ברקע אישור השרים לקדם את הצעת חוק החמץ של ח"כ משה גפני מיהדות התורה, כפי שנחשף ב-ynet, שמיועדת לאכוף אכילת חמץ לחלוטין בבתי החולים ובקופות החולים, מיעטו מנהלי בתי החולים להתייחס לנושא. ואולם, שורת רופאים ורופאות - ובהם גם בכירים ומנהלי מחלקות - חתמו על עצומה והביעו התנגדות נחרצת למהלך.
4 צפייה בגלריה
משה גפני ואיסור הכנסת חמץ לבית החולים
משה גפני ואיסור הכנסת חמץ לבית החולים
גפני והצעת החוק שמעוררת סערה גם במערכת הבריאות
(צילום: שלו שלום)

לטענת החתומים על העצומה, אותה יזם הארגון "ישראל חופשית", הרופאים יתנגדו לחיפוש וחיטוט בתיקי המאושפזים והמבקרים בימי חג הפסח, שכן לדבריהם מדובר בכפייה דתית בין כתלי מוסדות הבריאות. יש לציין כי בעבר בג"ץ התיר אכילת חמץ בבתי החולים, החלטה אותה מבקשת הממשלה לשנות.
"אנחנו, רופאות ורופאים במערכת הבריאות הישראלית, קוראים לממשלה לסרב לאשר את חוק הכפייה הדתית של ח"כ גפני, שיעקוף את פסיקת בג"ץ ויחזיר את החיטוט בתיקים במהלך חג הפסח", כתבו הרופאים בעצומתם. "אנחנו דורשים ודורשות מכם לא לייצר עוד כעס וריבים במקום שאין בהם שום צורך".
לדבריהם, "כל מי שנכנס בשערי בית החולים - בין אם מטופל, מלווה או מבקר, עושה זאת בלית ברירה ובמצב רגיש. זה לא המקום להוסיף כעס והתנגדות, זה המקום לחמלה וסובלנות. תנו לנו להמשיך לעסוק ברפואה הכי טובה שיש, ואל תייצרו עוד כפיה דתית באמצעות חיטוט בתיקי המאושפזים, המבקרים והסגל בבתי החולים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר איתי הולצר
ד"ר איתי הולצר
"לא אכנס לבית החולים". ד"ר איתי הולצר
(צילום: יובל חן)
בין החותמים ד"ר איתי הולצר, מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק. "זו עוד סוגייה משמעותית בחופש הפרט וכפייה דתית במסגרתה יופעל עליי מנגנון של חיפוש בשל עניין דתי", הוא אמר. "את העובדה שהתיק שלנו נבדק בכניסה למוסד הרפואי אנחנו מקבלים בשם הזכות לחיים והביטחון שהם עליונים במקרה הזה, לכן אני מסכים שיחטטו לי ויבדקו שאני לא מסכן אף אחד ושאין לי פצצות או נשק, אבל שיחפשו חמץ בתיק? אני לא אכנס לבית החולים אם תהיה בדיקה לשם המטרה הזו".
לדבריו, "יש הרבה סוגים של סטטוס קוו שאני מכבד, ויש נהלים שמקובלים עלינו לשמירה על כשרות במתכונת של כל המוסדות הציבוריים, אבל המצב שבו בודקים אם יש לי חמץ או לא, זו כבר פגיעה גסה וכפייה דתית". הוא ציין כי "זו דוגמא אחת לאינספור דברים שמנסים לקדם בלי שום יכולת לבקר או לפקח על זה ויכול להגן על פגיעה בזכויות הכי בסיסיות".
על פי הצעת החוק, "בתקופת חג הפסח, לא יוכנס ולא יוחזק במוסד רפואי חמץ או כל מזון אחר אלא לפי הוראות שתקבע מועצת הרבנות הראשית לישראל. מנהל מוסד רפואי רשאי להסמיך עובד למניעת הכנסת או החזקת מזון בניגוד להוראות".
4 צפייה בגלריה
יסכה לדנסברג
יסכה לדנסברג
"אנשים מגיעים לבית החולים במצוקה, החיטוט פולשני". ד"ר לנדסברג
(צילום: יאיר שגיא)
ד"ר יסכה לנדסברג, מומחית להיריון בסיכון גבוה באיכילוב ובקופת החולים מכבי, חתמה גם כן על העצומה. "חיטוט בכליו של אדם כדי לראות אם יש או אין לו חמץ זו פגיעה בפרטיות. אנשים מגיעים לבתי חולים והמבקרים שבאים לבתי חולים הם במקום של מצוקה, ואקט של חיטוט בכלים שלהם הוא פולשני וכופה את דרכו של האחד על האחר, ואין לזה גבול", היא טענה.
