חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה) תקפה את האופוזיציה על הניסיונות לעכב את ההליכה לבחירות כדי להקים ממשלה - אף שנכשלה לעשות זאת ארבע פעמים. "זה לא רק שנתניהו נכשל מספר פעמים בהקמת ממשלה, אלא גם עכשיו ברגעים אלה ממש. הוא משקיע הרבה מאוד מאמצים להקים ממשלה חלופית וגם עכשיו הוא לא מצליח", אמרה הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet.
רייטן ציינה כי "אנחנו עבדנו ועדיין עובדים בצורה באמת עילאית עם כל הקשיים והאתגרים, גם של הקואליציה המאוד מורכבת, גם עם הפרישה של כל הח"כים מימינה, וגם עם האתגרים שהיו עם הח"כים של מרצ. בתוך הסיטואציה הזו אני חושבת שהממשלה הזו עשתה את הבלתי-אפשרי". היא קראה להסתכל על נתוני הממשלה ולא על הרעשים מסביב ואמרה: "תנסו להתעלם מהתעמולה ולראות את הנתונים האמיתיים".
על המחלוקת בעניין מועד הבחירות אמרה רייטן כי "זו באמת בקשה צינית לחלוטין לקבוע שהבחירות יהיו ב-25 באוקטובר בגלל שמפלגת הציונות הדתית תוכל באותו יום לעשות שימוש עם הישיבות, ויהיה לה מעין יתרון לכאורה, וככה לקחת כבת ערובה את הצעת החוק המטרו שהיא לטובת כל אזרחי מדינת ישראל, כולל האנשים שמציביעים לציונות הדתית ולליכוד. זה נשמע כמו ניסיון סחיטה. גם כשעושים משא ומתן יש גבולות".
3 צפייה בגלריה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
בחירת אפרת רייטן ליו"ר וועדת העבודה והרווחה
"בחירות ב-25 באוקטובר? בקשה צינית". ח"כ אפרת רייטן
(צילום: דוברות הכנסת)
רייטן הזכירה כי חוק המטרו קודם במשך עשרות ישיבות והיה מוכן בסוף כנס החורף - אך בשל בעיות מול מפלגת כחול לבן ומפלגות אחרות נותר תקוע. כשנשאלה אם אין לקואליציה גם אחריות בעניין, השיבה רייטן כי "ממני לא תשמעו אף פעם התחמקות מאחריות. גם הקואליציה צריכה לעשות חשבון נפש ברור. אני בטוחה שגם אם נהיה בדיוק באותה קואליציה בפעם הבאה – נתנהג כבר אחרת. כולם למדו כאן לקחים ושיעורים, מה כן לעשות ומה לא לעשות".
חברת הכנסת הודיעה כי היא הולכת לתמוך במרב מיכאלי בפריימריז הקרובים במפלגתה ושיבחה את עבודתה. "היא עיצבה את המפלגה שכמעט ונמחקה לחלוטין. לא זאת בלבד, רואים בסקרים שהיא לא זזה. מקווה שגם בבחירות נמשיך לצבור מנדטים".
מבחינת ההתארגנות של הגוש יכול היות שהגיע הזמן לחיבורים? "לא מבחינתנו", השיבה רייטן. "אולי ממפלגות אחרות. אנחנו מפלגה שברור שיש לה עבר, הווה ועתיד. מפלגת העבודה היא דבר שהוא ברור ומותג ואנחנו לא נעשה את הטעויות שעשינו בעבר".
מנגד, חברת הכנסת מיכל וולדיגר ממפלגת הציונות הדתית תקפה את הקואליציה שמתעקשת על החוקים שיסייעו לקבל פטור מוויזה בנסיעה לארצות הברית ולקדם את המטרו. "זו פופוליסטיות לשמה", אמרה וולדיגר על החוקים שמקודמים כבר חודשים ארוכים בכנסת. "שני החוקים האלה הם חוקים ארוכים ומורכבים וצריך לעיין בהם. בחוק הוויזה, הדרישות של האמריקנים פוגעות בנו. לדוגמה לשחרר נתונים על אישומים פליליים של אזרחי מדינת ישראל לאמריקנים, דרישות שלעיתים אף פוגעות בביטחון מדינת ישראל. אני לא אפרט את זה פה, יש דברים שלא מפרטים ואנחנו נאבקים בהם בוועדות השונות ובמקומות הנכונים".
3 צפייה בגלריה
מיכל וולדיגר
מיכל וולדיגר
"חוקי הוויזה והמטרו - מורכבים וצריך לדון עליהם". מיכל וולדיגר
(צילום: יריב כץ)
הדרישות שוולדיגר ציינה, יצוין, הן תנאי הסף של ארצות הברית לכל המדינות שמעוניינות להתקבל לרשימת הפטור מוויזה - וגם בכירים בליכוד אמרו אמש ל-ynet כי בכוונתם למצוא פתרון למחלוקת מול שרת הפנים איילת שקד. "זה בהחלט חשוב, גם לי יש קרובים בארצות הברית ואני רוצה לנסוע וזה יקל עליי", אמרה וולדיגר. "חוק הוויזה, כמו המטרו, הם חשובים, אבל הם חוקים מורכבים ארוכים שהייתה שנה שלמה לטפל בהם".
