שר החוץ ישראל כץ הגיע היום (שני) לכינוס שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל. בהצהרה לפני הפגישה עם 27 שרי החוץ הציג כץ לכתבים תמונות של התינוק החטוף כפיר ביבס, אמו שירי ועוד חטופות ישראליות שמוחזקות בידי חמאס. הוא אמר כי שחרור החטופים "דחוף מאוד, וחשוב לעשות את זה כמה שיותר מהר".
בנוסף אמר שמטרתו היא להשיג מהאיחוד האירופי "גיבוי להשמדת חמאס". כץ, שהחודש החליף את אלי כהן במשרד החוץ, אמר כי הוא מצפה משרי האיחוד האירופים "לגבות את ישראל להשמיד את חמאס, שתקף את ישראל בצורה ברוטלית מאוד. אנחנו צריכים להשיב את הביטחון שלנו".
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ בבריסל
(צילום: EPA/OLIVIER HOSLET)
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: AP Photo/Virginia Mayo)
הכינוס החודשי של שרי החוץ מתמקד הפעם במלחמה בעזה, ואליו הגיעו גם שרי החוץ של סעודיה, מצרים וירדן, וכן מזכ"ל הליגה הערבית. גם שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מליכי, נמצא בבריסל. כץ ואל-מליכי יפגשו בנפרד את שרי החוץ האירופים, ולא מתוכננת פגישה בין השניים.
לפני הכינוס המשיך שר החוץ של האיחוד, ז'וזפ בורל, בקו התקיף שלו נגד המדיניות הישראלית בעזה - ואמר לכתבים כי "ברור שהדרך בה ישראל מנסה להשמיד את חמאס היא שגויה".
לדברי בורל, "המצב ההומניטרי ברצועת עזה לא יכול להיות נורא יותר. אנחנו חייבים להתחיל לדבר על תוכניות ברורות להגעה לפתרון שתי המדינות". הוא הוסיף כי ישראל לא יכולה להגיע לשלום באמצעים צבאיים, ותהה בפני הכתבים: "על איזה פתרונות אחרים הם חושבים? לגרום לכל הפלסטינים לעזוב? להרוג אותם?".
4 צפייה בגלריה
ז'וזפ בורל
ז'וזפ בורל
ז'וזפ בורל
(צילום: JOHN THYS / AFP)
4 צפייה בגלריה
ז'וזפ בורל
ז'וזפ בורל
(צילום: JOHN THYS / AFP)
מדינות האיחוד האירופי מודאגות ממספר הפלסטינים שנהרגים בעזה, ובמהלך המלחמה קראו כמה פעמים להפוגות הומניטריות בלחימה. עם זאת באיחוד יש מחלוקות, והחברות טרם הגיעו להסכמה משותפת לקרוא להפסקת אש. כמה מהמדינות, בהן גרמניה, מתנגדות לקריאה להפסקת אש ותומכות בזכותה של ישראל להגן על עצמה.
גרמניה אמנם מתייצבת לצד ישראל במהלך המלחמה, אך גם היא מאמינה שהדרך היחידה לפתור את הסכסוך היא להקים מדינה פלסטינית. שרת החוץ הגרמנייה, אנלינה ברבוק, התייחסה לסערה סביב ההסתייגויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהקמת מדינה פלסטינית, והדגישה: "פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד לסכסוך".
לקראת הכינוס שלח האיחוד האירופי מסמך ל-27 המדינות החברות, שעוסק במפת דרכים לפתרון הסכסוך. המסמך קורא לחברות האיחוד ליזום "פסגת שלום" יחד עם מצרים, ירדן, סעודיה ומדינות הליגה הערבית, ולהזמין אליה גם נציגים מארה"ב ומהאו"ם. הפסגה תתקיים גם אם הישראלים והפלסטינים יסרבו להשתתף בה, ועם שני הצדדים יהיו התייעצויות בכל שלב.