1 צפייה בגלריה
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק ז"ל
אוהביה סנדק
(באדיבות המשפחה)
מליאת הכנסת הצביעה היום (רביעי) על הקמת ועדת משותפת לוועדת חוץ וביטחון והוועדה לביטחון פנים, שתדון בנסיבות מותו של הנער אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי לפני כעשרה חודשים.

את ההצעה קידם חבר הכנסת איתמר בן גביר מעוצמה יהודית, והמליאה בעצם הצביעה בעד הפיכת הצעתו להצעה רגילה לסדר. לפי תשובת הממשלה, הוחלט להקים בשבועיים הקרובים ועדה משותפת שבה יעלה לדיון באופן כללי נושא ההתמודדות של המשטרה וצה"ל בתופעת "נוער הגבעות". בהצבעה תמכו 40 חברי כנסת לעומת שניים שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתחליט היכן יתקיים המשך הדיון.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בעקבות הכתבה שפורסמה במוסף 7 ימים של 'ידיעות אחרונות' ביום שישי האחרון, שמעלה מספר שאלות קשות בנוגע לפרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, עולה הצורך בהקמת וועדת חקירה בנושא".

בכתבה, נזכיר, הובאו עדויות מגורמים בתוך מערכת המשפט שהיו מעורבים בחקירה, שמעלות חשד כי החקירה זוהמה ונוהלה באופן רשלני ולא מקצועי. ראשית, השוטרים שביצעו את המרדף לא נלקחו לחקירה היישר מזירת האירוע. על פי אחת העדויות נראה כי במח"ש חשדו שהשוטרים "מרחו" את הזמן עם הגשת דו"חות הפעולה. שנית, בליל התאונה הוחלט שלא לחקור את השוטרים בכתבה הובאה עדות של אחד החוקרים שאמר כי "מעולם לא התרחשו דברים כאלה במח"ש".
בכתבה נחשפה העובדה כי היועמ"ש אביחי מנדבליט החליט להחתים את החוקרים על מסמך סודיות. לאחר מכן אחד החוקרים שאף היה בזירה מודר מהחקירה. ח"כ בן גביר אמר במליאה כי "המטרה בכל ההפגנות האחרונות היא זו - ועדת חקירה להריגת נער במדינת ישראל, נכון שזה לא נער ערבי אבל זה נער. היום זה מצד כזה ומחר זה מצד אחר. היום זה נער יהודי ומחר זה נער ערבי. במקום שתתקיים החקירה, פתאום ראש מח"ש מעבירה הודעה לא לחקור את השוטרים. מה זה אם לא הפקרות ורשלנות פושעת?".
סנדק, נזכיר, נהרג לפני כעשרה חודשים לאחר שרכב שבו ככל הנראה נהג התהפך במהלך מרדף משטרתי. השוטרים דלקו אחר הרכב שבו היו סנדק וארבעת חבריו לאחר שהתקבל דיווח שלפיו הם יידו אבנים לעבר רכבים פלסטיניים. לאחר התאונה הוקם צוות חקירה משותף למח"ש ולימ"ר תל אביב, שחוקרת את מעורבות הנערים והשוטרים במקרה.