היא הדגישה כי "צריך לשבת על זה בכובד ראש, לא להצביע כי רצים לבחירות ורוצים לזכות בכמה נקודות אצל האזרחים. אני בן אדם שאזרחי מדינת ישראל חשובים לו ביותר. החוק הזה צריך לעבור כמו שצריך, עם תיקונים בוועדה שתבחן אותו, ותראה אם הוא מועיל או מזיק".

בהמשך נשאלה וולדיגר על ההתעקשות של מפלגתה לקיים את הבחירות ב-25 באוקטובר והשיבה: "למה הצד השני מתעקש על 1 בנובמבר? 25 באוקטובר נמצא ב'בין הזמנים'. הבחורים הדתיים והחרדים נמצאים בחופש מחוץ לישיבות, והם פנויים לבוא לקלפי ולקחת חלק בחגיגה הדמוקרטית. ברגע שהם בישיבות יותר קשה להם לצאת, ולכן אני לא מבינה את הצד השני. יש לנו מספיק זמן לבחירות, יש לנו ארבעה חודשים מלאים. זה לא יעשה נזק לאף אחד ורק יועיל לקבוצות מאוד גדולות בעם שמבקשות את זה".
גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן האשימה את האופוזיציה בעיכוב החוקים בגלל אינטרסים פוליטיים, כמו חוק הפיקוח האלקטרוני אותו היא מקדמת כבר שבע שנים. "את החוקים האלה לא מביאים בפעם הראשונה לכנסת ישראל. דנו ארבעה חודשים בחוק המטרו, היו דיונים, היו התכתשויות בוועדות, אפשר היה להעביר אותו. כנראה שיש אנשים שמכינים את עצמם לתפוס את השלטון והם לא רוצים להתחייב", אמרה תומא סלימאן.

"את חוק האזיקון שאני כבר מקדמת מ-2015 העברתי אותו בטרומית כבר שלוש פעמים. סוף סוף הצלחנו להביא את הממשלה להעביר את הצעת החוק שלמען אוכלוסיה שנמצאת בסיכון גבוה לאלימות בתוך המשפחה".
לא ניסית לגייס תמיכה מהליכוד? "אני עובדת על זה, לצערי הרב הליכוד הוא זה שמתעקש לא להעלות את הצעת החוק הממשלתית", השיבה הח"כית "מה שקורה זה שזו החלטה פוליטית, אני לא יכולה להבין את זה בצורה אחרת. הם הסכימו על הרבה חוקים, וגם החוק הזה היה יכול לעבור. ברגע שזה עולה לקריאה ראשונה אנחנו בטוחות שאחרי הבחירות נמשיך את החקיקה מהמקום שעזבנו ולא נתחיל את הכול מחדש".
יכול להיות שנרדמתם בשמירה עם החוק הזה? "לא נרדמנו בשמירה, אבל לצערי הרב, בדיוק כמו במציאות, הנושאים שקשורים לנשים הם כנראה לא באג'נדה של הרבה מחברי הכנסת שמקבלים את ההחלטות", אמרה תומא סלימאן. "מהיום הראשון ניסינו ולחצנו, אני בעצמי דיברתי עם כל מי שאפשר כדי להעביר את זה. כדאי לדעת שהמשרד לביטחון הפנים שאחרי על החוק הזה רוצה לדחוף אותו. הגיע הזמן שיבואו האנשים שניהלו את המו"מ בשם האופוזיציה הימנית, כלומר מהליכוד, שיעמדו מול המצלמות ויסבירו למה הם מתעקשים לא להעביר חוק מציל חיים".
3 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה בנושא הפסקת היריון
עאידה תומא סלימאן בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה בנושא הפסקת היריון
"יש שני קווים פוליטיים באוכלוסיה הערבית: סיום הכיבוש - ו'תן וקח'". תומא סלימאן
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
תומא סלימאן נשאלה על עתיד מפלגתה שהתרסקה בבחירות האחרונות לעומת רע"מ של מנסור עבאס, והדגישה כי הרשימה המשותפת "עובדת יפה ביחד". היא ציינה כי חברי סיעתה תמיד הצליחו להגיע להסכמות והצליחו לקטוף הישגים גם מהאופוזיציה. "אחוזי ההצבעה הנמוכים מעידים על בעייתיות", הודתה תומא סלימאן. "אני חושבת שחלק מזה נובע מהאכזבה מהמערכת הפוליטית שלא מספקת תשובות לבעיות הקיימות באוכלוסיה הערבית. יהיה לנו קשה להוציא את הבוחרים".
היא ציינה כי "השנה האחרונה הוכיחה שבתוך האוכלוסיה הערבית מתקיימים שני קווים פוליטיים: קו אחד שאנחנו מובילים, שרוצה את סיום הכיבוש ושוויון זכויות מלא לאוכלוסייה הערבית, ויש קו אחר של תן וקח, שמוכן גם להצביע בעד הרחבת התנחלויות ומתן תקציבים להתנחלויות".