אחרי שהסתדרות המורים הכריזה ביום ראשון על סכסוך עבודה בדרישה לשפר את תנאי שכרם, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון כתבה פוסט בפייסבוק ובו תקפה את משרד האוצר וקראה להעלות את שכר המורים. לדבריה, "אגף התקציבים חייב להבין שתוספת מזערית לא תפתור את המשבר, אלא רק תעמיק אותו".
3 צפייה בגלריה
אילת שקד בשרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקווה חדשה כנסת  ימינה
אילת שקד בשרת החינוך יפעת שאשא ביטון תקווה חדשה כנסת  ימינה
קוראת להעלות את שכר המורים. שאשא ביטון
(צילום: יואב דודקביץ' )
שאשא ביטון כתבה את הדברים על רקע המשא ומתן המקרטע על הסכם השכר עם הסתדרות המורים, ועל רקע האיומים לשיבושים והשבתה. מורים ומנהלים קיבלו את תמיכתה של השרה בסיפוק, אך באותה נשימה הם תובעים משאשא ביטון לפעול באופן מעשי כחברה בממשלה, שכן לטענתם האחריות מוטלת גם עליה, ולא רק על האוצר.
"שכר המורים חייב לעלות משמעותית. בלי להעלות את שכר המורים ולחזק את מעמדם - אין עתיד למערכת החינוך, והמשמעות היא שאין עתיד למדינה", כתבה שאשא ביטון בפוסט שפרסמה. "אגף התקציבים חייב להבין את עומק המשבר ולהבין שתוספת מזערית לא תפתור את המשבר, היא תעמיק אותו. מערכת החינוך בישראל נמצאת במשבר מתמשך שהתעצם בשנתיים האחרונות בשל הקורונה והפך למשבר לאומי. הדבר בא לידי ביטוי ביתר שאת במצוקת כוח האדם שממשיכה להחריף.
"כשרוצים להגשים ולממש חזון חינוכי מפואר, להעמיד דורות של תלמידות ותלמידים שייצרו פה חברת מופת - חייבים לתגמל את העוסקים במלאכת הקודש בהתאם. מערכת חינוך טובה, איכותית וכזו שמהווה בסיס איתן ומוצק לטיפוח של חברה משגשגת ומתקדמת, מושתתת קודם כל על ההון האנושי שלה. חוסר התגמול הראוי מהווה חסם כניסה למורים חדשים וטובים, ולא מאפשר לשמור על כוחות ההוראה האיכותיים בתוכה. העלאת שכר המורים והמנהלים, החזרת הגיבוי לצוותי ההוראה והעצמת המורים הם חלק מהמטרות שהצבתי למערכת".
3 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
"זה הזמן לעמוד חזית אחת אל מול פקידי האוצר". יפה בן דויד
(צילום: חיים הורנשטיין)
לדברי שאשא ביטון, "התחלנו תהליכים המאפשרים למורים ולמנהלים לממש את דרכם תוך גמישות פדגוגית ותוכניות חדשניות, אך בלי תגמול ראוי לא יהיה מי שיביל אותם. בדיונים האינטנסיביים על הסכם השכר של המורים הדגשתי מהרגע הראשון שללא העלאה משמעותית בשכרם של כלל המנהלים והמורים, בדגש על מורים מתחילים, אבל לא רק - מערכת החינוך כולה תקרוס.
"חינוך, לא פחות חשוב מביטחון. חינוך הוא הביטחון החברתי והלאומי שלנו, עתיד הכלכלה, העוגן שמאפשר לנו להיות מדינה חזקה ומשגשגת למרות כל הקשיים מולם אנו ניצבים. מדינה שלא מתגמלת את מוריה, חוטאת לעתידה ומסכנת אותו. אנו נילחם למען הסכם שכר ראוי למען המורים, למען ילדינו ולמען עתיד החברה בישראל".
שאשא ביטון ציינה כי בעוד כחודש הממשלה צפויה לאשר את תקציב 2023, שבבסיסו אמור להיכלל גם הסכם השכר החדש עם המורים, והבטיחה להילחם כדי שהסכם זה יכלול העלאה משמעותית ומתגמלת לשכרם.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
האוצר יתגמש? ליברמן
(צילום: קובי קואנקס )
מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, חיזקה את ידיה של שאשא ביטון. "אני שמחה על דברי החיזוק של שרת החינוך ומנכ"לית המשרד, ששמעו את הקולות מהשטח ומבינות את עומק המשבר שבו מערכת החינוך נמצאת", אמרה. "זה הזמן של כל הנשים החזקות במערכת החינוך להתאחד למען פתירת המשבר ולעמוד חזית אחת אל מול פקידי האוצר".
