3 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן. פרידמן: "ישראל זקוקה בדחיפות לאספקת אמיתות קשות"
נתניהו וביידן. פרידמן: "ישראל זקוקה בדחיפות לאספקת אמיתות קשות"
נתניהו וביידן. פרידמן: "ישראל זקוקה בדחיפות לאספקת אמיתות קשות"
(צילום: EPA, AP)
הפרשנים המובילים בתקשורת האמריקנית ממשיכים לעסוק בישראל ביתר שאת ולמתוח ביקורת על המהפכה המשפטית, רגע לפני ההצבעות המתוכננות על ביטול עילת הסבירות. אחד הבכירים שבהם, תומאס פרידמן מה"ניו יורק טיימס" שיש המכנים אותו ה"פובליציסט החשוב בעולם", הפנה את מאמרו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וכתב כי הוא "היחיד שיכול להציל את ישראל".
לאחר שמאמריו הקודמים דיברו על "הערכה מחדש" בארצות הברית את היחסים עם ישראל ועל המסר המפורש של הנשיא ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את החקיקה, פרידמן המשיך גם אתמול (ראשון) בקו התקיף שלו.
3 צפייה בגלריה
תומס פרידמן
תומס פרידמן
פרידמן. "אם נתניהו ימשיך קדימה, הוא גורם נזק לאינטרסים האמריקניים במזה"ת"
(צילום: מיכאל קרמר)
בטורו שפורסם תחת הכותרת "רק ביידן יכול להציל את ישראל עכשיו", משווה פרידמן את המצב בישראל בימים אלה למצב במלחמת יום הכיפורים: "באוקטובר 1973 פתחו צבאות מצרים וסוריה במתקפת פתע על ישראל. כשהצבא הישראלי היה במצוקת תחמושת, ריצ'רד ניקסון הורה על רכבת אווירית מאסיבית של כלי נשק שעזרו להציל את הדמוקרטיה היהודית היחידה מהשמדה מבחוץ".
"חמישים שנה מאוחר יותר, אדוני הנשיא, הדמוקרטיה היהודית הזו זקוקה בדחיפות לרכבת אווירית נוספת כדי להציל אותה מהשמדה מבפנים", כתב פרידמן במאמר המופנה לביידן. "היא זקוקה לאספקה דחופה של אמיתות קשות - משהו שרק אתה יכול לספק".
פרידמן מודע היטב לעיסוק התקשורתי בארץ בטוריו האחרונים, וכותב שהם שלטו בסדר היום החדשותי במשך כמה ימים כי הם התקבלו "כשוק חשמלי למערכת הפוליטית בישראל. זה היה הלם כי רובם המכריע של הישראלים מאמינים - בצדק - שאתה חבר אמיתי ושהעצה שלך באה מהלב. אבל אני חושש שממשלת ישראל הזו זקוקה למנה נוספת של אהבתך הקשוחה, לא רק מהלב שלך אלא גם מלב האינטרסים האסטרטגיים של ארה"ב".
3 צפייה בגלריה
גולדה מאיר
גולדה מאיר
ניקסון וגולדה מאיר. פרידמן מציע לביידן לקחת ממנו דוגמה
(צילום: AP)
פרידמן מציע לנשיא כי "שר החוץ שלך, שר ההגנה שלך, שר האוצר שלך, שר המסחר שלך, שר החקלאות שלך, נציג הסחר שלך בארה"ב, התובע הכללי שלך, מנהל ה-CIA שלך ומפקד הכוחות המשולבים שלך יתקשרו היום לעמיתיהם הישראלים ויודיעו להם שאם נתניהו ימשיך קדימה - ללא קונצנזוס, באופן ששובר את החברה הישראלית והצבא שלה - הוא לא רק פוגע בערכים המשותפים של שתי המדינות, אבל גם גורם נזק חמור לאינטרסים האסטרטגיים שלנו במזרח התיכון".
פרידמן איננו היחיד. עורך מגזין ה"ניו יורקר", היהודי זוכה פרס הפוליצר דיוויד רמניק, פרסם שלשום בעיתון הנחשב מאמר תחת הכותרת: "האם זה סופו של ביבי?". במאמר זה ציטט רמניק בין היתר עיתונאים ישראלים שאומרים שימיו של נתניהו בשלטון נגמרו, וקרא להחליפו בבני גנץ. "תפנית כזו, החלפת הקנאים המובילים בממשלה בגנרל בדימוס שנמצא יחסית במרכז - בקושי תהווה מהפכה בישראל. אבל אפילו מידה זו של שפיות ופיוס עשויה להיות מעבר לדמיונו הפוליטי הירוד של נתניהו", מסכם רמניק.
רומניק אינו זר לביקורת כלפי נתניהו. כבר לפני עשור הקדיש את אחד מטוריו לראש הממשלה - אז והיום - וכתב כי "נתניהו מסוכן לעתיד ישראל". "קשה להפריז בסיכונים שנתניהו מציב לעתיד ישראל״, פתח אז את טורו והאשים את ראש הממשלה בכך שהוא לוקח סיכונים בלתי סבירים ומתערב בבוטות במערכת הבחירות האמריקנית לרעת הנשיא האמריקני דאז ברק אובמה.
שלשום פורסם גם מאמר דעה ב"ניו יורק טיימס" שקרא לממשל האמריקני לשקול מחדש את הסיוע הצבאי לישראל. במאמר שנכתב על ידי אחד הפרשנים הבכירים והוותיקים של העיתון, זוכה פרס הפוליצר ניקולאס קריסטוף שהיה בעבר חבר המפלגה הדמוקרטית, הוא הציע לשקול מחדש את חבילת הסיוע הענקית שמעבירה ארצות הברית לישראל - לא כדי לעצור את המהפכה המשטרית, אלא כי לדבריו אין בחבילת סיוע זו עוד צורך.
פורסם לראשונה: 21:33, 23.07.23