חגיגת הדרכונים הפורטוגליים כפי שאנו מכירים בשנים האחרונות מסתיימת. הרשויות בפורטוגל הודיעו היום (רביעי) כי הנשיא מרסלו רבלו דה סוזה חתם ב-9 במרץ על תקנות המקשיחות את חוק האזרחות משנת 2015, שמאפשר לצאצאי היהודים שגורשו מחצי האי האיברי לפני כ-500 שנה לקבל אזרחות פורטוגלית.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'. הקש ששבר את גב הגמל
(צילום: EPA)
שר החוץ של פורטוגל, אוגוסטו סנטוס סילבה, הודיע כי התקנות החדשות כוללות דרישה ממגיש הבקשה להציג קשר ממשי לפורטוגל וכי התיקון מהווה "מכניזם" שיסייע למנוע מניפולציות בחוק. הוא אמר שהתקנות ייכנסו לתוקף בקרוב, אך לא מסר תאריך מדויק. התקנות עצמן טרם פורסמו, אך לפי ההערכות מגיש הבקשה יחוייב בנוכחות פיזית בפורטוגל – לא ברור למשך כמה זמן – וכן בהחזקת חשבון בנק במדינה או בעלות על עסק או נדל"ן. עד היום מבקש האזרחות יכול היה לקבלה רק על סמך אישור של הקהילה היהודית בפורטוגל, בין היתר באמצעות זיהוי של משפחתו.
סילבה הודיע כי השינוי בחוק לא יהיה רטרואקטיבי. דהיינו: כל מי שבקשת האזרחות שלו כבר הוגשה למשרד המשפטים הפורטוגלי לא ייפגע, והטיפול בבקשה שלו יימשך. לפי הערכות יש עוד 80,000 עד 90,000 בקשות אזרחות לפי אותו חוק מ-2015, מתוכם כ-80% הוגשו על ידי ישראלים. אלה כאמור לא ייפגעו, ובקשת האזרחות שלהם תטופל. בין מרץ 2015 לינואר 2022 פורטוגל כבר העניקה אזרחות פורטוגלית ל-56,685 צאצאים של מגורשי ספרד ופורטוגל.

מאפיה של דרכונים?

בפורטוגל הועלו הצעות לתיקון החוק כבר באמצע שנת 2020. במדינה לא אהבו את "התעשייה" שקמה סביב הוצאת האזרחות הפורטוגלית, והיו שם מי שכינו אותה "מאפיה של דרכונים". מחוקקים בפרלמנט בליסבון דורשים כבר שנתיים לשנות את החוק ולהקשיח אותו.

הקש ששבר את גב הגמל, כך נראה, היה החקירה שנפתחה נגד רב הקהילה היהודית בעיר פורטו בצפון המדינה, בחשד שסייע לאוליגרך רומן אברמוביץ' לקבל באופן לא-חוקי אזרחות פורטוגלית, לאחר שהוכיח לכאורה קשר גניאולוגי למגורשי ספרד ופורטוגל. לפי הרשויות בעיר, הרב דניאל ליטבק חשוד שבשנה שעברה הנפיק עבור אברמוביץ' מסמך מזויף שסייע לו להשיג את האזרחות. מיוחסות לו עבירות של הלבנת כספים, שחיתות, מרמה וזיוף מסמכים במסגרת ההליך.
לפי דיווח בעיתון הפורטוגלי "פובליקו", הרב התכונן לנסוע לישראל כשנעצר. הרשויות בפורטוגל בוחנות אפשרות לשלול את האזרחות הפורטוגלית של אברמוביץ' אם יתברר שאכן היו אי-סדרים בהליך. אברמוביץ', נזכיר, נמצא כעת כמו אוליגרכים רוסים נוספים תחת סנקציות של האיחוד האירופי ובריטניה - עקב קרבתו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין והפלישה הרוסית לאוקראינה - אך בשל אזרחותו הפורטוגלית הרשויות במדינה לא יכולות למנוע את כניסתו אליה.

"חלון זמן קצר" לפני כניסת התקנות לתוקף

בעקבות החקירה, הוקפא הטיפול בבקשות אזרחות בקהילה היהודית בפורטו, כך שכעת האופציה היחידה לאישור היא רק מהקהילה היהודית בליסבון. "פובליקו" דיווח עוד ש-90% מכלל בקשות האזרחות נבדקו בפורטו. לטענת העיתון, הקהילה היהודית מרוויחה 250 יורו על כל בקשת אזרחות שהיא בוחנת וחבריה מחזיקים בעסקים פרטיים משתלמים לא-פחות, הקשורים לקבלת אזרחות במדינה, למשל השקעות בנדל"ן. "מה שהתחיל כמחווה של רצון טוב ופיצוי היסטורי צודק, הפך בסופו של דבר לעסק עם רווחים אדירים עבור הקהילה היהודית של פורטו", נטען בדיווח בעיתון.
2 צפייה בגלריה
דרכון פורטוגלי. "התהליך יהיה מעכשיו קשה הרבה יותר"
דרכון פורטוגלי. "התהליך יהיה מעכשיו קשה הרבה יותר"
דרכון פורטוגלי. "התהליך יהיה מעכשיו קשה הרבה יותר"
(צילום: shutterstock)
עו'רך הדין והנוטריון אדם ידיד, שמלווה את הליכי ההתאזרחות בפורטוגל משנת 2015, אמר: "בניגוד לעבר, נראה כי הפעם נוצר שילוב בין הפסקת מתן אישורי יהדות מטעם הקהילה היהודית בעיר פורטו לבין התקנות שאושרו, אשר יביא לכך שמעטים ירצו לפנות ולהתחיל בתהליך ההתאזרחות בפורטוגל, שכן הוא יהיה קשה הרבה יותר. יש חלון זמן קצר בו ניתן עוד להגיש בקשה על-פי התקנות הנוכחיות ואנו מרגישים את ההתעניינות הגוברת של מי שעד כה התלבטו אם להתחיל בהליך."
איתי מור, מייסד "מועדון הדרכון הפורטוגלי", הוסיף: "אנחנו נמצאים בתקופה של שינויים שהיו צפויים מראש, ולכן ההמלצה היא להגיש את הבקשות לקבלת אזרחות כמה שיותר מהר. על אף סגירת הפעילות של הקהילה היהודית בפורטו, ניתן להפנות בקשות של לקהילה היהודית של ליסבון שעדיין פתוחה לקבלת מבקשים. כדאי לא לחכות".