בן דויד הכריזה ביום ראשון על סכסוך עבודה, ואיימה כי בקרוב תודיע על החרפת המאבק, כולל עיצומים ושיבושים קשים. היא הבהירה כי אם לא ייחתם הסכם היא תשבית את פתיחת שנת הלימודים, האשימה את פקידי האוצר בהכשלת המשא ומתן וקראה לשר האוצר אביגדור ליברמן להתערב לטובת המורים. לדבריה, האוצר הציע שכר של 8,200 שקלים ברוטו למורה מתחיל, בעוד שהיא הציבה רף של 10,000 שקלים. היא טענה כי האוצר מסרב לתת תוספת שכר למורים ותיקים.
דבריה של שרת החינוך התקבלו בסיפוק בקרב המורים, אך כאמור רבים גם אמרו כי אמנם הצהרות תמיכה הן חשובות - אך הם מצפים לפעילות נחרצת לא פחות. "שרת החינוך חברה בממשלה ואינה צריכה להסתפק בהצהרות", אמרו מורים ומנהלים.

"תמיכתה של שרת החינוך בדרישות התקציביות של המורים, והצטרפותה לקריאת הסתדרות המורים בדבר העלאת השכר וחיזוק מעמדם, הינה חשובה ומבורכת", אמרה מנהלת בית הספר היסודי "נופים" בתל אביב, סמדר מורס. "אבל הגיעה העת למעשים, ולא רק לדיבורים. שרת החינוך היא בשר מבשרה של הממשלה וחלק בלתי נפרד מהקואליציה, ועל כן הגיעה העת לפעול ולא רק להרים דגל".
"מערכת החינוך עומדת על פי תהום ונמצאת בקריסה היסטורית, ועובדה זו מסכנת את עתידה וקיומה של מדינת ישראל. עד מתי?", המשיכה מורס. "יש לבחון בטווח המיידי כיצד תמיכה וגיבוי אלה של השרה באים לידי ביטוי באופן מעשי וממשי. אני מצפה לאישור תקציב מיידי של הממשלה להעלאת שכרם של נשות ואנשי חינוך באופן משמעותי, והצגת תוכנית ריאלית לשיפור מעמדם, וזאת ללא כל דיחוי".
מנהלת בית ספר יסודי נוספת מתל אביב אמרה גם היא כי האחריות חלה גם על שרת החינוך, בהיותה חברה בממשלה, ולא רק על משרד האוצר. "ביכולתה להשפיע באופן מעשי ולייצר את השינוי להעלאת שכר המורים. שבענו מהצהרות תמיכה ואהדה. אין מורים, חסרים מנהלים - והמערכת בקריסה", אמרה.
מנהלת מהצפון הייתה תקיפה יותר, ואמרה כי "מערכת החינוך לא 'עלולה' לקרוס, היא כבר קורסת. אנחנו נמצאים היום בסיטואציה כזו שבה אין לנו כוח אדם, אנחנו מתפשרים על איכות המורים ומוותרים על תכנים ומיומנויות כדי לייצר מערכת שעות של 'החזקת' התלמידים".
לדבריה, "אנחנו סובלים מאובדן סמכויות, מביורוקרטיה אגרסיבית, מאלימות גואה, מעזיבה המונית של מורים ומנהלים ומתנאי עבודה ושכר ירודים שפוגעים בסופו של יום בתלמידים, ולמעשה בחוסנה של המדינה ועתידה. על כך, לא יסייעו אמירות תמיכה וגיבוי של השרה והמנכ"לית במורים. מאסנו במילים, אנחנו מבקשים להעלות מחדש את החינוך לראש סדרי העדיפות במדינה, במעשים של ממש".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לפוסט של שרת החינוך: "על אף האמור, משרד החינוך שותף מלא לעבודה הנעשית כיום לגיבוש תקציב המדינה במסגרתו מתוכננת הגדלה של תקציב החינוך ושכר מורה מתחיל, כמו גם תקצוב לתגמול מצוינות בקרב מנהלי ועובדי ההוראה ושינויים נדרשים אחרים במערכת החינוך, כגון התאמת לוח החופשות.
"בהקשר זה, ובתגובה למהלך החד צדדי והמיותר של יפה בן דוד בהכרזתה אמש על סכסוך עבודה, השיב הממונה על השכר באוצר למזכ״לית הסתדרות המורים כי משרד האוצר ימשיך בכל עת בניהול משא ומתן ענייני ובתום לב".