נמשכת כבר שבוע רביעי ברציפות, ומסתמנת כאחד האתגרים המשמעותיים עבור השלטון מאז המהפכה ב-1979. המשטר טוען כי אויביו אחראים למהומות ומנסים לערער את יציבות השלטון ולפגוע בביטחון המדינה.

7 צפייה בגלריה
הפגנה ב טהרן איראן, מפגינה בפריז
הפגנה ב טהרן איראן, מפגינה בפריז
אחד ממוקדי ההפגנות בטהרן, וצעירה מפגינה בפריז
(צילום: AFP)
את "מחאת החיג'אב" מנהיגים צעירים איראנים שמאסו במשטר, בדיכוי החופש ובפגיעה בזכויות הנשים. במהלך המאה התקיימו הפגנות באוניברסיטאות רבות, ובעשרות מהן המרצים והסטודנטים הכריזו על שביתה. היום דיווחו כלי תקשורת שמסקרים את המחאה כי השביתה מתרחבת - ומתפשטת לענף האנרגיה הקריטי לכלכלת הרפובליקה האיסלאמית.
לפי הדיווחים, לשביתות הצטרפו היום גם עובדים בבתי זיקוק לנפט ביישובים אבדאן וקנגאן, ועובדי "הפרויקט הפטרו-כימי" במחוז בושהר בדרום-מערב איראן - בית זיקוק לגז טבעי. העובדים שרפו צמיגים וחסמו כבישים בכניסה למקום עבודתם. באחד הסרטונים העובדים בבית הזיקוק, חלקם רעולי פנים, תועדו צועקים "מוות לדיקטטור" - קריאה שמכוונת למנהיג העליון עלי חמינאי.
7 צפייה בגלריה
הפגנה ב טהרן איראן
הפגנה ב טהרן איראן
הצתות בהפגנה בטהרן. שבוע רביעי למחאת החיג'אב
(צילום: AFP)
סרטונים שעלו לרשת מראים כי גם היום התקיימו הפגנות בעשרות ערים ברחבי איראן, ונרשמו עימותים קשים בין המפגינים לשוטרים בערים וביישובים במחוז כורדיסטן, כולל בעיר סאקז שבה התגוררה אמיני בת ה-22. לפי הדיווחים במהומות נרשמו חילופי אש בין שוטרים למפגינים ושני נערים נהרגו על-ידי כוחות הביטחון. ארגוני זכויות אדם דיווחו היום על ירי כבד של כוחות הביטחון בעיר הכורדית סנדאג' באיראן.
המחאה על מותה של מהסא אמיני החלה באמצע ספטמבר. אמיני, נזכיר, מתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה. הרשויות מכחישות את הטענות שהצעירה הכורדית מתה כתוצאה מחבלות בגופה, וטוענות שמותה קשור לבעיות רפואיות שמהן סבלה לפני המעצר.
קרוב משפחה של אמיני סיפר ל-BBC שבני המשפחה מקבלים איומים על חייהם, וכי המשטר איים עליהם שלא להשתתף בהפגנות. בן דוד של אמיני, מתנגד משטר שחי בכורדיסטאן העיראקית, אמר: "המשפחה שלנו נמצאת תחת לחץ עצום של נציגי הרפובליקה האיסלאמית, אז אנחנו לא מדברים עם ארגוני זכויות אדם או עם ערוצים מחוץ לאיראן על המוות שלה".
"גורמים בממשל איימו עלינו באינסטגרם, באמצעות פרופילים מזויפים, ואמרו לבני המשפחה באיראן שאם הם ישתתפו בהפגנות הם עלולים להיהרג. אני קיבלתי הרבה איומים על חיי בטלפון, אמרו לי שאם הם יראו אותי בעיר הם יחטפו וירצחו אותי", טען קרוב המשפחה בשיחה עם BBC בעיראק.
7 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה על מותה. אתגר גדול למשטר ברפובליקה האיסלאמית
(צילום: רויטרס)
המחאה על מותה של אמיני פרצה במחוז הכורדי, אך מאז התפשטה לכל מחוזות איראן - וגם לערים ברחבי העולם, שם מביעים המפגינים תמיכה באומץ של הנשים שמתייצבות מול המשטר האיראני. במהלך המחאה המתיחות בין המיעוט הכורדי החי באיראן למשטר גדולה במיוחד. הכורדים באיראן טוענים כי הם סובלים מאפליה ומדיכוי כבר שנים ארוכות.
ארגון זכויות אדם דיווח היום על נוכחות מוגברת של שוטרים וחיילים חמושים בערים כורדיות. לפי הדיווח לפחות חמישה אזרחים כורדים נהרגו ויותר מ-150 נפצעו בהפגנות מיום שבת. ארגוני זכויות אדם טוענים כי לפחות 185 בני אדם – בהם 19 נערים – נהרגו בגל המחאה הנוכחי ברחבי איראן ועוד מאות נפצעו. אלפי מפגינים נעצרו. הרשויות אמרו מנגד כי "מתפרעים" הרגו לפחות 20 מאנשי כוחות הביטחון.
7 צפייה בגלריה
הפגנה בעיר ג'באנרוד מערב איראן
הפגנה בעיר ג'באנרוד מערב איראן
הצתות במחאה בעיר ג'באנרוד במערב איראן
(צילום: רויטרס)
באוניברסיטאות רבות באיראן סטודנטים וסטודנטיות מפגינים נגד המשטר ומסרבים להיכנס לכיתות. היום דווח כי מחוץ לפוליטכניון של טהרן התקבצו סטודנטים רבים כדי למחות נגד "העוני והשחיתות" באיראן וצעקו: "מוות לרודנות הזאת".
ההפגנות נגד המשטר נמשכו גם באוניברסיטת אל-זהרה לבנות בטהרן – שם מחו הסטודנטיות בשבוע שעבר בזמן ביקורו של הנשיא איברהים ראיסי וקראו: "לך לעזאזל". סטודנטים באוניברסיטאות אחרות צבעו את ידיהם באדום כדי למחות על דיכוי ההפגנות מצד הרשויות.

