הפלסטינים ציינו אתמול (שני) בעצרת הכללית של או"ם 75 שנה לנכבה, ימים ספורים לאחר מבצע "מגן וחץ" - כשבמוקד עמד נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שהאשים: "ישראל נוהגת כמו גבלס - תשקר, תשקר, תשקר, בסוף אנשים יאמינו לך". קודם לכן: עשרות מדינות ביטלו את השתתפותן באירוע בעקבות לחץ של משרד החוץ והשגריר באו"ם גלעד ארדן.
"החלטת ציון הנכבה לאחר שנים של התעלמות מהאירוע, מציינת הכרה בינלאומית של המאורע, ומתנגדת לנרטיב הציוני שמתכחש לנכבה", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית בנאומו. "ישראל, הכוח הכובש, ממשיך את תוקפנותו נגד הפלסטינים, וממשיך לכבוש את שטחי פלסטין. מעצמות מסוימות שותקות היום לנוכח מעשי ישראל ומסרבות להביא לאחריותה על סיפוח וכיבוש השטחים, על ידי בניית התנחלויות ביניהן והפרת הסטטוס-קוו במסגד אל-אקצא".
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
"מצדיע בגאווה לשהידים שלנו". אבו מאזן באו"ם, אתמול
5 צפייה בגלריה
ההזמנה להשתתפות באירוע לציון 75 שנים לנכבה באו"ם
ההזמנה להשתתפות באירוע לציון 75 שנים לנכבה באו"ם
ההזמנה להשתתפות באירוע
עוד אמר אבו מאזן: "התנאים החשובים ביותר שצריכים להתקיים על מנת להשיג שלום בר קיימא באזור הם הכרה של זכות הפלסטינים להגדרה עצמית בהתאם לגבולות 67'. מזרח ירושלים היא חלק מפלסטין, ואני קורא לשחרור כל האסירים הפלסטינים, כולל ילדים ונשים. אנחנו לא מתנגדים ליהודים וליהדות, אך מתנגדים לכוחות הכובשים. אני מצדיע בגאווה לשהידים שלנו, לאסירים שלנו ולפצועים ולאומץ שלהם. לעולם לא נשאיר אותם מאחור, לא משנה מה האתגרים".
בסיכום דבריו, יו"ר הרשות הפלסטינית, שכבר רשם התבטאויות מעוררות מחלוקת בעבר שקשורות לשואה ולנאצים, השווה את מדיניות ישראל ליוזף גבלס, ששימש כשר התעמולה בממשל הנאצי. "הטענות הציוניות והישראליות הכוזבות נמשכות ובהן נאמר שישראל הפכה את המדבר לגן פורח. פלסטין הייתה מדבר והם הפכו אותה למשהו נוצץ, גן עדן עלי אדמות. הם נוהגים כמו גבלס: תשקר, תשקר, תשקר, בסוף אנשים יאמינו לך", אמר.
בטרם נאומו של אבו מאזן, עשרות מדינות בעולם ביטלו את השתתפותן באירוע שהתקיים באו"ם בעקבות הנחיית שר החוץ אלי כהן למשלחת ישראל לאו"ם ולנציגויות ישראל בעולם, לפעילות דיפלומטית מאומצת בכל הבירות. בין המדינות שביטלו את השתתפותן נמצאות ארה"ב, קנדה, בריטניה, אוקראינה, אוסטריה, צ'כיה, יוון, הונגריה, אורוגוואי, גאורגיה, דרום סודן ומיקרונזיה. "נילחם בשקר ה'נכבה' בכל הכוח ולא נאפשר לפלסטינים להמשיך להפיץ שקרים ולסלף את ההיסטוריה", אמר כהן.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ציון יום הנכבה מול בניין האו"ם בניו יורק, ארה''ב
הפגנה נגד ציון יום הנכבה מול בניין האו"ם בניו יורק, ארה''ב
ההפגנה מחוץ לבניין האו"ם
(צילום: איתי מילנר)
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ציון יום הנכבה מול בניין האו"ם בניו יורק, ארה''ב
הפגנה נגד ציון יום הנכבה מול בניין האו"ם בניו יורק, ארה''ב
(צילום: איתי מילנר)
בשעה שאבו מאזן נאם באו"ם, מחוץ לבניין התאספו קבוצה של מוחים יהודים בחסות הקונוסוליה הישראלית בניו יורק. משאית עם כיתוב "עם ישראל חי" הוצבה בחזית הבניין לעיניהם של אלפי האורחים שהגיעו לטקסים לאירועי ציון 75 שנים לנכבה. "האו"ם הוא ארגון שמטרתו לקדם שלום בין הקהילה הבינלאומית, אבל במקום זאת הוא מראה את הצביעות שלו ושנאת יהודים מתמשכת", אמרה ברוק גולדשטיין, אחת ממייסדי תנועת End Jew Hatred. "אנחנו מברכים את ארה"ב ובריטניה על החרמת האירועים האלה. נמשיך לצאת נגד שנאת היהודים המערכתית של האו"ם".
״המדינות החברות המשתתפות באירוע מנציחות נרטיב שמזין קונפליקט. במקום לטפח הבנה ופיוס הם שוללים את עצם זכותו של העם היהודי להתקיים", אמר דובר הקונסוליה בניו יורק, איתי מילנר, בנאום שנשא בהפגנה.
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בבית המשפט המחוזי בירושלים
גלעד ארדן בבית המשפט המחוזי בירושלים
הפעילו לחץ, ועשרות מדינות ביטלו את השתתפותן באירוע. כהן וארדן
(צילום:רויטרס, רפי קוץ)
שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, פנה שלשום במכתב אישי לשגרירי מדינות האו"ם בבקשה שלא ישתתפו באירוע שמציג את הקמת מדינת ישראל כאסון, במסגרת הקמפיין להחרמת אירוע "יום הנכבה" של הפלסטינים בעצרת הכללית. "זהו עוד ניסיון בזוי של הפלסטינים לעוות את ההיסטוריה, ומי שייקח בו חלק נותן לגיטימציה לנרטיב שקרי ומרחיק כל סיכוי לפיוס", אמר.
נזכיר כי קיום האירוע לציון 75 שנים לנכבה הפלסטינית נקבע בהחלטת או"ם שעברה בדצמבר אשתקד, כחלק מחבילת ההחלטות השנתית שעברה באו"ם כמדי שנה. בחודשים האחרונים נוהל כאמור קמפיין בהובלת משרד החוץ והשגריר ארדן כדי לשכנע מדינות שלא להשתתף באירוע, שיציג את הקמת מדינת ישראל כ"אסון". "הצלחנו כבר לשכנע מספר מדינות משמעותיות להחרים את האירוע הבזוי, ואני ממשיך לפעול כדי לשכנע מדינות נוספות", אמר ארדן, ששיגר אתמול בבוקר מסר נוסף וברור לשגרירים.
פורסם לראשונה: 20:58, 15.05.23