אחרי שהקפיאה את הדחתו של ניצב עמי אשד מפיקוד על מחוז תל אביב במשטרה, פרסמה הבוקר (ראשון) היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה חוות דעת נוספת, שבה התנגדה להצעת החוק שהגיש ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית, בה הוא מבקש להעניק חסינות לכוחות הביטחון - בצעד שעלול להביא את חיילי צה"ל לדין פלילי בחו"ל. רצף ההחלטות של היועמ"שית, יחד עם התנגדותה להצעת חוק הנבצרות שמקדמת הקואליציה, הביאה חברים בכירים בה לסמן אותה בתור המוקש המרכזי לעבודת הקואליציה - ולשגר לה מסרים חריפים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
לקראת הגשת התשובות לבג"ץ בעניין נבצרות ראש הממשלה, אמר יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ בדיון על הצעת החוק שהגיש כי היועצת חושבת שהיא השריף של המדינה, כלשונו. "אני לא זוכר שהיה פתק בבחירות מפלגה בראשות גלי בהרב-מיארה. כרגע יש נבחרי ציבור. היא חושבת שהיא השריף של המדינה, היא חושבת שהיא קובעת פה הכול ואנחנו לא ניתן לה", האשים כץ.
לטענתו, "מאז שהממשלה הזו קמה בכל החלטה שלה היא נגדנו. זו לא יועצת משפטית, זו יועצת פוליטית של האופוזיציה. אנחנו לא ניתן לעשות פה הפיכה שלטונית. אנחנו נכבד את הפתקים של אזרחי מדינת ישראל".

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השמיע היום טענות נגד בהרב-מיארה בריאיון לאולפן ynet. "מתקרב היום שנצטרך לקבל החלטה בעניינה. אני לא מדבר רק עליי, אני לא מקבל החלטות לבד. זו החלטה של ממשלה, אבל יועצת משפטית כל כך מגמתית, שעם הממשלה הקודמת לא הייתה לה בעיה לאשר הסכמי גז תוך כדי ממשלת מעבר, לא הייתה לה בעיה לאשר דברים לא חוקיים? כאן בממשלה שלנו כל דבר שאנחנו רוצים זה לא, לא, לא ולא. זה אומר כמה היא פרזנטורית של הרפורמה המשפטית - הפרזנטורית מספר אחד", אמר בן גביר כשנשאל אם ידרוש בקרוב את פיטוריה.
בן גביר הוסיף כי "לכן צריך להעביר חוק יועמ"שים שאומר שתפקיד היועץ המשפטי חשוב, מהותי - אבל תפקידו לייעץ. נראה לכם סביר ששר חותם על המלצת מפכ"ל, מתחיל סבב מינויים ובאה יועצת משפטית שלא דיברה או התקשרה וכבר קובעת שההליך לא בסדר? ביום הזה, אם שואלים אותי, אני מוחק בכלל את חוקיות ההחלטה שלה. לטעמי היא כל הזמן משתמשת באשם, משפטי, חוקתי, סבירות, מידתיות, שאני לא בטוח שהיא מדייקת בכל הדברים".
שרת התחבורה מירי רגב נשאלה לפני ישיבת הממשלה בצהריים על פעילותה של היועצת המשפטית לממשלה, והשיבה: "אני אגיד דבר אחד. הממשלה הקודמת לימדה אותי שהיועצת משפטית היא רק יועצת, ובסופו של דבר הממשלה נבחרה כדי למשול, כדי להעביר אחריות, כדי להעביר את המשימה שלנו. לשר יש אחריות וסמכות, ולא ליועצים משפטיים, פקידים או כאלה ואחרים".
גם ח"כ יצחק קרויזר, יו"ר סיעת עוצמה יהודית, לא חסך בביקורת על היועמ"שית בריאיון ל-ynet radio. "היועצת השמאלנית לממשלה שמביעה את הדעה הפוליטית שלה מעל כל במה ומתערבת בכל הזדמנות", הוא כינה את בהרב-מיארה. "היא מתערבת וממשיכה לנסות לשים מקלות בגלגלים לממשלה. היא מזמן איבדה את כושר השיפוט והאותנטיות שלה. היא מערבת שיקולים פוליטיים בכל החלטה שלה".
3 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
רגב. "לשר יש אחריות, לא ליועצים משפטיים או פקידים"
(צילום: יואב דודקביץ')
ביום שישי ספגה היועצת המשפטית לממשלה מתקפות מצד הקואליציה בעקבות הקפאת הדחתו של מפקד מחוז תל אביב במשטרה. שר התרבות והספורט מיקי זוהר שיגר מה שנראה כרמז עבה, כשטען כי "היום הוכרע - היועמ"שית אינה מייצגת את הממשלה הנבחרת". גם שר התפוצות עמיחי שיקלי הצטרף למתקפות וכינה את בהרב-מיארה "העוזרת הפרלמנטרית של ח"כ סער". שיקלי טען כי "היא לא מאכזבת את שולחיה. זו עוד החלטה אומללה שרק מוכיחה כמה הרפורמה במערכת המשפט נחוצה".
מנגד, יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ יצא להגנת היועמ"שית: "הרעל הפוליטי שמזריק בן גביר למשטרה מסכן את אזרחי ישראל. אני קורא לנתניהו לפטר אותו לפני שיקרה אסון. אני מבקש לחזק ולגבות את היועמ"שית שממלאת את תפקידה בשמירה על שלטון החוק ומנהל תקין".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד עקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ההתנגשות בין השר בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה, וצייץ באיטלקית לפני פגישת נתניהו עם ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני ברומא: "וכך בדיוק נראה משבר חוקתי".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר זוהר. האשים ביום שישי: "היועמ"שית לא מייצגת את הממשלה הנבחרת"
( צילום: אוהד צויגנברג)

שר המשפטים יריב לוין, שנשאל בחודש שעבר על אפשרות של פיטורי היועצת המשפטית לממשלה, אמר כי הוא לא עוסק בהם מאחר שבג"ץ יבטל אותם - אך ציין כי הוא מקווה שבהמשך היא "תתעשת ותפסיק להכשיל את הממשלה". באותו יום פורסמה מטעם בהרב-מיארה הודעה חריגה, שבה נאמר כי "איום בפיטורים לא ירתיע אותה מלמלא את תפקידה".
"לא את הכול אפשר לעשות בבת אחת, ולא כל שינוי אפשר לעשות ברגע. במצב שכיום, אם היינו עושים צעד כזה, בג"ץ היה מתערב. לכן, מסיבות אלו, כל דבר צריך לעשות בשעתו, ולכן אני רוצה לקוות שאולי תהיה התעשתות, שתבין שתפקידה לא להכשיל את השר ולפעול מאחורי גבו", אמר לוין, בחודש שעבר. בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר אז השר על בהרב-מיארה: "כולנו מצביעים בבחירות, ואז בא פקיד ממונה, שראש ועדת האיתור, נשיא בית המשפט העליון בדימוס (אשר גרוניס) הצביע נגד מינויו, והפקיד הזה אומר לממשלה מה מותר ומה לא. והעמדה שלו היא לא מייעצת, אלא מחייבת. איפה זה קיים בעולם?".