3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"ממשלתנו עצרה במעצר מנהלי את מספר המתיישבים הגדול ביותר ב-30 השנה האחרונות". האשמות החותמים נגד גלנט
(צילום: AFP)
50 שרים וחברי כנסת מכל סיעות הקואליציה שיגרו הערב (שלישי) מכתב חריף לשר הביטחון יואב גלנט, שבו דרשו את שחרורם של ארבעת תושבי השומרון שנמצאים במעצר מנהלי, בהם שניים שנעצרו בצו שעליו חתם השר גלנט ימים בודדים לאחר הפיגוע הקשה בחווארה והפרעות בעיירה הפלסטינית שהגיעו בעקבותיו. במכתב תואר כי מדובר ב"אמצעי דורסני שמופנה נגד ציבור המתיישבים", אך גלנט התנגד בחריפות לדרישות, כינה את הפרעות בחווארה "אות קין וקו פרשת מים", וציין ש "העצורים תכננו פעולות אלימות נוספות".
על המכתב, שאותו יזמה ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), חתומים בין היתר ראש מפלגתה השר איתמר בן גביר, השרים שלמה קרעי, אורית סטרוק ועידית סילמן, בנוסף לשורה ארוכה של שרים, סגני שרים וח"כים נוספים. החתומים על המכתב תקפו את הטלת הצווים כ"מהלך שעקף בצורה בוטה את בית המשפט".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יוזמת המכתב. ח"כ לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום )
במכתב פורט כי "לקראת סיום תפקידו, הוציא שר הביטחון הקודם בני גנץ צו מעצר מנהלי לתקופה ממושכת נגד שניים מתושבי השומרון, אלחי כרמלי ואברהם יאיר ירד. הצווים הללו הוצאו נגדם ללא משפט וללא ראיות, תוך התעלמות מפסק דינו של בית המשפט שהורה לשחררם. בעניינו של כרמלי, הגדיל לעשות גנץ וחתם על הצו המנהלי עוד במהלך הדיון שהתנהל בעניינו בבית המשפט, כשהוא עוקף בצורה בוטה את ההליך השיפוטי.
"מאז, כלואים השניים כבר למעלה משלושה חודשים, לאחר התעלמותו של גנץ מפנייתם של 40 חברי כנסת מסיעות הקואליציה הנוכחית שקראו לו לבטל את הצווים הללו". השרים וחברי הכנסת הוסיפו ותקפו כי "בשבוע שעבר, בעיצומו של גל טרור רצחני ביותר, החליט השר גלנט לחתום בעצמו על שני צווי מעצר חדשים לשני תושבי השומרון - קטין בן 17 ודוד חי חסדאי, נשוי ואב לשניים, ולהאריך בשלושה חודשים נוספים את מעצרו של אלחי כרמלי".
3 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מגרש גרוטאות עולה באש במהלך הפרעות בחווארה

בהמשך מכתבם מתחו הח"כים והשרים ביקורת חריפה על החלטתו של גלנט: "הטלת צווי מעצר אלו זיכתה את ממשלתנו בתואר המפוקפק של הממשלה שעצרה במעצר מנהלי את מספר המתיישבים הגדול ביותר ב-30 השנים האחרונות. אנו סבורים ששימוש במעצר מנהלי, ללא קיום הליך משפטי, צריך להיות שמור למקרים קיצוניים מאוד, כמו אלו המוכרים לנו בפעולות של אויבים רצחניים מקרב שונאי ישראל".
החותמים טענו כי "בכל ארבעת המקרים, בית המשפט שחרר את העצורים לאלתר. באם עדיין יש חשדות נגדם, תתכבד המשטרה ותפתח בחקירה פלילית כמו בכל אירוע פלילי אחר במדינה. אנו רואים בצווים אלו שימוש באמצעים דורסניים כלפי המתיישבים ביהודה ושומרון, וקוראים לך כשר הביטחון של ממשלת הימין, להורות על ביטל הצווים הללו ולהפסיק את השימוש שנעשה בסמכויות חירום אלו נגד המתיישבים כאילו היו אויב המדינה - בוודאי כשלא מדובר במקרים קיצוניים המצדיקים התעמרות ופגיעה בזכויות אדם בסיסיות מסוג זה. לאור זאת אנו קוראים לך לבטל לאלתר את ארבעת צווי המעצר המנהליים שהוצאו נגד מתיישבים".
גלנט כתב בתגובתו כי "ההתיישבות יקרה לליבי", אך הדגיש כי "מקרה זה עוסק בבודדים שבחרו לפעול בניגוד לחוק, אינם מייצגים את ההתיישבות, ובפועלם אף פוגעים בה". כאמור, שר הביטחון תיאר את הפרעות בחווארה כ"קו פרשת מים" ו"אות קין לחברה שלנו", וציין כי צווי המעצר נחתמו על סמך בקשת שב"כ, "שהציג מידע מודיעיני משמעותי שלפיו השניים תכננו פעולות אלימות נוספות, וכן כי יש להם עבר עשיר של פעילות אלימה נגד כוחות הביטחון".
שר הביטחון קרא לחתומים על המכתב לבטוח בהמלצות של שב"כ ובהחלטותיו שלו, "המתקבלות על סמך שיקולים ביטחוניים ומידע מודיעיני בלבד". גלנט הדגיש: "אסור לנו להעניק רוח גבית לטרור מכל סוג שהוא".
יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר, ח"כ בני גנץ, מתח ביקורת חריפה על דרישותיהם של הח"כים: "העובדה ש-50 חברי כנסת בקואליציה מחליטים לתת רוח גבית לטרור צריכה להטריד כל אזרח במדינה. טוב עושה השר גלנט שסומך על השב"כ ומתעלם מדרישתם. נתניהו חייב לגבות אותו ואת המערכת ולשים גבול להכנסת הפוליטיקה לביטחון".
פורסם לראשונה: 18:06, 14.03.23