ארה"ב הכריזה אמש (יום ה') על מצב חירום לבריאות הציבור בעקבות העלייה במקרים של אבעבועות הקוף. ההחלטה תאיץ את הפצת החיסונים, הטיפולים והמשאבים הפדרליים לבלימת התפשטות הנגיף.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
"מוכנים להעלות את התגובה שלנו לשלב הבא". חיסון לאבעבועות הקוף בלונדון
(צילום: Hollie Adams/Getty Images)
עד כה, כ-6,600 אמריקנים נדבקו בנגיף, וכמעט כל המקרים אותרו אצל גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. רבע מהמקרים הללו התגלו במדינת ניו יורק, שהכריזה על מצב חירום משלה בשל המחלה בשבוע שעבר. גם קליפורניה ואילינוי שבהן התגלו מקרים רבים הכריזו על מצבי חירום מוקדם יותר השבוע. הבית הלבן מינה השבוע שני בכירים פדרליים לתאום התגובה של הממשל לאבעבועות הקוף.
"אנחנו מוכנים להעלות את התגובה שלנו לשלב הבא בהתמודדות עם הנגיף הזה", אמר שר הבריאות חוויאר בקרה. "אנחנו קוראים לכל אמריקני להתייחס ברצינות לאבעבועות הקוף". רושל וולנסקי, מנהלת המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC), אמרה כי ההכרזה גם תסייע לשפר את הנגישות לנתונים על אבעבועות הקוף.
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
חיסון חיסונים ל אבעבועות הקוף ב לונדון בריטניה
שני בכירים מונו לתאם את התגובה של הממשל. חיסון לאבעבועות הקוף
(צילום: Hollie Adams/Getty Images)
ההכרזה בארה"ב מגיעה כשבועיים לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום בינלאומי בעקבות התפשטותו של הנגיף. ההכרזה על מצב חירום בינלאומי הציבה את אבעבועות הקוף בשורה אחת עם נגיפים אחרים שעוררו בהלה בעולם, בראשם נגיף הקורונה שלגביו נעשתה הכרזה דומה בפברואר 2020. זמן קצר לאחר מכן הוא "שודרג" למגפה עולמית. גם על המאמץ הנוכחי להכחדת נגיף הפוליו, התפשטות נגיף האבולה ב-2014 באפריקה ונגיף הזיקה באמריקה הלטינית ב-2016 הוכרזו הכרזות על מצב חירום.
נגיף אבעבועות הקוף שייך לאותה משפחה של נגיף האבעבועות השחורות שהוכחד מהעולם בשנות ה-80. אותו נגיף נחשב לקטלני ביותר, ומבצע החיסונים האגרסיבי של ארגון הבריאות העולמי הביא להכחדתו המוחלטת. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית.
במשך עשרות שנים התחלואה בנגיף אבעבועות הקוף הייתה מתוחמת לאזורים במרכז ובמערב אפריקה, ועד חודש מאי האחרון לא נרשמה אף התפרצות משמעותית שלו מעבר ליבשת. באותו חודש דוווח על עשרות מקרי תחלואה באירופה, בצפון אמריקה ובמדינות נוספות - גם בישראל.
פורסם לראשונה: 23:58, 04.08.22