נשיא פורטוגל אישר סופית את החוק שמקשה על קבלת אזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאי מגורשי ספרד. על פי החוק, מעתה אדם שיבקש אזרחות פורטוגלית יצטרך לא רק להוכיח זיקה לפורטוגל אלא גם להתגורר בה לפחות 3 שנים.
2 צפייה בגלריה
 דרכון פורטוגלי. החוק עבר שינויים
 דרכון פורטוגלי. החוק עבר שינויים
דרכון פורטוגלי. החוק עבר שינויים
(צילום: shutterstock)
לפני כשלושה שבועות, לאחר שהפרלמנט אישר את החוק, הנשיא סרב לאשרו ושלח אותו לבחינה בבית הדין לחוקה מחשש שאינו חוקתי. החשש הזה עלה לאחר שאחת ממשפחות החטופים ניסתה לזרז את הליך הבקשה, בתקווה שהדבר יקל על השחרור של החטוף משבי החמאס. לאחר הבדיקה, אישר לפני מספר ימים בית הדין לחוקה את החוק וקבע שהוא חוקתי ובעקבות כך נשיא פורטוגל אישר אותו.
בישראל ובעולם היהודי הייתה ציפייה שנשיא פורטוגל ידחה את יישום החוק עד לאחר הבחירות לפרלמנט שיתקיימו בחודש מרס וישאיר את ההחלטה לפרלמנט החדש. המשמעות של החוק החדש הוא שמעתה יהיה קשה מאוד ליהודים וישראלים לקבל אזרחות פורטוגלית. יש לציין כי החוק כבר עבר שינויים, וזאת אחרי פרשת האוליגרך רומן אברמוביץ' שהיו חשדות לגביו שהוא התאזרח במדינה באופן לא-חוקי. בהמשך, למרות חקירה מסיבית של הרשויות בפורטוגל, לא נמצאו כל הוכחות להתנהלות פסולה של הקהילה היהודית בפורטו שטיפלה בנושא האזרחות של אברמוביץ'.
2 צפייה בגלריה
אברמוביץ'. הדרכון הפורטוגלי שלו עורר הדים במדינה
אברמוביץ'. הדרכון הפורטוגלי שלו עורר הדים במדינה
אברמוביץ'. הדרכון הפורטוגלי שלו עורר הדים במדינה
(רויטרס)
עורך הדין יוני ידיד, שמתמחה בקבלת אזרחות פורטוגלית, אמר כי מי שהגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית החל מחודש ספטמבר 2022 יאלץ לעמוד בתקנות שנראות כבלתי חוקתיות ומנוגדות לרוח חוק המגורשים כפי שהיה בשנותיו הראשונות. לדבריו, "נראה כי לנוכח הפרסום המסיבי של חברות ישראליות וטורקיות להוצאת אזרחות פורטוגלית, לפורטוגלים פשוט נמאס. הם פגעו להם באגו והציגו את האזרחות הפורטוגלית כמוצר. חשוב לציין שעל קטינים והליכי בני זוג החוק אינו חל אך יכולות להיות החמרות".