"היום בודקים שאין חמץ ומחר יבדקו שמישהו לא הביא צ'יזבורגר או שינקן. אפשר לכבד את המרחב הציבורי כי יש אנשים שהם שומרי מסורת אבל בשום פנים ואופן לא לחטט בחפצים כי זו פגיעה בפרטיות שהיא בלתי נסבלת". היא מוסיפה כי "אין לי שום דבר נגד הדת, אבל לכפייה אין מקום בשום מקום, ובטח לא בסביבה כמו בית חולים. כל אקט שיכול להיתפס כפוגעני רק מרחיק אנשים מהיהדות ומייצר הקצנה. זה מיותר".
בתוך כך יש לציין כי בתגובה לפניית ynet בעניין, ההסתדרות הרפואית השיבה כי טרם גיבשה עמדה בעניין.
4 צפייה בגלריה
דני ראבד
דני ראבד
ד"ר דני ראבד
(צילום: גדי קבלו)
"בדומה לרבים מחבריי אנחנו מתנגדים בצורה חוצצת וחד-משמעית לחוק הזה שיכיל את הכפייה הדתית על עוד אספקט של החיים שלנו שאנחנו מכירי אותה מקרוב וכעת ניחשף אליה גם בתוך בית החולים. אנחנו, שמשתדלים לשרת את כל אזרחי ישראל בנאמנות בבית החולים, צריכים לנהוג ביתר רגישות בשביל לטפל בקהלים שונים של חילוניים, דתיים על זרמי הדתיות השונים ומוסלמים על רגשותיהם השונים ועדיפויותיהם השונות", אמר ד"ר דני ראבד מבית החולים אסותא באשדוד.
"בתוך הכאוס הדתי הזה, כל חוק שנכנס יכול רק להבעיר את המצב שגם כך הוא מורכב וסבוך. אני לא רואה איך החוק הזה מקדם אותנו אלא לוקח אותנו לאחורה, בדומה לחוקים אחרים שמנסים להנהיג עלינו בתקופה האחורנה. חלק מהחירות שלי, של מטופליי היא שאף אחד לא יחטט וייגע בתיק שלנו, ומכאן ההתנגדות לחוק".
בהצעת החוק מסבירים כי "חמץ בפסח אינו 'בטל בשישים', כך שחמץ שייאכל בכלי אפילו בכמות מועטה עלול לגרום לשלילת הכשרות מהכלים, באופן שימנע משומרי כשרות לאכול בכלים אלה. בנוסף, ישנו איסור מיוחד בפסח של 'בל יראה ובל ימצא'". גפני ציין בהצעה כי במשך עשרות שנים, בתי החולים בישראל, שבהם ניתן שירות לציבור הרחב, לא אפשרו הכנסת חמץ בתקופת חג הפסח, וזאת כדי לאפשר לחולים לשמור על הכשרות בחג הפסח.
"נגד ההוראה והסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים שלא להכניס חמץ בפסח לבתי חולים, הוגשה עתירה לבג"ץ", נכתב בהצעה. "בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים". הוא ציין כי משמעותה של פסיקה זו היא שרוב אזרחי מדינת ישראל ששומרים על כשרות בפסח, לא יוכלו לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בחג הפסח בבתי חולים. "לאור האמור, מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה", נכתב.
אורי קידראורי קידרצילום: גיא גלעד
אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית", שכאמור גיבשה את העצומה, מסר בתגובה: "לחוק שיאפשר חיפוש בתיקים של באות ובאי בתי החולים יש רק מטרה אחת - לסכסך את הציבור הישראלי עם עצמו, ולגרום כעס ועצב לאנשים ברגעים הכי קשים בחייהם. ממשלת הכפייה הדתית החליטה להתעמר ברופאה שמביאה אוכל מהבית כדי לאכול בהפסקה, בנכד שמלווה את סבא שלו ורוצה לפנק אותו במשהו טעים, ובכל אחד אחר שנקלע לבית החולים ויצטרך לתת תשובות למשגיח הכשרות בכניסה על האוכל שלו. אנחנו נפעל בכל הכוח לעצור את החקיקה הרעה הזו בזירה הציבורית, הפוליטית והמשפטית. לא יקומו בישראל משמרות דת שמפקחות על האוכל שלנו, לא בבתי חולים ולא בשום מקום אחר."
גם ב"פורום החילוני" הגיבו על הצעת החוק: "מדובר בפגיעה ישירה בכבודם ובזכויות האדם הבסיסיות של מאושפזים, מבקרים, ונשות ואנשי הצוותים הרפואיים בבתי החולים. זו יריית פתיחה של גל חקיקה דתי פונדמנטליסטי והכרזת מלחמה גם על בג"ץ וגם על הציבור החילוני. שלא יהיה לאף אחד ספק - הציבור החילוני ישיב מלחמה".