בית משפט בוורשה הרשיע אתמול (יום ג') פעילה למען הפלות, שסיפקה כדורים להפסקת הריון לאישה שבן זוגה התעלל בה. הפעילה, יוסטנה ודיז'ינסקה, נשלחה לשמונה חודשי עבודות שירות.
ארגוני זכויות אדם עקבו בדאגה אחרי משפטה של וידז'ינסקה, ומאמינים שהרשעתה מהווה תקדים במדינה הקתולית השמרנית, שבה המדיניות כלפי הפלות היא מהמחמירות באירופה. וידז'ינסקה, מייסדת ארגון Abortion Dream Team, היא הפעילה הראשונה שנשפטת על סיוע לאישה שרצתה להפסיק את ההריון. ארגוני זכויות האדם חוששים שהרשעתה של וידז'ינסקה תרתיע את שאר הפעילות, ובסופו של דבר תגרום להן להפסיק לסייע למי שרוצות לעבור הפלה.
4 צפייה בגלריה
פולין יוסטנה וידז'ינסקה שסייעה לאישה לעבור הפלה הורשעה במשפט
פולין יוסטנה וידז'ינסקה שסייעה לאישה לעבור הפלה הורשעה במשפט
וידז'ינסקה בבית המשפט בוורשה
(צילום: AFP)
ארגון "הפדרציה הבינלאומית להורות מתוכננת" מסר כי "מזעזע" שווידז'ינסקה הורשעה על כך שסייעה לאישה אחרת להפסיק את ההריון. "אנחנו מזועזעים מכל התהליך", אמרו בארגון. "לא ניתן להעלות על הדעת שמגנים אדם שגילה אמפתיה וחמלה כלפי אדם אחר".
התובעים האשימו את וידז'ינסקה בסיוע להפלה – עבירה שהרשעה בה מובילה לעד שלוש שנות מאסר. פולין אוסרת על הפלות כמעט לחלוטין, ומתירה לנשים להפסיק את ההריון רק אם הן נכנסו להריון כתוצאה מאונס או גילוי עריות, וכאשר ההריון מסכן את חייהן. במשך שנים אישרה פולין לעבור הפלות גם כתוצאה ממומים שהתגלו בעובר - אך בית המשפט החוקתי ביטל זאת ב-2020.
חוק ההפלות הפולני מעניש רק את מי שמסייע לנשים לעבור הפלה או לרכוש כדורים להפסקת הריון, ולא את הנשים עצמן. פולניות שמעוניינות להפסיק את ההריון נאלצות לעבור את ההליך בחשאי, או לנסוע לגרמניה, צ'כיה ומדינות אחרות שבהן ההליך חוקי.
וידז'ינסקה אמרה לבית המשפט שהיא שלחה את הכדורים לאישה ההרה ב-2020, כשגילתה שבן זוגה של אותה אישה מתעלל בה. האישה, שכבר הייתה אמא לילד אחד, הסתירה את ההריון מבן זוגה ותכננה לנסוע למרפאה בגרמניה כדי לעבור הפלה, אך בגלל הגבלות הקורונה באותה העת נאלצה להישאר בפולין. היא קיבלה מווידז'ינסקה את הכדורים, אך בן זוגה גילה על כך ולקח אותם ממנה. לאחר מכן דיווח על וידז'ינסקה למשטרה. בסופו של דבר האישה עברה הפלה טבעית.
"אני לא מרגישה שאני עומדת בבית המשפט לבדי. מאחורי נמצאות החברות שלי ומאות נשים שעדיין לא התמזל מזלי לפגוש", אמרה וידז'ינסקה והצהירה כי היא לא חשה אשמה.
מחוץ לבית המשפט נערכה הפגנת תמיכה בווידז'ינסקה. "אני יוסטנה", נכתב בשלטים שהונפו שם.