שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי מתכנסים הבוקר (יום שני) למפגש בבריסל שיתמקד במלחמה בעזה, ובשיחה עם כתבים לפני כן הם נשאו הצהרות בסוגיה. שר החוץ של האיחוד, ג'וזפ בורל, המשיך בקו התקיף שלו נגד המדיניות הישראלית - וטען כי "ברור שהדרך בה ישראל מנסה להשמיד את חמאס היא שגויה".
לדברי בורל, "המצב ההומניטרי ברצועת עזה לא יכול להיות נורא יותר. אנחנו חייבים להתחיל לדבר על תוכניות ברורות להגעה לפתרון שתי המדינות". הוא הוסיף כי ישראל לא יכולה להגיע לשלום באמצעים צבאיים, ותהה בפני עיתונאים: "על איזה פתרונות אחרים הם חושבים? לגרום לכל הפלסטינים לעזוב? להרוג אותם?".
2 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל
ג'וזף בורל
ג'וזפ בורל
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה התייחס בין היתר לטענות על גידול במקרי האלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים ביהודה ושומרון, ואמר כי הוא מקווה שבימים הקרובים יטיל האיחוד האירופי סנקציות על אותם מתנחלים.
גם שרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק דיברה לפני הכינוס: אחרי הסנקציות החדשות שהטיל האיחוד על חמאס בסוף השבוע, היא אמרה כי "פירוק" רשתות המימון של ארגון הטרור הפלסטיני הוא דבר חיוני כדי לקדם שלום. היא התייחסה גם לסערה סביב ההסתייגויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהקמת מדינה פלסטינית, ואמרה: "פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד לסכסוך".
הדברים מגיעים כמה שעות לפני שנציגי האיחוד ייפגשו בבריסל, בנפרד, עם שר החוץ ישראל כץ ושר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי. לפסגה הוזמנו גם שרים ממדינות ערביות, ואחד מהם - שר החוץ הירדני איימן א-ספדי - אמר כי "הדרך היחידה לשלום היא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. ישראל מתנהגת כאילו היא מעל החוק ויש מדינות שעוזרות לה בכך. היא הורסת את עתיד השלום והביטחון באזור".

"ישראל מימנה את חמאס"

ביום שישי האחרון, נזכיר, האשים בורל את ישראל בכך ש"מימנה את חמאס כדי להחליש את הרשות הפלסטינית", והדגיש כי יש לכפות עליה מבחוץ את פתרון שתי המדינות - מאחר ש"רק הוא יביא לשלום, גם אם ישראל מתעקשת על ההפך".
בעבר ישראל בלמה את ביקורו של בורל בארץ בעקבות הניסיונות שלו להתקרב לאיראן ועמדתו הביקורתית על ההתנחלויות ועל פעילות צה"ל ביהודה ושומרון. בורל רצה לבקר בעבר בישראל אך משרד החוץ הבהיר לו שהוא לא רצוי, בין היתר בגלל השוואתו בין הטרור הפלסטיני לפעילות צה"ל בשטחים ודחיפתו לכיוון הסכם גרעין חדש.
עם זאת, בחודש נובמבר הוא הגיע לביקור בארץ וסייר ביישובי העוטף עם שר החוץ דאז, אלי כהן. בביקור בקיבוץ בארי, אמר אז בורל: "שום דבר לא מצדיק את מה שחמאס עשה כאן, רצח וחטיפה של ילדים, נשים וזקנים. אני קורא לשחרורם המיידי וללא תנאי של כל החטופים. אנחנו תומכים באופן חד-משמעי בזכותה של ישראל להגן על עצמה בכפוף לחוק והדין הבינלאומי. חמאס חייב להיות מובס".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
בורל עם השר כהן בבארי בנובמבר
(מתוך הטוויטר של ג'וזף בורל)
הוא התייחס גם באותו ביקור למצב ההומניטרי ברצועת עזה, ושלח מסר לישראלים: "אני יודע שעכשיו אתם אכולים בכאב ובצער, אבל ברגע מסוים נצטרך לראות איך המלחמה הזו מסתיימת ואיך נוכל ליצור עתיד טוב יותר, עתיד שמגיע לישראל, כי לעם היהודי מגיע לחיות בביטחון. הם סבלו יותר מדי במשך מאות שנים".
כאמור, היום צפוי שר החוץ ישראל כץ להשתתף בדיון של מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי. ממשרד החוץ נמסר אמש כי "השר כץ ידון עם מקביליו בדחיפות להכריע את חמאס ולהשיב את כל החטופים ללא תנאי".
השר כץ מסר: "אנו ממשיכים במערכה דיפלומטית למתן גב לחיילי צה"ל הגיבורים והכרעת החמאס. בפגישות בבלגיה אפעל לגיוס האיחוד האירופי ללחץ להחזיר את החטופים, לפגיעה בחמאס ולקידום פרויקטים כלכליים שישנו את האזור וידחקו את איראן".