4 צפייה בגלריה
שיגור ירוט של כיפת ברזל בגבול עזה
שיגור ירוט של כיפת ברזל בגבול עזה
מערכת כיפת ברזל מיירטת רקטות בצהריים. בישראל אומרים: זה הכול ירי של הג'יהאד
(צילום: EPA )
שעות אחרי תחילת ירי הרקטות מעזה, במערכת הביטחון סימנו אחר הצהריים (יום ד') את מטח הפתיחה של הג'יהאד האיסלאמי כמטח חלש באיכותו. בצה"ל מציינים שכ-25% מ-270 הרקטות ששיגר הג'יהאד עד לשעה 16:00 נפלו בתוך הרצועה או בים, מה שמוגדר כ"שיגורים כושלים". עוד טוענים במערכת הביטחון כי לפי שעה חמאס אינו שותף לירי, למרות הודעתו על "תגובה מאוחדת" של הפלגים הפלסטיניים. בצבא נערכים לבצע גלי תקיפה נוספים, שבהם יופצצו עשרות מטרות.
מתוך הרקטות שכן חצו לשטח ישראל, במערכת הביטחון ציינו כי 62 מהרקטות יורטו, שלוש נפלו בשטח בנוי והשאר נפלו בשטחים פתוחים. מהצד של צה"ל, הותקפו 53 מטרות של הג'יהאד האיסלאמי מאז תחילת מבצע "מגן וחץ". בנוסף, הותקפו 104 רכיבים - שהם יעדים בתוך המטרות, בהם משגרי רקטות, עמדות שיגור ומרגמות מוטמנות.
4 צפייה בגלריה
שיגורים מרצועת עזה
שיגורים מרצועת עזה
תקיפת צה"ל ברצועה, היום. עוד הפצצות צפויות
(צילום: AFP)
במערכת הביטחון מציינים כי השיעור הגבוה של השיגורים הכושלים מצטרף לחוסר הצלחתו של הג'יהאד האיסלאמי להוציא לפועל ירי של טילי נ"ט ולגרור את חמאס לתוך המערכה. ההערכה היא כי לפי שעה כל הרקטות המשוגרות נורות על-ידי הג'יהאד, ולכן ישראל מכוון את התקפותיה רק לעברו.
את ההצהרה שפרסם חמאס קודם לכן על "תגובה מאוחדת" של הפלגים מפרשים בישראל כרצון להעניק "חיבוק" דקלרטיבי לג'יהאד מבלי לפעול בשטח ממש. עם זאת, צה"ל נערך לאפשרות שחמאס יצטרף ללחימה, למשל במקרה שאזרחים נוספים ייהרגו בעזה. נוסף על כך מציינים במערכת הביטחון את העובדה שאף שחמאס אינו מבצע ירי בעצמו, הוא בהחלט מאפשר את הירי של הג'יהאד.
4 צפייה בגלריה
שיגורים מרצועת עזה
שיגורים מרצועת עזה
שיגורים מעזה בצהריים. אין התרעות ממוקדות על הצפון
(צילום: רויטרס )
גורמי ביטחון הביעו אחר הצהריים שביעות רצון גם מההצלחה שרושמת בינתיים מערכת כיפת ברזל, וניסו להמעיט במשמעותו של הירי בצהריים למרכז הארץ. לדבריהם היה מדובר ברקטות בודדות, שרובן לא הגיעו לשטחים מיושבים וחלקן אף נפלו בים.
במערכת הביטחון אומרים עוד כי לפי שעה אין התרעות ממוקדות לירי מגזרות נוספות, כגון הגזרה הצפונית. עם זאת מוסיפים שם כי לא מן הנמנע שגורמי טרור "סוררים" ינסו לעשות זאת.