3 צפייה בגלריה
אלכסנדר ויוליה דרוז'נקוב
אלכסנדר ויוליה דרוז'נקוב
"התינוקות זקוקים לבדיקות וטיפול רופא עיניים". אלכסנדר ויוליה דרוז'נקוב עם שני ילדיהם
עשרות זוגות ישראלים שעברו בחודשים האחרונים הליך פונדקאות בגאורגיה, מצאו עצמם שבויים בסכסוך בין משרד החוץ למשרד האוצר, ואינם יכולים לחזור לארץ עם התינוקות שנולדו להם. עובדי משרד החוץ שובתים בשבועות האחרונים, וכתוצאה מכך לא ניתן להנפיק דרכונים ואישורי כניסה לישראל. המשפחות הצעירות שוהות בגאורגיה כבר יותר מחודשיים כאשר כספם הולך ואוזל, וחלק מהתינוקות זקוקים לטיפול רפואי. כך למשל, חלקם זקוקים לקבלת חיסונים בישראל ולביצוע פרוצדורות רפואיות הכרחיות כמו טיפול במחלות עיניים. כמו כן, אחת האימהות היא מטופלת אונקולוגית, הזקוקה להמשך טיפול מציל חיים.
אלכסנדר דרוז'נקוב הנמצא בישראל שלח מכתב בהול למשרד החוץ בעזרת חברת סורמום, ובו דרישה מהמשרד להחזיר לארץ את אשתו יוליה ושני ילדיהם אשר נולדו בהליך פונדקאות. במכתבו כתב אלכסנדר: "אני פונה אליכם לפנים משורת הדין ומבקש סיוע להחזיר לארץ את אשתי, יוליה דרוז'נקוב, הנמצאת בגאורגיה יחד עם התאומים שלנו דוד ולב. התינוקות שלנו כבר נרשמו במשרד הפנים וכבר יש אישור להנפקת דרכונים עבורם. התינוקות זקוקים להמשך בדיקות וטיפול אצל רופא עיניים, עקב בעיה שנגרמה בגלל לידה מוקדמת של היריון תאומים בשבוע 33. בנוסף, אשתי יוליה מטופלת אונקולוגית וזקוקה גם למעקב רפואי. אני נאלצתי לחזור לארץ ולשוב לעבודתי, כדי לכסות את ההוצאות הכלכליות הרבות שהמצב יצר".
3 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
הוועד מאשים את לפיד. בניין משרד החוץ בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
אידה בראון, מייסדת ומנכ"לית חברת סורמום, המסייעת לזוגות לעבור הליך פונדקאות בארץ ובחו"ל, מוסיפה ומזהירה מפני הסכנות במידה ולא ימצא פיתרון. "משרדי החוץ והאוצר מנהלים מאבקי כוח בזמן שתינוקות שרק נולדו ואף חלק מהזוגות זקוקים לטיפול רפואי. מדובר כאן על הצלת חיים, לא פחות מכך", היא אומרת. "לא יכול להיות שבגלל סכסוך תקציבי כזה או אחר, אזרחים ישראלים ישלמו את המחיר וייתקעו במדינה זרה כבר יותר מחודשיים. מעבר למעמסה הכלכלית הכבדה והסיכון הבריאותי, מדובר על לחצים נפשיים קשים מאוד. הליך פונדקאות הוא ארוך ודרושות תעצומות נפש על מנת לעבור אותו. הם הצליחו בכך, ועכשיו באה המדינה ומציבה ביניהם אתגרים נוספים שלא ציפו להם. אני קוראת למדינה להתעשת ולאפשר להם לחזור לישראל, על מנת שיוכלו לטפל בתינוקות ולהתחיל את החיים כמשפחה".
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר: "עובדי משרד החוץ מסכנים את חייהם על מנת לסייע ליהודים ולאזרחים הישראלים באוקראינה וזוכים להערכת הציבור. אך לצערנו, בעוד הציבור מוקיר את פועלם, ושליחי משרד החוץ מוכיחים, בפעם המי יודע כמה, עד כמה הם חיוניים לביטחונה ולשגשוגה של ישראל, הם זוכים לזלזול מצד פקידים באוצר, הממשיכים לגרור את רגליהם במקום לפתור את המשבר במשרד החוץ. את הביקורת יש להפנות למי שנושא באחריות לניהול משרד החוץ, שר החוץ יאיר לפיד. ההתעלמות הבוטה מהדרישות המוצדקות של עובדי שירות החוץ תוביל רק להחרפת הצעדים".
העיצומים שעליהם הכריז ועד העובדים במשרד החוץ פוגעים לא רק ביכולת להנפקת דרכונים בשגרירות בגאורגיה, אלא בשגרירויות רבות אחרות בעולם, ובוועד מבטיחים שהמשבר יילך ויחריף כל עוד לא תיפתר המחלוקת מול משרד האוצר. אחרי הודעת הקונסול במיאמי על עצירת הנפקת הדרכונים שם, הודיעו בסוף השבוע הנציגויות הישראליות במינכן שבגרמניה ובקנברה בירת אוסטרליה כי גם להם אזל מלאי הדרכונים ולכן מעתה לא ינופקו דרכונים לישראלים. במשרד החוץ צופים כי במהלך השבוע יאזל מלאי הדרכונים בשגרירויות נוספות.
3 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ. המשבר פוגע בהנפקת דרכונים בקונסוליות ושגרירויות בעולם
(צילום: גיל יוחנן )
גם בקונסוליה בניו יורק עצרו את הנפקת הדרכונים. בהודעת הקונסוליה נאמר: "עקב סכסוך העבודה שהוכרז במשרד החוץ, ועד העובדים מונע העברת ציוד לקונסוליות, ולכן לא נוכל להנפיק דרכונים ישראלים בקונסוליה בניו יורק עד להודעה חדשה. נא להימנע משליחת בקשות לחידוש דרכון עד להודעה חדשה".
קונסול ישראל באוסטרליה, ניר רובינוף, אמר מוקדם יותר השבוע: "משרד האוצר פוגע בנו ומתעמר בכל עובדי משרד החוץ. הגענו למצב של סכנה גדולה לעתיד שירות החוץ. לצערי אני נאלץ להודיע שמלאי הדרכונים באוסטרליה אזל וכי לא יהיה מלאי חדש עד לסיום העיצומים". רובינוף הביע התנצלות בפני האזרחים שייפגעו כתוצאה מהעיצומים.