מאות מילואימניקים שגויסו במלחמה יוכלו להתקבל ללימודים באוניברסיטת תל אביב בלי בחינה פסיכומטרית בכל תחומי הלימוד – למעט רפואה. כך נודע היום (ד') ל-ynet. על פי ההחלטה שהתקבלה באוניברסיטה, כל תוכנית לימודים בקמפוס תקצה מכסה של כ-10% מסך המתקבלים אליה עבור אפיק קבלה במתכונת החדשה – ועל פי ההערכות יתקבלו בלי פסיכומטרי כ-500 מילואימניקים.
3 צפייה בגלריה
אוניברסיטת ת"א
אוניברסיטת ת"א
אוניברסיטת תל אביב. הקלה משמעותית חדשה למילואימניקים
(צילום: Roman Yanushevsky, shutterstock)
הזכאות תינתן למועמדים ללימודים אשר שירתו 60 יום ומעלה בשנת 2023, החל מ-7 באוקטובר, או כאלו ששירתו לפחות 28 יום מתחילת 2024. בהתאם להחלטת האוניברסיטה, הזכאים והזכאיות לכך יתקבלו ללימודים על בסיס ציוני הבגרות בלבד. כל יחידה תפרסם את הציון הנדרש באתר הרישום בתחילת השבוע הבא, מיד לאחר היום הפתוח שיתקיים באוניברסיטה ביום שישי הקרוב.
מאוניברסיטת תל אביב נמסר כי מאחורי המהלך עומד הקושי שיצר שירות המילואים החריג בהכנה לבחינה הפסיכומטרית, בדצמבר אשתקד ובאפריל הקרוב. האוניברסיטה תפעל להנגיש את מסלול הקבלה החדש גם למפונים מקו העימות, על בסיס אישור מהמדינה. באוניברסיטה מציינים כי ההתאמות בכל הנוגע לתחום הרפואה - שהופרד כאמור מהמתווה - מטופלות בנפרד על ידי פורום דיקני הרפואה, והן נעשות בתיאום עם כלל האוניברסיטאות.
באוניברסיטה מדגישים כי ההחלטה, שאותה הוביל הרקטור פרופ' מרק שטייף, התקבלה בתום בחינה מקיפה של הנושא. "ההתאמות בקבלה ללימודים הן חלק מהמחויבות העמוקה של האוניברסיטה למשרתי.ות המילואים בצה"ל ולהצלחתם בלימודים, והכרה בקושי שנוצר להם בשל השירות גם בשלב הקבלה, טרם הלימודים", מסרו. "חלק ניכר מהמועמדים ניגשים לבחינות הפסיכומטרי בדצמבר ואפריל – אך כיוון שהמלחמה נפתחה באוקטובר ונמשכת גם בחודשים אלו, אזי אותם.ן משרתי.ות מילואים התקשו לגשת למועד דצמבר ו(התקשו גם) בהכנה למועד אפריל".
3 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב, בסוף דצמבר
(צילום: שלומי מזרחי)
עוד נמסר כי בשנת הלימודים הנוכחית הבטיחה הנהלת האוניברסיטה לעשות ככל הניתן כדי שכלל משרתי המילואים יסיימו את הלימודים בהצלחה – והיא נחושה לעמוד בהבטחה זו. האוניברסיטה אישרה עוד לפני פתיחת השנה מתווה מיוחד לטובת חיילי המילואים, שכולל שורת הקלות והתאמות. בין ההקלות: הפחתה של מספר השעות הנדרשות להשלמת התואר, הזכות לקבל ציון בינארי בחלק מן הקורסים, מתן גמישות בבחירת מועדי הבחינות ועוד.
לאחרונה האוניברסיטה ביצעה שינויים נוספים במתווה, לרבות התאמות ייעודיות לתלמידות ותלמידים ששירתו במילואים מאז פתיחת הסמסטר 28 ימים או יותר. כמו כן מתקיימים כעת דיונים באוניברסיטה לגבי המשך ההקלות בסמסטר ב'.
3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
לוחמי צה"ל בעזה, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
סוגיית הקבלה של מילואימניקים לאוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה נבחנת כעת גם במוסדות אחרים, כשברקע החשש של משרתים רבים שלא יצליחו להתכונן לבחינה הפסיכומטרית – משום שהם עדיין מגויסים ויפסידו בשל כך שנת לימודים אקדמית.
שר החינוך יואב קיש מקדם כיום חקיקה תקדימית, שאמורה להיות מושלמת בשבועות הקרובים ולתת מענה לבעיה הזו. הצעת החוק תאפשר למוסדות לתעדף את הלוחמים ולהקל בתנאי הקבלה והכניסה שלהם למוסדות ההשכלה הגבוהה. בחקיקה ישנה התייחסות מפורשת להקלות גם בנוגע לבחינה הפסיכומטרית. ועד ראשי האוניברסיטאות ממתין לחקיקה שתאפשר בהוראת שעה לתעדף משרתי מילואים בקבלה לשנת תשפ"ה.