2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
היועמ"שית בהרב-מיארה והשר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
מחריף הקרב נגד היועצת המשפטית לממשלה - ועכשיו יש גם דרישה מתוך הממשלה להדחתה: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קורא לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "לפי ועדת שמגר נקבע כי הסמכות להפסקת כהונה תהיה בידי הממשלה בהתייעצות עם הוועדה והממשלה רשאית להפעילה בנסיבות מסוימות ובהן 'קיימים חילוקי דעות בין הממשלה לבין היועץ המשפטי הראשי, היוצרים מצב בו נמנע שיתוף פעולה יעיל'", ציין השר במכתב שהעביר הערב (חמישי) לראשי הקואליציה. בתחילת השבוע אמר השר בן גביר באולפן ynet: "מתקרב היום שנצטרך לקבל החלטה בעניינה".
יו"ר עוצמה יהודית והיועצת המשפטית לממשלה מנהלים זה כמה שבועות עימות פומבי. רק אתמול הבהירה בהרב-מיארה כי לשר בן גביר יש סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות - אך עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או עקיף - גם כשהן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה. בלשכת המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי הודו לראשונה בתצהיר לבג"ץ כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה.
במקביל, בתחילת השבוע פנה השר בן גביר לבג"ץ בבקשה לייצוג עצמי במקום הייצוג של בהרב-מיארה בעתירות שהוגשו בעניין התנהלות השר מול המפגינים נגד המהפכה המשפטית והחוק שצפוי להעביר אליו סמכויות מהמפכ"ל. היועצת המשפטית לממשלה הבהירה לבן גביר כי אינו יכול לייצג את עצמו, אלא במקרים חריגים, ובג"ץ מצידו קבע כי על השר לביטחון לאומי בן גביר "לפנות ליועצת המשפטית לממשלה כמקובל".
עימות נוסף בין השניים נרשם עת שבהרב-מיארה הורתה לשר לביטחון לאומי להקפיא את הדחת מפקד מחוז תל אביב ניצב עמיחי אשד. המפכ"ל שבתאי תכנן להעביר את אשד לתפקיד ראש אגף הדרכה, והשר בן גביר חתם על הדחתו של אשד בדיוק ב"יום ההתנגדות" של מתנגדי המהפכה המשפטית שבשיאו חסמו את נתיבי איילון בתל אביב. המפכ"ל הודיע כי הנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות ואשד צפוי להישאר בתפקידו עד סיום הרמדאן.

"אני פונה אליכם לאחר תקופת מחשבה ארוכה, שבה התלבטתי רבות על אודות המשך כהונתה של היועצת המשפטית לממשלה, הגברת גלי בהרב-מיארה", ציין השר בן גביר במכתבו לראשי הקואליציה. "עוד בטרם השבעת הממשלה, עלה בלב כולנו חשש כבד מפני היועמ"שית, שמונתה בנסיבות תמוהות על-ידי הממשלה הקודמת, על אף אזהרתו המפורשת של כבוד השופט גרוניס, יו"ר ועדת האיתור, כי היא "איננה כשירה לכהן בתפקיד".
2 צפייה בגלריה
 המפכ"ל רב-ניצב שבתאי וניצב אשד
 המפכ"ל רב-ניצב שבתאי וניצב אשד
המפכ"ל רב-ניצב שבתאי וניצב אשד
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
בן גביר הוסיף: "חשש זה התעצם על רקע התנהלות בעייתית, בשורת החלטות שבהן גיבתה היועצת התנהלות בלתי-חוקית של הממשלה הקודמת, כמו אישור הסכם מדיני הכולל ויתורים טריטוריאליים ללא אישור הכנסת, מינוי רמטכ"ל במחטף ערב בחירות (ויש לי הערכה רבה לרמטכ"ל הנבחר – ואני מניח שגם אנו היינו בוחרים ברמטכ"ל זה), ועד לניסיון מינוי השופט מזוז למינוי קבוע כיו"ר הוועדה למינוי בכירים בערב בחירות, צעד כה קיצוני ותמוה, שאף בג"ץ נאלץ לפסול אותו.
"עם הקמת הממשלה החדשה, ומתוך תקווה כי היועמ"שית תבין כי השלטון התחלף ותפסיק לקבל הוראות הפעלה מהשלטון הקודם, החלטנו שלא לעסוק בפיטוריה, ואף לתת לה צ'אנס לקיים יחסי עבודה תקינים. ואולם, מיום ליום מתברר כי התנהלותה הלעומתית גוברת מרגע לרגע, כאשר נכון לעכשיו מתפקדת הגברת בהרב-מיארה כיושבת ראש האופוזיציה בפועל".

"הנזק שהיא מייצרת בתפקידה גדול לאין ערוך"

בן גביר ציין עוד במכתבו כי נכון לעכשיו היחס של בהרב-מיארה לממשלה כולל "שליטה אוטומטית לכל החלטה". בהמשך פירט השר כמה מחלוקות עם היועצת המשפטית לממשלה וציין כי "השיא היה ביום שישי האחרון, עת התבשרתי מכלי התקשורת כי הגברת בהרב-מיארה הקפיאה החלטה שלי להעביר את עמי אשד מתפקידו, שעה שהדבר נעשה במסגרת סבב עליו המליץ המפכ"ל".
בן גביר הוסיף בהקשר זה: "הגברת לא מצאה לנכון אפילו לא לרגע אחד, לשוחח איתי ולבקש את התייחסותי טרם שימושה בצעד כה חריג וספק אם חוקי, כאשר למעשה היא החליטה החלטה מנהלית ללא כל בקשת תגובה מהגורם הנפגע ואם לא די בכך, היא מסרבת לאפשר לי לייצג את עצמי בפני בג"ץ כאשר היא מציגה כביכול את עמדתי אולם לא מאפשרת לי לבטא אותה.
"התנהלות חמורה זו מגיעה ללא שמץ של התנהלות תקינה מצידה ולו למראית עין. כך למשל, החליטה היועמ"שית על ביטול החלטותיי, קבעה פומבית שמדובר בשיקולים זרים, זאת ללא שהחליפה עימי מילה, ואת חוות דעתה גיליתי בתקשורת. זהו אינו המקרה היחיד. כך גם שר המשפטים לוין המופקד על משרד המשפטים, גילה כי המשרד עליו הוא מופקד הוציא חוות דעת שנוגעת אליו ולהצעותיו, ללא שהיה לו שמץ של מושג בנושא. אני מודע לקושי המשפטי בפיטוריה, אולם הנזק שאותו היא מייצרת היועצת בכל יום שהיא נותרת בתפקידה, גדול לעין ערוך".