4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מעכבים חקיקה של עשור
(צילום: AFP)
בין רשימת החוקים עליהם הגיעו היום (שלישי) להסכמה לקראת פיזור הכנסת נותר בחוץ החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה. כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות, והמחיר נגבה ממאות אלפי נשים וילדים שנותרו במעגל האלימות ללא הגנה.
החוק נועד כדי לאפשר פיקוח אלקטרוני במקרים שבהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים, ולמנוע מצב של איום לחייהם וצורך להיכנס למקלט. טיוטת החוק הממשלתית לאישור איזוק אלקטרוני לגברים אלימים כבר אושרה שלשום בממשלה והועברה למשרד המשפטים.
ההצעה נכללה במסמך החוקים שהועבר על ידי הקואליציה לאופוזיציה ולא נכללה בהסכמות בשל התנגדות האופוזיציה, וזאת על אף התחייבות משרד המשפטים שההצעה תהיה מוכנה לקריאה ראשונה. נכון לעכשיו, האופוזיציה, בהובלתו של ח"כ יואב קיש, נציג האופוזיציה בוועדת ההסכמות, מתנגדת לקידום הצעת החוק, וזאת על אף שהצעת חוק פרטית באותו הנושא הונחה על ידי ח"כ קרן ברק מהליכוד, ואף אמורה להיות מוצמדת להצעה, לאחר הקריאה הראשונה.
4 צפייה בגלריה
החוק אמור למנוע מנשים להגיע למקלטים
החוק אמור למנוע מנשים להגיע למקלטים
החוק אמור למנוע מנשים להגיע למקלטים
(צילום: גיל יוחנן)
"חשוב שחוק האיזוק האלקטרוני, עליו אני שוקדת כמה שנים ושיציל נשים וילדים במדינת ישראל מאלימות קשה, יעבור במהירות האפשרית ללא עיכוב ולא חשוב אם זה ממשלתי או פרטי", אמרה ברק. "היה טוב יותר אילו גם הקואליציה היתה מגלה נדיבות ומעבירה במקביל את החוק הפרטי שלי וחוקים זהים של חברי כנסת נוספים, ולו רק בגלל המאבק הבלתי מתפשר שלי לקידום החקיקה לאורך שנים והעובדה שמי שעיכב את החוק כמעט שנה היו הם".
מנגד, יו"ר הוועדה לביטחון פנים מירב בן ארי (יש עתיד), אמרה כי "חוק איזוק אלקטרוני לגברים אלימים לא יעלה לקריאה ראשונה בגלל שהאופוזיציה לא מוכנה. כמו עם המטרו, כמו הויזות לארה"ב רק שהפעם מדובר בהצלת חיים. כבר ביום ראשון הגיע החוק לוועדת שרים לחקירה, אין סיבה שהוא ייעצר שם. כל אישה ואפילו כל גבר באופוזציה צריכים לתמוך בהעברתו באופן מיידי".
לקריאה נוספת
"המציאות כיום שאותם גורמים אלימים ששופט מוציא כנגדם צו הרחקה - הם אינם בדיוק הטייפקאסט של שומר החוק", מסבירה לילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה, ואחותה של מיכל ז"ל שנרצחה על ידי בעלה. "לכן מדי יום מופרים עשרות צווי הרחקה. הצד המאוים פונה בתלונות למשטרה, אבל אין לה באמת מה לעשות. כי אין אף כלי אכיפה. צו ההגנה הוא למעשה דף נייר ותו לא. ביותר מדי מקרים, ההפרה של צו הגנה הסתיימה ברצח אכזרי: אביטל רוקח ז"ל נרצחה בחמישים דקירות כשהרוצח, האיש שלה ואבי ילדיה, הפר צו הרחקה. עוד נרצחות במשפחה בעת שהיה צו הגנה: מזל גליפרין ז"ל, רויטל אמזלג ז"ל, מריה טל ז"ל, יעל מלניאק ז"ל ועוד".
