אחרי שורת התחקירים בתקשורת הזרה וההודעה של נציבות זכויות האדם של האו"ם נגד צה"ל - בצבא עולים להתקפה ונערכים לסיבוב נוסף של תחקור התקרית בה נהרגה עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה. צוותים מיחידת הלוויינים של אמ"ן, 9900, קצינים שמומחים במיפוי וסגן מפקד מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן, יתגברו בימים הקרובים את צוות התחקור הצה"לי שבודק את נסיבות מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית, שנהרגה לפני כחודשיים בקרב חילופי אש כבדים בין כוח מיחידת דובדבן למחבלים פלסטינים בג'נין.
3 צפייה בגלריה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
הקליע שהרג את שירין אבו אעקלה
שירין אבו עאקלה והקליע. צה"ל: סירוב הפלסטינים מעיד על שיקוליהם
יחד עם זאת, הפרקליטה הצבאית הראשית אלופה יפעת תומר-ירושלמי לא מתכוונת בשלב זה להורות על פתיחת חקירה פלילית, מאחר שאבו עאקלה נהרגה בקרב מובהק, ולא באירוע כמו הפרת סדר או בחיכוך בין חיילים לאזרח פלסטיני בלתי-מעורב. חקירה פלילית עלולה להיפתח רק אם יתגלה פרט חדש על האירוע, שיעיד על התרשלות או כוונת מכוון מצד חיילים, שהובילו לתוצאה הקטלנית. בסוף השבוע האחרון שבו ודחו בצה"ל את האשמות הבינלאומיות שמחריפות נגד ישראל וטוענות שחיילי צה"ל אחראים להרג העיתונאית. בצבא מעריכים שבמהלך הקרב נורו למעלה מ-1,000 כדורים על ידי שני הצדדים.
בהודעה שפרסם דובר צה"ל ביום שישי נכתב כי הרשות הפלסטינית עדיין מסרבת למסור את הקליע שנמצא בגופה של אבו עאקלה, לטובת בדיקה בליסטית משותפת ובנוכחות אמריקאית. "איפה הקליע? הסירוב הפלסטיני להעביר הקליע ולקיים חקירה משותפת מעיד על שיקוליהם", נכתב בהודעת דובר צה"ל.
3 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
הלווייתה של שירין אבו עאקלה
(צילום: AFP)
עוד נכתב כי "מאז קרות האירוע, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת. תחקיר צה"ל קובע כי העיתונאית לא נורתה בשום פנים ואופן במכוון, ולא ניתן לקבוע האם נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י חייל צה"ל בשוגג".
במסגרת הסיבוב החדש של תחקור התקרית, ייעזרו הצוותים בצילומי לוויין של הזירה שמפיקה יחידה 9900 ברזולוציה גבוהה, לצד העלאת רחפנים. יממה לאחר התקרית כבר נערך מעין שחזור על ידי הכוחות, אולם המטרה כעת היא לייצר תמונה תלת-ממדית של הזירה, כדי לדייק בצורה טובה יותר את מיקומי הלוחמים והחמושים הפלסטינים וכדי להבין את זוויות הירי בצורה טובה יותר.
3 צפייה בגלריה
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
פרויקט אמ"ן אגף המודיעין מודיעין יחידה 9900
9900 תפיק תמונה ברזולוציה גבוהה, המטרה: תמונה תלת-ממדית שתדייק את מיקומי הלוחמים
(צילום: דובר צה"ל)
ולמרות זאת, הסיכוי להגיע כך למסקנה חד משמעית באשר לזהות היורה נמוכה ללא הבדיקה הבליסטית של הקליע. הצבא פרסם עד כה את ממצאי הביניים ולא מתכוון לסגור את התחקור בזמן הקרוב עם דוח סופי כדי לא לגרור האשמות נוספות שיגדילו את הלחץ על ישראל.
סוגיית מותה של שירין אבו עאקלה צפויה לעלות על סדר היום גם במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל בחודש הבא, בין השאר לאור האזרחות האמריקנית שבה החזיקה אבו עאקלה. בצבא העלו רעיון נוסף, לפיו צוות התחקור המטכ"לי שבדק תקריות של הרג פלסטינים בלתי מעורבים בעשור האחרון יבחן גם את התקרית הזו. הרעיון ירד מהפרק לאחר שהתברר כי הצוות, בראשות אלוף, בודק תקריות שקרו ברצועת עזה בלבד ובמהלך מבצעים צבאיים גדולים.
פורסם לראשונה: 22:26, 25.06.22