אמש (ראשון) עוררו דברי השרה אורית סטרוק סערה. היא טענה כי היא מכירה "שרים שלא גומרים את החודש". תלושי שכר של שרים שהגיעו לידי ynet מראים את המספרים עצמם. אף שרבים מהשרים היו יכולים להרוויח יותר בשוק הפרטי, תוספות השכר והחסכונות שנשמרים עבורם מטעם המדינה נחשבים לגבוהים יותר מאשר בחלק ממדינות המערב.
3 צפייה בגלריה
אורית סטרוק
אורית סטרוק
בהחלט יכולים לגמור את החודש. סטרוק
(צילום: יצחק וייס)
שכר הברוטו הממוצע של שר בישראל מגיע לכ-55 אלף שקל. זאת, כאשר שכר הנטו מגיע אמנם "רק" לכ-23 אלף שקל, אולם תוספות שכר יחד עם הטבות חיסכון ארוכות טווח מביאות למעשה את השכר בתוספת החיסכון לכ-40 אלף שקל נטו. זאת, מעבר לכך ששר זכאי לרכב צמוד עם נהג ולהחזרי הוצאות כמו החזקת טלפון.
ניתוח של תלוש שכר של שר מנובמבר 2023 מעלה את התמונה הבאה: השכר הבסיסי של שר בישראל מגיע ל-49,850 שקל ברוטו, ועם תוספת יוקר ל-53,258 שקל. שר זכאי גם למה שמכונה דמי כלכלה בשווי של 1,330 שקל, ובסך הכול השכר ברוטו מגיע ל-54,588 שקל. דמי הכלכלה הקבועים הללו בכל חודש נוצרו לפני שנים אחדות כתחליף להחזר הוצאות לשרים, שהיה נהוג בעבר כנגד הצגת קבלות. השרים פטורים כיום מהצגת כל קבלות שהן.
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
3 צפייה בגלריה
תלוש שכר
תלוש שכר
תלוש שכר של שר לדוגמה
סטרוק דיברה על שרים שנזקקו ל"עזרה מההורים", אולם השכר ממקם את השרים בעשירון העליון, ולפי חישוב של מומחי שכר הם אף מצויים על גבול המאיון העליון. לכן מחויבים השרים בתשלום דרגת מס ההכנסה הגבוהה ביותר הנהוגה בישראל – 47%. ואולם, שרים שמקבלים גם משכורת נוספת, כמו פנסיה או פיצויים מתפקיד בכיר בצבא או במשק קודם לכהונתם בממשלה, מגיעים גם לתשלום 50% מס הכנסה, בשל החובה לשלם בשכר גבוה במיוחד גם 3% מס יסף.
כך יוצא ששכר הנטו של שר מגיע למעשה ל-23,113 שקל – יותר מפי ארבעה משכר המינימום במשק (5,572 שקל), והרבה יותר מהשכר הממוצע במשק (כ-12.5 אלף שקל), שנקבעים כמובן בברוטו.
הסכום שהופקד בסופו של דבר בחשבון הבנק של השר הוא אמנם 23,113 שקל בלבד, אולם ההפחתה של 4,593 שקל היא לא אמיתית למעשה, ונובעת מחסכונות שהשר מפריש לעצמו מהשכר. זהו חד וחלק כסף ששייך לשר, וייפדה על ידיו בעתיד. לכן, יחד עם 4,593 שקל ועוד החזר הלוואה שנטל השר בתלוש המוצג, בסכום חודשי של 786 שקל, מגיעים להכנסה אמיתית של יותר מ-28 אלף שקל נטו.
3 צפייה בגלריה
תלוש שכר
תלוש שכר
תלוש שכר של שר בממשלה
בצד הימני של התלוש מופיעות הטבות שמהן נהנה השר – ניכויי המעסיק לפנסיה מקיפה, קרן השתלמות וקופת גמל הם חסכונות שהמדינה צוברת עבורו לטווח הרחוק, בסכום כולל של כ-12 אלף שקל. לאלה מצטרפים כמובן שווי הרכב המוצמד לשר והחזקת הטלפון.
המשמעות האמיתית היא ששר בישראל זוכה להטבות בסכום כולל של כ-12 אלף שקל נטו, ובסך הכול להכנסה אמיתית בטווח הקצר והרחוק של 40 אלף שקל. גם תלוש של שר נוסף בממשלה מעלה תמונה דומה.