2 צפייה בגלריה
בלגיה תמכה בבקשת הפלסטינים מבית הדין בהאג לחוות דעת לגבי חוקיות הכיבוש. דרמנייה
בלגיה תמכה בבקשת הפלסטינים מבית הדין בהאג לחוות דעת לגבי חוקיות הכיבוש. דרמנייה
בלגיה תמכה בבקשת הפלסטינים מבית הדין בהאג לחוות דעת לגבי חוקיות הכיבוש. דרמנייה
שר הכלכלה של בלגיה פייר-איב דרמנייה הודיע אתמול (רביעי) בתשובה לשאלה בוועדה בפרלמנט כי ביקש ממשרדו להכין רשימת סנקציות נגד חברות הפועלות בהתנחלויות הישראליות.
השאלה נגעה לרשימה השחורה שפורסמה על ידי נציבות האו"ם לזכויות אדם בנוגע לחברות שפועלות בהתנחלויות. דרמנייה השיב כי "חשוב לחנך את הצרכנים והמפיצים לגבי מקורם של מוצרים מהשטחים הכבושים כדי לגרום להם להיות מודעים לאחריותם החברתית".
בלגיה קיבלה לפני כשנה החלטה לממש סימון מוצרים מההתנחלויות ולפעול ליצירת הבחנה בין ישראל לשטחים. במסגרת ההחלטה במדינה יערכו פשיטות של המכס הבלגי על משלוחים מישראל כדי לוודא האם הסחורה הגיעה מההתנחלויות, יערכו פשיטות על חנויות שמוכרות מוצרים מההתנחלויות, יתמכו ברשימה השחורה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם של חברות וגופים שפעילים בהתנחלויות ויישמו סעיפים טריטוריאליים על כל הסכם עם ישראל כך שלא יחול על ההתנחלויות.
בלגיה היתה מאז ומתמיד מהדוחפות הגדולות באיחוד האירופי לסימון מוצרים מההתנחלויות, אך לא יישמה זאת בעצמה. בזמן מבצע שומר חומות, שרת החוץ לשעבר סופי ווילמס אמרה כי בלגיה תעמיק את מדיניות ההבחנה בין ישראל לשטחים עליה הכריז האיחוד לפני מספר שנים. בלגיה גם תמכה בבקשת הפלסטינים לקבלת חוות דעת לגבי החוקיות של "הכיבוש הישראלי המתמשך" מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ).
בחודש יוני האחרון רמז ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה קרו כי בלגיה בוחנת את האפשרות לאסור מוצרים מההתנחלויות אך למחרת משרדו הבהיר שהמדינה לא תשיק יוזמה חדשה בתחום ותפעל רק במסגרת ההנחיות של האיחוד האירופי.
גורמים מדיניים בירושלים מסרו בתגובה כי "מבחינתנו לא מדובר ביוזמה בלגית שעומדת על הפרק, אלא בתגובה לתקשורת של שר ממפלגת שמאל אנטי ישראלית שנדחק לפינה על ידי חברי פרלמנט ממפלגת שמאל קיצונית יותר. שגרירות ישראל בבריסל עוקבת אחר הדברים מקרוב ומונעת כל יזמה שעלולה לעלות על הפרק. חשוב להזכיר שלאור השוק האירופי המשותף נושאים מסוג זה הם בסמכותו של האיחוד האירופי ולא של מדינה חברה כזו או אחרת".
2 צפייה בגלריה
מוחמד אשתייה ראש ממשלה פלסטינית פלסטיני פלסטינים הרשות הפלסטינית
מוחמד אשתייה ראש ממשלה פלסטינית פלסטיני פלסטינים הרשות הפלסטינית
"הסיטואציה הפלסטינית תסתבך בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת". אשתייה
(צילום: EPA)
בתוך כך, פרסמה סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" כי ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה שוחח עם השליחה הנורבגית לתהליך השלום במזרח התיכון, הילדה האראלסטד, בנוכחות נציגת נורבגיה ברשות הפלסטינית טורן וסט, על ההתפתחויות האחרונות והתפתחויות פוליטיות - ועל רקע האישור בוועדה של האו"ם, של החלטה הסוללת את הדרך לבית הדין הבינלאומי בהאג לחבר חוות דעת על השלטון בשטחים שהפך למעשה לסיפוח, לפי ההחלטה.
אשתייה אמר כי "הסיטואציה הפלסטינית הולכת להסתבך יותר ויותר בעקבות תוצאות הבחירות של הכנסת שתביא יותר התנחלויות והקצנה". הוא ציין כי בנוסף לפעילות הפלסטינית במישור המדיני הבינלאומי, יעשו מאמצים להשגת פיוס לאומי עם כל הפלגים הפלסטינים, בנוסף להפעלת לחץ על ישראל לאפשר קיום בחירות בכל השטחים הפלסטיניים, כולל ירושלים, בהתאם להסכמים שנחתמו, ולפעול ליישום רפורמה מקיפה.
ראש הממשלה קרא לנורבגיה ולקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל לשחרר כספים פלסטיניים שנעצרו במשך שנים, וקרא ללחוץ על ישראל לקיים הבטחות שנתנה לפני מפגש המדינות התורמות לשחרר כספים שהועברו ממקורות זרים, אותם עצרה אותם מחשש שיועברו לגורמי טרור או למטרות טרור.