בן עמי הוסיפה כי "למרות המציאות המדממת, החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה תקוע כבר עשר שנים. מנגד, כשבממשלה קודמת רצו לאכוף שהות אזרחים במלוניות קורונה - בין לילה אחד הממשלה אישרה פיקוח טכנולוגי עם צמיד אלקטרוני. האם דמן של נרצחות במשפחה - פחות אדום מדם חללי מגפת הקורונה? בפגישה עם שופט פלילי מוכר הוא אמר לי ש'כאשר יאשרו את חוק הפיקוח האלקרטוני, אז כבר לא יהיה צורך במקלטים לנשים מוכות. הצמיד האלקטרוני יאפשר לנשים מאוימות להמשיך את חייהן ולא להסתתר'".
לקריאת המכתב שנשלח לשרים - לחצו כאן
"אסור ששיקולים פוליטיים צרים ישפיעו על חייהן וביטחונן של נשים בישראל", הוסיפה עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים. "הצעת החוק לאיזוק אלקטרוני לגברים אלימים יכולה להציל חיים ויש לצפות מכל סיעות הבית לתמוך בקידומה בהקדם האפשרי. אנו קוראות לח"כ יואב קיש להניח בצד שיקולים לא ענייניים ולעשות את מה שנדרש כדי להעלות את הצעת החוק להצבעה טרם פיזור הכנסת כדי להבטיח את בטחונן של אלפי נשים בישראל. המאבק ברצח נשים ובתופעת האלימות במשפחה הוא חוצה מפלגות ודורש התגייסות של כל סיעות הבית כדי למנוע את הרצח הבא".
4 צפייה בגלריה
מקלט לנשים נפגעות אלימות בירושלים. ארכיון
מקלט לנשים נפגעות אלימות בירושלים. ארכיון
מקלט לנשים נפגעות אלימות בירושלים. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
ח"כ נעמה לזימי התייחסה גם היא לעיכוב באישור החוק ואמרה: "יש מי שלא כואבת להם הבטן על רצח נשים ויש מי שנלחמות ברגעים האחרונים של הכנסת בשביל להציל נשים. לקורבנות האלימות בישראל אין פגרה ולא מעניין אותן שאנחנו יוצאים לבחירות כשעצם הקיום שלהן ושל ילדיהן מוטל בספק יומיומי. חברי הכנסת של הליכוד מוכנים להקריב נשים בשם ההון הפוליטי ותאוות הבצע להעלאת מימון המפלגות. דם הקורבן הבא על הידיים שלכם".
לזימי ציינה כי "הליכוד, שבמשך עשור הפקירו את הנשים בישראל לאלימות ורצח, חוסמים היום את הצעת החוק שלי לאיזוק אלקטרוני לגברים אלימים - הצעת חוק פשוטה שיכולה להציל חיים של נשים וילדים! תתעלו, רק לרגע, מעל הפוליטיקה הקטנה ותעשו דבר אחד טוב למען נשים בישראל. אסור לנו להפקיר את הקורבנות לאלימות ורצח נשים, עלינו החובה להגן עליהן".
4 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
גם החוק שלה לא קודם. ח"כ קרן ברק
(צילום: יואב דודקביץ')
חבר הכנסת יואב קיש מסר בתגובה כי "במסגרת המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה שהתקיים אתמול הועלו למעלה מעשרות הצעות חוק שדנו בהן כחלק מתהליך ההסכמות. הוחלט על ידי שני הצדדים כי כל הצעת חוק שאינה מוכנה לקריאה ראשונה - לא תעלה על סדר היום בהסכמה וכך היה".
עם זאת, למרות שקיש טוען שההצעה לא מוכנה - המשרד לביטחון הפנים והשר בר-לב כבר אמרו שהיא תהיה מוכנה בזמן. גורם במשרד אמר כי ההצעה תהיה מוכנה מחר בבוקר להצבעה. "יש כרגע 'פינישים' אחרונים של ניסוחים", אמר הגורם. "אין שום תירוץ למנוע העלאה של כזה חוק חשוב". גם השר בר-לב צייץ בטוויטר כי "ביום ראשון הצליח המשרד לביטחון הפנים להעביר סוף סוף את החוק בוועדת השרים לחקיקה, בתום עבודת מטה מאומצת ובליווי אישי שלי. זה אחד מחוקי הדגל שלנו. כעת - הליכוד הוא זה שמונע מלהעביר את החוק בקריאה ראשונה".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.