7 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
איברהים ראיסי נשיא איראן נואם ב אוניברסיטה לבנות ב טהרן
ראיסי בביקור באוניברסיטה לבנות בטהרן
(צילום: EPA)
התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי המשטרה השתמשה אמש בגז מדמיע כדי לפזר קהל בעשרות מוקדים בטהרן, והוסיפה כי המפגינים "קראו קריאות והבעירו רכוש ציבורי, כולל ביתן שמירה של המשטרה".
הרשויות האיראניות טענו כי מי שאחראים למהומות הם אויביה של איראן מחוץ לגבולות המדינה – בין השאר ישראל וארה"ב, וכן מתנגדי משטר כורדים שעזבו את הרפובליקה האיסלאמית. במהלך גל המחאה תקפו משמרות המהפכה כמה פעמים בסיסים כורדיים בעיראק השכנה.

בת 17: "עדיף למות בהפגנה ולא לגסוס מדיכוי"

במהלך ההפגנות, בהתרסה נגד השלטון, שורפות מפגינות צעירות את כיסויי הראש שלהן וגוזרות את שיערן. במחאה משתתפות גם תלמידות תיכון – שלא חוששות מהשימוש של כוחות הביטחון בגז מדמיע, באלות ובמקרים רבים גם באש חיה.
מפגינה בת 17 בעיר במרכז איראן, שסירבה להיחשף, אמרה לרויטרס: "שלום עולם. תקשיבו לי: אני רוצה מהפכה. אני רוצה לחיות בחופשיות ומוכנה למות למען זה. במקום לגסוס כל דקה מהדיכוי של המשטר הזה, אני מעדיפה למות מהכדורים של כוחות הביטחון בהפגנות למען החופש".
7 צפייה בגלריה
תלמידות תיכון ב איראן מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומייני בכיתה בבית ספר תמונה שהופצה ברשתות החברתיות ופורסמה גם בגרדיאן הבריטי
תלמידות תיכון ב איראן מפנות אצבע משולשת לתמונותיהם של המנהיג העליון עלי חמניאי וקודמו רוחאללה חומייני בכיתה בבית ספר תמונה שהופצה ברשתות החברתיות ופורסמה גם בגרדיאן הבריטי
תלמידות תיכון מפנות אצבע משולשת לתמונתו של המנהיג העליון עלי חמינאי
היום דיווחה איראן על אסירים שנהרגו בקטטה שפרצה באגף נידונים למוות בכלא בעיר רשט, במחוז גילאן שבצפון איראן. ברשט התקיימו בשבועות האחרונים הפגנות גדולות על מותה של אמיני, אך לא ברור אם יש קשר בין המהומה בכלא למחאה.
התובע המחוזי בגילאן אמר כי המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר את המתפרעים בכלא, וטען כי הקטטה "פרצה אתמול בגלל סכסוכים אישיים בין כמה אסירים באגף הנידונים למוות. "כתוצאה מהקטטה כמה אסירים מתו ואחרים נפצעו". התובע סירב לציין כמה אסירים נהרגו, וציין כי הם מתו מפצעיהם לאחר ששאר האסירים סירבו לצוותים לטפל בהם.