גורמי מודיעין אמריקנים ופקחי גרעין בינלאומיים טוענים כי טהרן הצליחה לשכלל במהירות את מתקני הגרעין האיראניים שהותקפו על ידי ישראל, שקיוותה לשבש את ייצור הצנטריפוגות ולעכב את הגעת איראן לפצצה. לדברי הגורמים, ששוחחו עם "ניו יורק טיימס", האיראנים התקינו מכונות חדשות שיכולות להעשיר אורניום בקצב מהיר בהרבה. גורם אמריקני בכיר כינה את התוכנית האיראנית לשיקום המתקנים "התוכנית לבנייה מחדש - טוב יותר" - Build Back Better.
לפי הדיווח, ארה"ב הזהירה את ישראל בדיונים המתקיימים מאחורי הקלעים כי המתקפות החוזרות ונשנות נגד מתקני הגרעין אמנם מספקות מבחינה טקטית - אך בסופו של דבר מובילות לתוצאה ההפוכה. גורמים בישראל מצידם אמרו כי אין בכוונתם להרפות - והדפו את הטענה האמריקנית כי ההתקפות מעודדות בנייה מחדש שעוזרת להאיץ את תוכנית הגרעין. ב"ניו יורק טיימס" כתבו כי הגישה הישראלית - שימוש בכוח נגד תוכנית הגרעין האיראנית - מנוגדת לזו של האמריקנים, שדוגלים בדיפלומטיה.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
בארה"ב הזהירו את ישראל: תקיפות מתקני הגרעין באיראן מובילות לתוצאה ההפוכה. התגובה הישראלית: לא נרפה
(צילום: EPA)
הדיווח הזה מגיע כשברקע חידוש שיחות הגרעין, בסוף החודש בווינה. בשיחות לא צפויים להשתתף האמריקנים - שיהיו אמנם בעיר, אך לא בחדרים הסגורים יחד עם יתר נציגי המעצמות.
עד לפני כמה חודשים בממשל ביידן שידרו אופטימיות באשר לאפשרות של חתימה מחדש על הסכם הגרעין, ממנו יצאה ארה"ב בתקופת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. לפי הדיווח, כעת הנציגים האמריקנים ישובו לווינה הרבה יותר פסימיים. הנוסח שהוסכם אז, ביוני - נראה היום כלא רלוונטי - והתקווה של הנשיא ג'ו ביידן לחזור להסכם כבר בשנתו הראשונה בבית הלבן לא צפויה להתממש.
אבל בתוך הבית הלבן נערכים בימים האחרונים דיונים אם ניתן יהיה להגיע להסכם ביניים עם איראן שלפיו טהרן תקפיא את ייצור האורניום המועשר לרמה גבוהה, ובתמורה ארה"ב תקל על טהרן במספר מוגבל של סנקציות. הדבר, כך מעריכים בוושינגטון, עשוי לקנות זמן למשא ומתן - על אף שככל הנראה לא יפתור את הבעיה כולה.
2 צפייה בגלריה
איראן שיחות גרעין וינה אוסטריה
איראן שיחות גרעין וינה אוסטריה
שיחות הגרעין בווינה צפויות להתחדש בקרוב
(צילום: רויטרס)
ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי קניית זמן עשויה להיות חיונית. רבים מיועציו של ביידן מעריכים כי הטלת סנקציות נוספות על איראן - בנוסף לסנקציות הרבות שהוטלו נגד טהרן בתקופתו של טראמפ - לא יועילו. הם מאמינים כי הקלה בחלק מהסנקציות עשויה לסייע במשא ומתן.
בתוך המועצה לביטחון לאומי ומערך הסייבר של ארה"ב יש הסכמה שאיראן השתפרה בתגובותיה למתקפות סייבר, ושכעת קשה בהרבה לבצע תקיפות מהסוג שביצעו ארה"ב וישראל נגד איראן לפני כעשור. גורמים אמריקנים וישראלים בהווה ובעבר אמרו לעיתון האמריקני שהאיראנים שיפרו מאז את יכולות ההגנה שלהם מפני מתקפות שכאלה ובנו מערכי סייבר משלהם.