אלוף-משנה שרון אסמן ז"ל היה מזן המפקדים הבלתי-שגרתיים בנוף הצה"לי, קצינים מהסוג שהמורכבות שלהם בלטה לעין למרחוק: לוחם, פילוסוף ואיש ספר, שקט ובאותה מידה כריזמטי, נטול דאווין אבל מנהיג, איש שטח של אבק ומדי ב' ובמקביל חובב קולינריה אנינה, אנטי-פוליטיקאי אבל שאפתן. בבוקר 1 ביולי בשנה שעברה, בסיום אימון כושר קרבי בבסיס, שלושה ימים בלבד אחרי שמונה למפקד חטיבת הנח"ל, הוא חווה דום לב ומותו נקבע זמן קצר לאחר מכן. בן 42 היה במותו. הוא הותיר אחריו את אשתו שרון, סמנכ"לית בקבוצת "ידיעות אחרונות", ושתי בנות קטנות.
ביום שלישי הקרוב, ערב יום הזיכרון, ישודר ברשת 13 וב-ynet סרטו של העיתונאי אלון בן דוד (במאי: ערן בן שבת, מפיק: יניב שחף), "הבלנד של אסמן", המשרטט באמצעות עדויות של חבריו, פקודיו ומכריו את דמותו הייחודית בשדה הקרב ובחייו האישיים, כולל תחביב שהעסיק אותו ואט אט קרם עור וגידים: מותג היין שיזם, ושאותו לא הספיק לטעום.
באולפן ynet התראיינו השבוע שני קצינים ששירתו תחת אסמן בגדוד 931 של הנח"ל ב"צוק איתן" בקיץ 2014, מבצע שבעקבותיו עוטר הגדוד בצל"ש (ראו בראש הכתבה). "הכרתי את שרון לראשונה במוצב זרעית", סיפר סרן (מיל') לירון פוקס, שהיה מ"פ בגדוד בצוק איתן. "פתאום מגיעה דמות שהיא לא כמו המפקדים שאתה מכיר. הוא לא צועק. בסוף מד"ס הוא מכין לך שקשוקה. במקום לעשות על האש הוא מכין לך ניוקי. הוא לא פוליטיקאי, אלא מי שבזכות המקצועיות עשה צעד אחר צעד, ולא בכדי הוא הגיע להיות מח"ט הנח"ל".
3 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל לאחר פיגוע דריסה סמוך כפר חיזמא
פעילות צה"ל לאחר פיגוע דריסה סמוך כפר חיזמא
אל"מ שרון אסמן ז"ל. "לאורך כל הלחימה הוא יזם"
(צילום: דובר צה"ל)
פוקס הוסיף: "בסוף צוק איתן קיבלנו צל"ש, ואני אמרתי שזה הצל"ש של אסמן. לאורך כל הלחימה הוא יזם. הוא הבין שהנפש של הלוחם צריכה להיות במוד של יוזמה. ארבעה מתוך חמישה מ"פים נפגעו והוא היה היחיד שלא נפצע. הוא התמודד עם הרבה מאוד מקרים ותגובות בלחימה, והאופי שלו והאינטליגנציה העניקו בסוף לגדוד את הצל"ש".
- ידעתם על הסיפור עם היין? "הזיקה של אסמן לאוכל ויין היא לא דבר שנסתר מעינינו. אבל לא ידעתי שהוא יודע להכין יין".
סרן (מיל') שי טוביה, שהיה גם הוא מ"פ ב-931 בצוק איתן, הוסיף: "אני חושב שמה שייחד את שרון זה שהוא לא היה מפקד רגיל. הוא היה חד, קר רוח, ידע להיות החלטי כשצריך, וידע לחבק כשצריך. והוא היה פשוט בן אדם אינטליגנטי – ידע לקרוא סיטואציות ולהתאים את עצמו אליהן. אנחנו הערכנו אותו על זה כפקודים שלו".
- הגדוד ספג אבדות בצוק איתן. איך הדברים תפקדו? "שרון ידע לפקס אותנו. הקור רוח והמקצועיות שהוא שידר בלחימה הקרינו על כולנו גם ברגעים הכי קשים שבהם איבדנו אנשים. הוא לא נתן לנו לנוח לרגע אחד ולחשוב על מה שהיה. אתה מאבד אנשים, אבל אתה מתמקד במשימה. ואת זה שרון ידע לעשות. בסרט יש משפט שאומר 'אתה לא צריך ווסאח כדי להיות מנהיג'. זה מה שהכי בלט אצל שרון אסמן".
3 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן
אל"מ אסמן. "הוא לא נתן לנו לחשוב על מה שהיה"
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
אלוף-משנה שרון אסמן מפקד חטיבת בנימים בזירת הפיגוע
אלוף-משנה שרון אסמן מפקד חטיבת בנימים בזירת הפיגוע
אסמן בזירת הפיגוע בגבעת אסף, דצמבר 2018
(צילום: דובר צה"ל)
אל"מ אסמן ז"ל נולד ב-1978 והתגייס לחטיבת הנח"ל ב-1997. בשנים 2004-2002 שירת כמפקד פלוגת הנ"ט בחטיבה, ולאחר מכן היה ראש נציגות דובר צה"ל בפיקוד המרכז. בין 2008 ל-2009 שירת כסגן מפקד גדוד גרניט, ובשנים 2011-2010 כקצין אגף המבצעים של חטיבת הנח"ל. בהמשך שירת גם כראש ענף חיל רגלים במרכז לאימונים ביבשה, ומפקד גדוד שחם (931).
הוא היה מהראשונים לחצות לתוך רצועת עזה בצוק איתן בקיץ 2014, כמפקד צוות גדודי משולב. בעקבות פעילותם בבית חאנון קיבלו הוא וקצינים בגדוד ציון לשבח, "בגין מסירות רבה וחירוף נפשם על הגנת ישראל, תושביה וחייליה".
בהמשך שירת כקצין אגף המבצעים של עוצבת שועלי האש, מפקד החטיבה המרחבית עציון ומפקד החטיבה המרחבית בנימין. בתפקידו האחרון לפני פיקוד על חטיבת הנח"ל שירת כקצין אגף המבצעים של פיקוד הצפון.