חוק הפטור מגיוס עומד במרכזה של סערה ציבורית ועשוי להכריע את גורל הקואליציה. כעת, נחשפים לראשונה העקרונות של טיוטת ההחלטה הנוגעת לגיוס החרדים לצה"ל, ואמורה להגיע לאישור הממשלה. טיוטת ההחלטה בנוגע לחוק הגיוס נחשפה השבוע לראשונה, בפגישה סגורה שבה לקחו חלק שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר ש"ס אריה דרעי, יחד עם נציגים מטעמם. תוכנה של הפגישה לא פורסם, אולם ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי זו הטיוטה שעלתה לדיון בניסיון להשיג הסכמות. לאחר הפרסום והסערה אמרו בכירים בממשלה: "נכניס שינויים לטיוטת החוק".
לפני המראתו לארצות הברית אמר שר הביטחון יואב גלנט כי לא יתמוך בהצעה זו. "ביום שלישי תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו. עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה. לפיכך, איני עומד מאחורי ההצעה המתגבשת ולא אתמוך בה", אמר גלנט. "עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל".

1 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
נכון לרגע זה, אומרים גורמים בכירים, בליכוד החליטו לקדם את טיוטת ההחלטה ללא הסכמות כפי שביקש גלנט. בכוונת נתניהו ושרי הליכוד המעורבים, לאשר אותה בממשלה ולהציג עקרונות כלליים בפני היועצת המשפטית לממשלה, ובכך למעשה להשיג דחייה של חקיקה בסוגיה הנפיצה עד חודש יוני. כפי שפורסמה, טיוטת ההחלטה לא כוללת את היעדים לחוק הגיוס, סעיף שעליו מתעקשים הדוחפים לשוויון בנטל.
בנוסף, לא מפורט בה לאיזה סוג של שירות צפויים להתגייס החרדים, ומהו יעד המגויסים שאליו מתכוונים להגיע באופן הדרגתי. למעשה, החוק לא עונה על הצרכים המיידיים של הצבא, בעיקר סביב הצורך של צה"ל לגייס עוד לוחמים ברקע המלחמה המתנהלת בעזה והחזיתות הנוספות.
לדברי גורמים שהגיעו לידיעתם עקרונות הטיוטה, כיוון שאין התחייבות על מספר חיילים בתוך שנה, נטל השירות ימשיך להיות על חילונים ודתיים בלבד. הגורמים שנחשפו למסמך אומרים שייתכן שעוד יתקיימו בה שינויים, אולם על בסיסה פועלים הצדדים כעת. על פי הטיוטה, הפטור יינתן מגיל 35 פלוס והחוק יוגש בשלמותו בחודש יוני על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון.
עוד מפורט כי לקראת תחילת התהליך, ייפתחו מסלולים חדשים, מותאמים לציבור החרדי בצה״ל, לרבות גדוד חדש. כל זה יתבצע לאחר השלמת תהליך החקיקה, ולקראת גיוס המחזור הראשון שיחל באוגוסט 2024 (אולם לא מפורט כאמור מספר המתגייסים וסנקציות במקרה שיהיו מי שיסרבו). בהצעה נכתב כי גם המערך הטכנולוגי יתוגבר באמצעות המתגייסים מהציבור החרדי. בנוסף, תיבחן הרחבת מספר המשרתים בגופי הצלה ורפואה ובמסלולים הציבוריים במשרדי הממשלה מקרב בוגרי מוסדות החינוך החרדיים.
יתרה מזאת, ישנו סעיף שלפיו הממשלה מנחה את שר הביטחון להנחות את צה"ל, במסגרת סמכותו, לקרוא לגיוס בתוך התקופה הקבועה. בתקופת הביניים לא יינקטו הליכים לשם גיוסם של תלמידי ישיבות, ככל שיוצגו בפני רשויות הגיוס אישורים לפי צורכי הצבא ודרישתו, בדבר לימודיהם בישיבות.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לחשיפת ynet: "חוק ההשתמטות שיובא השבוע הוא פרצופה של הממשלה האיומה בתולדות המדינה - שקר, התחמקות מאחריות, אפליה בין דם לדם. אין בושה. אחרי חצי שנה של מלחמה כואבת, חסרים בצה״ל חיילים, המילואימניקים קורסים, כל יום יש הרוגים ופצועים, והממשלה מקמבנת פטור מגיוס לעשרות אלפי צעירים. זו חרפה וכל מי שממשיך לשבת בממשלה הזו - שותף לחרפה הזו".
מתנועת "אחים לנשק" נמסר: "נתניהו שקרע את העם ממשיך במסעו לפירוק ישראל עם חוק השתמטות שיוביל לחורבן הבית. חוק ההשתמטות המוצע הוא פגיעה אנושה באינטרסים הביטחוניים של ישראל ואות קין על כל שר שיצביע בעדו".
ב"כוח קפלן", המובילים את ההפגנות נגד הממשלה, אמרו: "ממשלת המחדל ממשיכה לדחוף את ישראל אל פי תהום ומביאה לאישור חוק שלא כולל יעדי גיוס, בלי מכסות, ללא סנקציות וכולל הנצחת הפטורים לחרדים. מבחינת הממשלה המדינה יכולה להישרף כל עוד האשמים במחדל הגדול ביותר שידעה ישראל ימשיכו לשבת בכיסאות המרופדים שלהם".